Trofea w Metal Gear Solid V nie stanowią większego wyzwania, są jednak bardzo czasochłonne. Zdobycie kompletu pucharków/osiągnięć będzie od was wymagało około 200h grania. Sporo misji będzie trzeba powtórzyć, żeby zdobyć lepszą ocenę lub wykonać dodatkowy cel. Przez cały przebieg calakowania polecam skupić się na głównym wątku fabularnym, a misje poboczne zaliczać po drodze. Wystarczy wylądować trochę dalej od miejsca rozpoczęcia aktualnego zadania i wykonać dowolne dostępne w okolicy Side Ops. W ten sposób nie rozmyjecie sobie historii farmieniem, a jednocześnie nie zdarzy się wam sytuacja z brakiem gotówki bądź surowców koniecznych do rozbudowy bazy. Po bardziej szczegółowe porady jak grać w MGSV zapraszam do osobnego poradnika, który znajdziecie w linku poniżej.

Porady, ciekawostki, taktyki w MGSV:The Phantom Pain

Uwaga !!! Poniższy tekst zawiera spoilery różnego kalibru. Chcąc uniknąć popsucia sobie zabawy wróć po ukończeniu misji numer 46 lub skorzystaj z pomocy użytkowników naszego forum.

 

Legend
Legend – Platynowe trofeum dla  posiadaczy konsol Sony; nagroda za zdobycie wszystkich poniższych trofeów.

Awakening
Awakening –
Trofeum otrzymywanie automatycznie po ukończeniu wstępu do gry pod tytułem „PROLOGUE: AWAKENING”.

Phantom Limb

Phantom Limb – Trofeum otrzymywanie automatycznie po ukończeniu misji numer 1 zatytułowanej „PHANTOM LIMBS”.

Beekeeper

Beekeeper – Trofeum otrzymywanie automatycznie po ukończeniu misji numer 6 zatytułowanej „WHERE DO THE BEES SLEEP?”.

Gears Turn

Gears Turn – Trofeum otrzymywanie automatycznie po ukończeniu misji numer 12 zatytułowanej „HELLBOUND”.

Caravan

Caravan – Trofeum otrzymywanie automatycznie po ukończeniu misji numer 16 zatytułowanej „TRAITORS’ CARAVAN”.

Voices

Voices – Trofeum otrzymywanie automatycznie po ukończeniu misji numer 20 zatytułowanej „VOICES”.

Immortal

Immortal – Trofeum otrzymywanie automatycznie po ukończeniu misji numer 29 zatytułowanej „METALLIC ARCHAEA”.

Skull

Skull – Trofeum otrzymywanie automatycznie po ukończeniu misji numer 31 zatytułowanej „SAHELANTHROPUS”.

Disappearance

Disappearance – Trofeum otrzymywanie automatycznie po ukończeniu misji numer 45 zatytułowanej „A QUIET EXIT”.

Truth

Truth – Trofeum otrzymywanie automatycznie po ukończeniu misji numer 46 zatytułowanej „TRUTH: THE MAN WHO SOLD THE WORLD”.

Apprentice

Apprentice – Rozwijanie bazy matki polega głównie na dostarczaniu jej nowych rekrutów przy pomocy systemu Fultona. Każdego zwerbowanego członka Diamond Dogs można z czasem użyć podczas misji jako zastępstwo dla Venoma. Żeby zdobyć ten puchar wystarczy ukończyć dowolną główną misję jednym z zwerbowanych żołnierzy.

Accomplished

Accomplished – Żeby zdobyć to trofeum trzeba ukończyć wszystkie główne misje w grze (łącznie hardkorowymi wersjami). Łącznie jest ich pięćdziesiąt sztuk.

Executed

Executed – Każda misja, z małymi wyjątkami, ma swój własny zbiór dodatkowych celów. Na początku znane są tylko te główne, których wykonanie jest konieczne do ukończenia zadania. Reszta pobocznych kryteriów odkrywa się dopiero po jednokrotnym przejściu misji. Konieczne będzie więc powtórzenie każdego zadania, a niektórych nawet kilka razy, gdyż sporo celi wyklucza się nawzajem lub ich wykonanie jest bardzo trudne bez użycia specyficznych przedmiotów/broni, które z kolei uniemożliwiają zdobycie wysokiej oceny. Najlepiej zabrać się za to w późniejszym etapie gry, gdy uzyskacie dostęp do najlepszego sprzętu i gdy ocena misji nie będzie już grała roli. Wszystkie wykonane cele i te czekające na swoją kolej można sprawdzić w iDroidzie podczas wyboru zadania lub w trakcie jego trwania.
Już na początku gry można wykonać część łatwiejszych pobocznych zadań. Jeżeli celem misji jest likwidacja pojazdów pancernych lub dowódcy placówki to praktycznie zawsze ich ekstrakcja fultonem jest jednym dodatkowych celów. Innymi częstymi celami są więźniowie, pojazdy, kontenery lub podsłuchiwanie rozmów.

Elite

Elite – Po ukończeniu głównej misji, wyczyny gracza są ocenianie, najwyższą notą jaką można otrzymać jest litera S, która wymaga skumulowania łącznie 130 tysięcy punktów przyznawanych lub odejmowanych według poszczególnych kryteriów. Trofeum to wymaga zdobycia rangi S w wszystkich misjach głównych z wyjątkiem misji numer 02, 22 i 43. Szybkie zaliczenie misji po cichu zazwyczaj wystarczy do zdobycia wymaganego progu punktacji. Bardzo często da się też wbić ocenę S na przysłowiowego Jana – na przykład ostrzeliwując nieruchome cele z pokładu śmigłowca czy likwidując cele z daleka za pomocą karabinu wyborowego. Warto pamiętać też, że sporo przedmiotów których można użyć podczas misji, ogranicza możliwą rangę do poziomu A. Są to m.in. kamuflaż stealth, bandana, strój skulls’ów lub każdy rodzaj wsparcia ogniowego z bazy czy śmigłowca. Poniższy screen przedstawia plansze na której gra przyznaje ocenę po ukończeniu misji.

8e2cb81e5881a94c020e4db450b74be7

Pierwsza kolumna po lewej zawiera podstawowe czynności mające wpływ na ocenę:
– Total Play Time to wasz całkowity czas spędzony na grze. Nie ma on wpływu na rangę.
– Time to czas jaki zajęła wam dana misja. Im jest krótszy tym więcej punktów otrzymacie.
– Enemy Combat Alerts określa każdy bojowy alarm wywołany przez gracza. Pojedynczy oznacza odjęcie 5000 punktów od końcowego wyniku i kolejne 5000 za każdy następny.
– Hits Taken to otrzymane obrażenia. Każda zebrana kulka czy odłamek oznacza minus 100 punktów.
– Tactical Takedowns to każde unieszkodliwienie przeciwnika wykorzystujące CQC bądź zastraszenie bronią. Nagradzane 1000 punktów za sztukę.
– Headshots czyli strzały w głowę. Również są nagradzane 1000 punktów za sztukę; nie ma znaczenia czy broń była usypiająca czy śmiertelna.
– Accuracy to oczywiście wasza celność. Nie jest znana punktacja przyznawana za tę zakładkę, jednak jest to stosunek procentowej celności do ilości wystrzelonych pocisków. Najwięcej punktów można więc zebrać za celny ostrzał karabinem maszynowym.
– Neutralizations to każdy martwy lub ogłuszony przeciwnik, który stanął wam na drodze. Za każdą ofiarę otrzymacie po 200 punktów.
– Markings to oznaczanie celów. Za każdego oznaczonego przeciwnika otrzymacie 30 punktów.
– Effective Interrogations to bonus za skuteczne przesłuchanie przeciwnika, dzięki któremu otrzymacie jakiekolwiek przydatne informacje. 150 punktów za jednego kapusia.
– Prisoners Rescued to bonus 5000 punktów za każdego uratowanego podczas misji więźnia.

Kolumna po prawej to jednorazowe bonusy które można otrzymać po spełnieniu pewnych kryteriów:
– Dwie pierwsze pozycje to bonusy które są jednymi z wielu dodatkowych celów w misji. Jeżeli waszym zadaniem była likwidacja jednostki pancernej lub dowódcy oddziału, to w tym miejscu praktycznie zawsze znajdziecie ekstra punkty za ich ekstrakcje przy pomocy fultona. Ilość punktów przyznawanych w tych bonusach jest różna i czasami posiadają mnożnik.
– No Retries to 6000 punktów ekstra jeżeli misje ukończycie bez zgonu czy wczytania checkpointa. Wczytanie zapisu resetuje większość innych statystyk, więc warto poświecić ten bonus za kilka innych. Ilość wczytanych zapisów nie wpływa ujemnie na punktacje.
– No Kills mówi samo za siebie. 5000 punktów jeżeli podczas misji nikt nie zginął z waszej ręki.
– No Reflex otrzymacie, jeśli podczas wykonywania misji nie wykorzystacie ani razu trybu Reflex Mode. Może być włączony, ale nie można go używać. 10 tyś. punktów jest jednak warte zachodu.
– No Enemy Combat Alerts to 6000 punktów jeżeli ani razu nie wdaliście się w strzelaninę. Udana likwidacja przeciwnika w trybie Reflex skutecznie zapobiega utracie bonusu.
– Perfect Stealth, No Kills to aż 24 tyś. punktów jeżeli ukończycie misje bez alarmu bojowego, zabitego przeciwnika na koncie i używania Reflex Mode
– No Traces to bonus 120 tyś. punktów dla prawdziwych mistrzów skradania i cierpliwych graczy. Żeby go zdobyć musicie ukończyć misje bez jakiegokolwiek zwracania na siebie uwagi. Oznacza to, że nie możecie dać się zauważyć, nie możecie używać niczego poza CQC (jeden wystrzelony pocisk, rzucony granat lub nawet pusty magazynek i z bonusu nici), nie możecie pozwolić aby przeciwnik znalazł martwego/nieprzytomnego żołnierza lub gdy zauważy brakujący/zniszczony sprzęt. Jesteście tylko wy i wasz cel, do którego musicie się dostać. Bonus ten wraz z resztą zdobytą przy okazji gwarantuje ocenę S.

Undertaken

Undertaken – Trofeum otrzymywane po ukończeniu dowolnego zadania pobocznego.

Cleared

Cleared – Ten puchar otrzymacie po ukończeniu wszystkich jedenastu pobocznych zadań, w których czyścicie teren z min. Miny rozbraja się przez podejście do nich od tyłu na tyle blisko, żeby pojawiła się kontekstowa akcja zebrania miny. Warto pamiętać, że w tym wypadku mina zastąpi aktualnie wyekwipowaną broń pomocniczą, jeżeli jeden ze slotów nie jest wolny. Miny można również detonować na wiele różnych sposobów. Najszybszym, a jednocześnie najbardziej kosztownym, jest skierowanie ognia artyleryjskiego na teren wykonywania Side Opsa.

Achieved

Achieved – W grze poza 50 misjami głównymi czeka na was również 157 Side Ops’ów, czyli zadań pobocznych. Puchar otrzymacie po jednokrotnym ukończeniu każdego z nich. Na mapie misje są widoczne jako okręgi. Po dotarciu pieszo lub wylądowaniu w danym okręgu automatycznie rozpoczyna się wykonywanie zadania. Prawie wszystkie misje polegają na ekstrakcji bądź eliminacji żołnierzy, więźniów, przedmiotów, całych jednostek pancernych itp. Warto pamiętać, że nowe Side Ops’y dochodzą w miarę zaliczania już dostępnych i naraz w jednym miejscu jest dostępne tylko jedno zadanie. Side Opsy nie są oceniane. Podczas ich zaliczania możecie puścić wodze fantazji i testować własne taktyki oraz sprzęt lub po prostu dobrze się bawić.

Captured

Captured – Zdobycie pojedynczego posterunku to rzecz banalna. Wystarczy uśpić bądź wystrzelać wszystkich stacjonujących w nim żołnierzy i puchar jest wasz. Z pewnością uda wam się zdobyć niejeden posterunek po drodze ku platynie.

Deployment

Deployment – Krótko po uzyskaniu pełnego dostępu do Bazy Matki będziecie mogli zacząć wysłać swoich żołnierzy na samodzielnie misje. Nie macie wpływu na przebieg tego zadania poza ustaleniem składu drużyny oddelegowanej do jego wykonywania. Puchar jest nagrodą za wykonanie wszystkich tego typu misji oznaczonych żółtą kropką. Z czasem staną się bardzo trudne i będą wymagały wysyłania najlepszych żołnierzy nieraz w towarzystwie pojazdów i Battle Gear’a, a i tak mogą skończyć się niepowodzeniem. Misji jest ledwie kilkanaście i wystarczy odrobina cierpliwości oraz ciągłe uzupełnianie bazy lepszymi żołnierzami, żeby uporać się z każdą z nich.

Intruder

Intruder – Jedne z trzech trofeów online wymagających połączenia konsoli z siecią i konta w PSN/Xbox Live. Wystarczy raz skorzystać z opcji FOB Missions w zakładce Missions i udać się do dowolnej bazy innego gracza. Nie trzeba misji nawet kończyć. Trofeum odblokuje się gdy postać będzie się jeszcze znajdować w śmigłowcu. Abonament PS Plus i Xbox Live nie jest konieczny do rozpoczęcia misji, jednak bez tych usług nie możecie wejść w interakcję z innymi graczami. Oznacza to, że misja jest dla was skończona, jeśli zjawi się obrońca i sami nie możecie bronić swojej bazy.

Cry Havoc

Cry Havoc – DD po raz pierwszy można spotkać w misji numer 3. Ciężko go nie zauważyć/usłyszeć. Jego rekrutacje można pominąć, jednak trzeba się o to postarać. W późniejszym etapie gry można go również znaleźć praktycznie w całym Afganistanie w trybie Free Roam. Trofeum odblokujecie w momencie gdy szczeniak dorośnie i stanie się waszym kolejnym partnerem, którego możecie zabrać na misje. Nastąpi to automatycznie po kilku kolejnych misjach fabularnych od jego rekrutacji. Warto jednak odwiedzić psa w bazie, zwłaszcza gdy poprosi nas o to Ocelot.

Speechless

Speechless – Podobnie jak w przypadku DD i tym razem waszym zadaniem jest rekrutacja Quiet. Pierwszym krokiem do osiągnięcia celu jest wykonanie misji numer 11 Cloaked in Silence”, z początku nie otrzymacie żadnego powiadomienia o dostępności zadania poza enigmatyczną rozmową dwóch strażników o śmiertelnie niebezpiecznym snajperze. Quiet będzie na was czekała na północnym zachodzie Afganistanu w lokacji Aabe Shifap Ruins, po jej pokonaniu musicie dokonać wyboru który w tym wypadku jest aż nadto oczywisty. Kolejnym krokiem jest ukończenie misji numer 14 „Lingua Franca” i jednego z Side Ops’ów który polega na odwiedzeniu Quiet w jej celi (nie będzie to możliwe jeżeli nie zbudowaliście przynajmniej jednej platformy medycznej). Po odwiedzinach wystarczy już tylko odczekać trochę czasu wykonując kilka misji, po czym Quiet stanie się waszym kolejnym towarzyszem na polu bitwy.

Trusty Steed

Trusty Steed – Używanie towarzyszy podczas wykonywania misji powoduje z czasem wzrost ich przywiązania do Snake’a, podniesienie tego poziomu do maksimum skutkuje nowymi umiejętnościami towarzysza i zdobyciem odpowiadającego mu pucharu. W przypadku konia wystarczy go używać do przemieszczenia się, nie powinno to nastręczyć żadnych trudności jako że z początku jest to nasz jedyny środek transportu po rozległych stepach Afganistanu.

Man's Best Friend

Man’s Best Friend – Podobnie jak w przypadku konia, także DD musi mieć poziom przywiązania wymaksowany żeby zdobyć to trofeum. Jeśli DD wyczuje wroga, zaznaczcie go, znajdzie roślinkę, zbierzcie ją, wyczuje minę, rozbrójcie ją. Postarajcie się również jak najczęściej korzystać z jego umiejętności odwracania uwagi, ogłuszania czy zabijania, w ten sposób bardzo szybko zdobędziecie zaufanie psa. Poziom przywiązania może też oczywiście spaść, na przykład po odesłaniu DD i D-Konia fultonem w środku misji lub gdy zostanie zraniony. Wspominam o tym w przypadku psa gdyż on praktycznie zawsze pałęta się wam pod nogami, uważajcie więc gdzie rzucacie granaty i nie zabierajcie go gdy planujecie ciężką potyczkę.

War Buddy

War Buddy – Ostatnie z trofeów z zdobywaniem zaufania. Quiet jest najprostszym przypadkiem, wystarczy że zaczaicie się w misji z dużą ilością przeciwników a cichociemnej rozkażecie likwidować kolejnych nieszczęśników, najlepiej przy pomocy usypiającej snajperki. Kilka takich misji i puchar jest wasz.

Extraction

Extraction – Puchar otrzymacie w nagrodę za pierwszego wrogiego żołnierza zwerbowanego za pomocą Fultona.

Interrogation

Interrogation – W tym wypadku waszym celem jest skuteczne przesłuchanie wrogiego żołnierza. Żeby tego dokonać wystarczy zakraść się za plecy przeciwnika i złapać go bądź zastraszyć bronią, potem wystarczy skorzystać z opcji Interrogate. Konieczne też będzie posiadanie w bazie odpowiedniego tłumacza, bez niego nie zrozumiecie co mówi przesłuchiwany. Tłumacze poszczególnych języków są celem osobnych misji pobocznych więc ich zdobycie nie powinno nastręczyć wam żadnych trudności.

To The Rescue

To The Rescue – Po raz kolejny waszym zadaniem jest użycie systemu Fultona, tym razem jednak musi to być kobieta. W misji fabularnej, najpewniejszą okazją będzie misja numer 24 „Close Contact” gdzie kobieta jest jednym z głównych celów do uratowania. Najprawdopodobniej jednak uda się wam zdobyć puchar znacznie szybciej w jednej z wcześniejszych misji bądź Side Ops.

Platoon

Platoon – Trofeum otrzymacie po rekrutacji 50 żołnierzy, nie powinno to sprawić nikomu problemu. Sporo misji ma za cel zbieranie konkretnych ludzi, co samo w sobie wystarczy.

Battalion

Battalion – Tym razem waszym celem będzie zebranie 250 żołnierzy. Dla graczy celujących w 100% gry będzie to oczywisty krok w zdobyciu platyny/calaka nie warto więc zaprzątać tym sobie głowy.

Army

Army – Tym razem czeka was prawdziwy grind. Puchar zdobędziecie pod podniesieniu poziomu wszystkich jednostek do 50 levelu, drogą do celu będzie więc fultonowanie, fultonowanie i jeszcze raz fultonowanie. Problemem może się okazać jednostka wartownicza do której trafiają drugorzędni żołnierze i która przez system FOB będzie doświadczała ciągłych strat w ludziach, niezbyt poważnych i do odrobienia ale jednak upierdliwych. W razie gdyby zabrakło wam kilku leveli do 50 poziomu, po prostu przenieście na moment kilku dobrych żołnierzy z innych jednostek z znacznie lepszym składem. Po zdobyciu trofeum można skorzystać z opcji automatycznego rozmieszczeni ludzi co przywróci pierwotny stan wszystkich drużyn.

Enhancement

Enhancement – Bez dobrego wyposażenia wykonywanie późniejszych misji może zacząć sprawiać pewne problemy. To trofeum zdobędziecie po zleceniu produkcji 50 sztuk broni/przedmiotów.

Reinforcement

Reinforcement – Dobicie do 100 sztuk wyprodukowanego wyposażenia zaowocuje zdobyciem tego pucharu.

Locked and Loaded

Locked and Loaded – Ostatnie trofeum związane z produkcją sprzętu. Tym razem wasz arsenał musi zawierać łącznie 300 sztuk broni i przedmiotów. W grze rzeczy do produkcji jest aż nadto a kolejne aktualizacje dodają nowe, co raz bardziej zaawansowane wersje broni. Sama produkcja z czasem zaczyna być coraz bardziej kosztowna, nie warto więc brać wszystko jak leci tylko skupić się na różnorodności i rozwijać najczęściej używany sprzęt. Prędzej czy później nie będziecie mieć co robić z kasą i surowcami, to będzie najlepszy moment na zajęcie się wymaganiami trofeum.

Architect

Architect – Maksymalne rozbudowanie Bazy Matki jest pewnie celem każdego z was, niestety będzie to trwało i to długo. Jednostek macie siedem, każda posiada swoją własną platformę i każdą można rozbudować o trzy kolejne pokłady. Do rozbudowy potrzebne będą surowce i kasa a każdy kolejny upgrade, jak to zazwyczaj bywa, będzie coraz bardziej kosztowny i czasochłonny. W pierwszej kolejności warto więc skupić się na rozbudowie Command Platform i Base Development Platform a resztę traktować drugorzędnie choć nie wolno ich zbytnio zaniedbywać. Każda kolejna platforma oznacza możliwość przyjęcia większej grupy ludzi do danego oddziału a także ulepsza możliwości przerobowe jednostek, w ten sposób mając wszystkie pokłady jednostki Base Development znacznie zwiększycie wydobycie surowców i przyspieszycie ich przetwarzanie co bardzo ułatwi początek gdy liczy się każdy grosz. Kolejnym ważnym czynnikiem jest to czy gracie będąc online czy offline, w tym drugim wypadku jesteście bardzo ograniczeni w zasobach i tracicie wszystkie bonusy z waszej drugiej bazy, z kolei będąc online nie da się farmić surowców i kasy poza FOB co z kolei przyciąga do was żądnych zemsty graczy. Ostatecznością są mikrotransakcje gdzie za prawdziwą gotówkę można przyspieszyć lub nawet całkowicie ominąć konieczność czekania, kto by jednak chciał się w to bawić.
Trofeum otrzymacie po zbudowaniu ostatniej z 28 platform, zoo i kwarantanna uzyskuje się automatycznie więc się nie liczą.

Deterrence

Deterrence – Tym razem waszym zadaniem będzie zbudowanie własnej głowicy jądrowej. Możliwość taką uzyskacie po ukończeniu pierwszego rozdziału, odpowiednią opcję znajdziecie w zakładce Resources. Do budowy będziecie potrzebować 750 tyś. GMP, 75 tyś. paliwa i 50 tyś. podstawowych minerałów. Produkcja będzie trwała 30 godzin czasu rzeczywistego, można oczywiście zostawić konsole z włączoną grą na noc i czas będzie leciał. Ostatnim koniecznym warunkiem jest posiadanie FOB i przebywanie w trybie online. Trofeum odblokuje się po zakończeniu budowy.

Disarmament

Disarmament – W poprzednim trofeum budowaliście głowice, teraz musicie ją rozbroić. Nie zwlekajcie z tym gdyż posiadanie broni masowego rażenia w bazie jest magnesem na życzliwych pacyfistów z trybu FOB którzy są gotowi wam pomóc pozbyć się tego balastu. Utrata posiadanego arsenału oznacza że aby zdobyć ten puchar będziecie musieli poskładać sobie kolejny egzemplarz, alternatywą w takim wypadku będzie kradzież obcej głowicy i jej rozbrojenie co również odblokuje trofeum. Broni jądrowej możecie się pozbyć z tej samej zakładki w której ją tworzyliście, koszt takiej operacji wynosi 100 tyś. GMP.

Prosperity

Prosperity – Kasa jest istotnym elementem gameplayu MGSV. To trofeum wymaga od was zdobycia 10 milionów GMP. Nie jest wymagane posiadanie naraz takiej kwoty, wasz ogólny przychód przez całą grę musi wynosić 10 mln, możecie więc spokojnie wydawać i nie przejmować się zbytnio rachunkami. Pieniądze najłatwiej zdobywa się przez wykonywanie misji i sprzedawanie nadwyżek posiadanych materiałów czy sprzętu, wynagrodzenia za misje nie da się farmić gdyż po jednokrotnym wykonaniu zadania, każde kolejne podejście będzie wynagradzane ledwie ułamkiem poprzedniej wypłaty.

Conservation

Conservation – Tak przez wszystkich lubiane znajdźki, ich role w MGSV pełnią zwierzęta, trofeum odblokujecie po schwytaniu jednego przedstawiciela każdego gatunku. Część z nich możecie zdobyć przez tradycyjne uśpienie i przetransportowanie do bazy przy pomocy fultona, DD jest bardzo pomocny w ich lokalizowaniu. Zdecydowana większość jednak nie posiada w grze swojego fizycznego odpowiednika i jest tylko avatarem w zakładce z dokumentami, te zwierzęta trzeba złapać przy pomocy klatek. Klatki będą dostępne praktycznie od początku ale rzadsze gatunki schwytacie dopiero po wyprodukowaniu ich najlepszego odpowiednika, warto więc poczekać i zająć się zabawą w hycla w późniejszych etapach gry. Sporo zwierząt schwytacie w okolicach lądowisk, zabierajcie więc klatki ze sobą na misje i rozstawiajcie cały zapas (na raz można rozstawić maksymalnie osiem) przed startem lub po lądowaniu, nie musicie wracać się żeby zebrać zdobyte okazy, Intel Team robi to automatycznie po każdej waszej ewakuacji. Szczegółową lokalizacje każdego pojedynczego zwierzaka z najdziecie w filmiku poniżej.

 

Collector

Collector – Kolejne trofeum polegające na zbieractwie, tym razem znacznie mniej uciążliwie gdyż większość wymaganych przedmiotów zdobędziecie automatycznie w miarę waszych postępów ku platynie. Waszym celem jest zebranie wszystkich planów potrzebnych do rozpoczęcia produkcji nowej broni a także pomniejszych nagród (Key Items) otrzymywanych po spełnieniu określonych warunków.
Plany są bardzo często pobocznym celem w misjach głównych, można je również zebrać swobodnej eksploracji jednak mimo wszystko trzeba będzie wtedy powtórzyć czynność podczas pchania fabuły do przodu. Poniższe listy zawierają spis wszystkich planów i Key Items jak i ich lokalizacje/warunki konieczne do otrzymania nagrody. W przypadku planów warto zapamiętać że przesłuchanie jednego z pobliskich strażników zaowocuje dokładniejszym namiarem i odpowiednią ikonką na mapie.

Plany

  • GEIST P3 – Po ukończeniu Outer Ops „Break Through the Blockage Force”.
  • WU S333 Po ukończeniu Outer Ops „Restore the DMZ”.
  • URAGAN-5 – W lokacji Bampeve Plantation podczas misji numer 18, w jednym z budynków blisko drogi.
  • ZORN-KP Po ukończeniu Outer Ops „Defend the pipeline”.
  • ZE’EV Po ukończeniu Outer Ops „Search and Destroy Remaining Forces”.
  • MACHT 37 – Jeden z celów pobocznych w misji numer 21 i 47, plany znajdują się w śmigłowcu, zestrzelcie go a potem przeszukajcie okolice w której się rozbił.
  • UN-ARC – W lokacji Wakh Sind Barracks podczas misji numer 05.
  • G44 – W lokacji Ditadi Abandoned Village podczas misji numer 15, w jednym z namiotów.
  • KABARGA-83 – W lokacji Mfinda Oilfield podczas misji numer 13, w budynku najbardziej wysuniętym w kierunku północno-wschodnim.
  • BULLHORN SG po ukończeniu Outer Ops „Prevent the Coup d’etat”.
  • ISANDO RGL-220 – W Afryce, w żółtym budynku będącym częścią posterunku numer 16
  • HAIL MGR-4 po ukończeniu Outer Ops „Destroy the Uranium Centrifuges”.
  • BAMBETOV SV – W lokacji Afghanistan Central Base Camp podczas misji numer 12, w bunkrze najbardziej wysuniętym na wschód, jeśli wywołacie alarm, bunkier zostanie zamknięty aż do końca misji.
  • AM MRS-71 po ukończeniu Outer Ops „Destroy the New Fighter Aircraft”.
  • BRENNAN LRS-46 – W bibliotece posiadłości podczas misji numer 28.
  • UN-AAM – W lokacji Nova Braga Airport podczas misji numer 21, przeszukajcie górne piętro terminala.
  • LPG-61 po ukończeniu Outer Ops „Recapture the Port Facilities”.
  • FB MR R-LAUNCHER po ukończeniu Outer Ops „Liberate the tanker”.
  • PB SHIELD – W lokacji Ghwandai Town lub Wialo Village podczas misji numer 07.
  • STUN GRENADE – W lokacji Kiziba Camp podczas misji numer 14, przeszukajcie największą drewnianą chatę z radiostacją w środku.
  • FLAMETHROWER – Jeden z celów pobocznych w misji numer 41, plany znajdują się w śmigłowcu, zestrzelcie go a potem przeszukajcie okolice w której się rozbił.
  • RIOT SMG –  Cel misji pobocznej numer 05.
  • STUN ARM – Cel misji pobocznej numer 06.
  • IR-SENSOR – Cel misji pobocznej numer 07.
  • ANTITHEFT DEVICE – Cel misji pobocznej numer 08.
  • GUN-CAM DEFENDER – Cel misji pobocznej numer 09.
  • UA-DRONE – Cel misji pobocznej numer 10.

Key Items

  • Children’s Reward – Za ukończenie misji numer 18.
  • First Aid Manual – W lokacji Masa Village w Afryce, do zebrania w swobodnej eksploracji lub podczas dowolnej misji odbywającej się w okolicy jednak dopiero po ukończeniu głównej misji numer 18
  • Master Certificate (Markng) – Nagroda za oznaczenie łącznie 500 wrogich strażników lub pojazdów.
  • Master Certificate (Box) – Nagroda za odblokowanie wszystkich punktów szybkiej podróży w Afryce bądź Afganistanie.
  • Grand Master Certificate (Box) – Nagroda za odblokowanie wszystkich punktów szybkiej podróży w obu lokacjach.*
  • Master Certificate (Fulton) – Nagroda za zrekrutowanie przy pomocy Fultona 500 żołnierzy.
  • Grand Master Certificate (Fulton) – Nagroda za zrekrutowanie przy pomocy Fultona 1000 żołnierzy.
  • Conch Shell – Po ukończeniu misji numer 26 po jakimś czasie będziecie mogli wykonać misje poboczna numer 113 za ukończenie której otrzymacie nagrodę.
  • Skulls Machete – Za ukończenie misji numer 29.
  • Strangelove’s Memento – Za ukończenie misji pobocznej numer 143.
  • Man on Fire (Corpse) – Za ukończenie misji pobocznej numer 144
  • Handkerchief – Za ukończenie misji numer 40.
  • Emmerich’s Research Notes – Po obejrzeniu scenki z udziałem Hueya
  • Quiet’s Examination Report – Po ukończeniu misji numer 40.
  • The Codename: Big Boss – Po ukończeniu misji numer 46.
  • Master Certificate (Standard) – Po ukończeniu wszystkich misji głównych z normalnym poziomem trudności.
  • Grand Master Certificate (Standard) – Po ukończeniu wszystkich misji głównych z normalnym poziomem trudności na ocenę S.
  • Master Certificate (Elite) – Po ukończeniu wszystkich misji głównych na poziomie trudności Extreme, Total Stealth i Subsistence.
  • Grand Master Certificate (Elite) – Po ukończeniu wszystkich misji głównych na poziomie trudności Extreme, Total Stealth i Subsistence na ocenę S.
  • Star of Bethlehem – Za ukończenie misji numer 40.

* Punktów szybkiej podróży jest łącznie 21 z czego 12 znajduje się w Afganistanie a 9 w Afryce. Punkty te to bardzo charakterystyczne pomarańczowe rampy załadunkowe, odblokowanie każdej polega na podejściu do tabliczki  i zabraniu z niej listu przewozowego. Po odblokowaniu punktu wystarczy wejśc na rampe bedąc w kartonie i przytrzymać odpowiedni przycisk co włączy mapę z której będziemy mogli wybrać cel podróży. Szybka podróż nie działa podczas alarmu.

 

Reminiscence

Reminiscence – W grze czeka na was dziesięć misji pobocznych pt. „Extract the Wandering Mother Base Soldiers”, za ukończenie których będziecie otrzymywać zdjęcia przedstawiające wydarzenia z bazy MSF. Jednak zanim będziecie mogli kontynuować zbieranie fotografii, musicie udać się do bazy matki z pierwszą fotką i na platformie medycznej znaleźć pokój do którego można wejść. Po scence będziecie mogli wracać do mieszkańca owego pomieszczenia i pokazywać mu kolejne zdjęcia co będzie odblokowywać kolejne zadania „Extract the Wandering Mother Base Soldiers” i tak do dziesiątego z kolei. Ostatnią, jedenastą fotografię, znajdziecie przyklejoną do ściany na przeciwko wejścia do pokoju z tajemniczym lokatorem po pokazaniu mu wszystkich poprzednich, jej podniesienie odblokuje trofeum. Mimo wszystko polecam jeszcze wrócić się z ostatnim zdjęciem żeby obejrzeć jeszcze jedną scenkę.

Hero

Hero – To trofeum odblokujecie po zebraniu 180 tyś. punktów heroizmu i ukończeniu misji numer 31. Punkty te odzwierciedlają wasze akcje podczas wykonywania misji i mają wpływ na poziom rekrutów zgłaszających się do Diamentowych Psów, morale załogi a także pozwalają atakować obce bazy mimo posiadania przez nich głowic jądrowych. Punkty zdobywa się za ukończenie misji (zwłaszcza ciche i bezkrwawe), ratowanie więźniów i zwierząt, udane ekstrakcje fultonem, wysokie oceny w misjach, udane infiltracje FOB itp. Można je również stracić ale o ile nie będziecie zabijać wszystkiego co się rusza przy każdej nadarzającej się okazji to nie powinniście mieć problemów z zdobyciem pucharu.