"Moby Dick" Hermana Melville'a podpowiada wątek szaleństwa głównego bohatera i obłędną pogoń za kaszalotem - stąd pochodzi topos zemsty protagonisty, według Hideo Kojimy wszyscy dobrze wiemy alegorią kogo stanie się wieloryb.
Teraz trochę spekuluje. Kolejną inspiracją może być "Władca much" Goldinga. Na ten trop naprowadza Eli'ego, a jeszcze w większym stopniu symbol świni noszony na plecach:

Eli jest jeszcze chłopcem, a to dzieci w książce próbują zorganizować własne społeczeństwo w konsekwencji sprowadzając je do konfliktów opartych na najniższych instynktach. W grze temat walczących dzieci również zostanie poruszony a Eli mógłby stanowić ich przywódcę. Wspomniana głowa świni nabita na kij to symbol szatana, szerzej - cały wymiar zła. Znowu w produkcji to Big Boss nazywany jest demonem i obraz świni z jednym zasłoniętym okiem przeplata się z obydwoma diabelskim koncepcjami ucieleśnionego zła.