Metal Gear Solid 4

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots swoją premierę ma mieć 12 czerwca 2008 roku. Do tego dnia został jeszcze niespełna miesiąc. Z doniesień recenzentów możemy łatwo wywnioskować, iż fani nie będą zawiedzieni. Gra bowiem zbiera najwyższe noty i w zasadzie nie ma słabych punktów. Przedstawmy w takim razie wszystko co do tej pory wiemy na temat MGS4, nie zdradzając żadnego elementu fabularnego.

Niestety z pierwotnej koncepcji „No place to hide”(nie ma gdzie się ukryć) zrezygnowano, tak więc wciąż trzeba się będzie skradać, jednakże będzie to nieco łatwiejsze. Recenzenci mówią nawet, że na niskich poziomach trudności jest to zbyt proste.

Gra oczywiście zostanie wydana na konsolę Playstation 3 (o żadnych konwersjach do tej pory nie wiadomo), dodatkowo w końcu Europejczycy i Amerykanie zostali potraktowani na równych warunkach z Japończykami – gra będzie miała ogólnoświatową premierę, czyli zupełnie inaczej niż do tej pory.

Gra ma zwierać nawiązania do poprzednich części i to nie tylko podczas dialogów, w postaci plakatów itp. ale także poprzez odgrywane retrospekcje. Co za tym idzie, nowi gracze nie będą czuli się, aż tak bardzo zagubieni z powodu nieznajomości fabuły całej serii. Dodatkowo ma pojawić się kilka dobrze już znanych nam postaci.

W grze dostępnych będzie 5 lokacji, rozmieszczonych w różnych częściach świata. To prawdopodobnie działania wrogów Snake’a będą zmuszały go do tak odległych podróży.
Każda lokacja to jakby osobna misja, która zaczyna się oczywiście odprawą. Obserwujemy ją z pokładu Mk. II. Podczas odprawy otrzymujemy oczywiście nowe informacje o naszych wrogach i ich posunięciach.

Wojna w tym tytule została potraktowana zupełnie inaczej niż dotychczas, tak więc powodem konfliktów nie są już nieporozumienia wśród społeczeństwa. Wojna stała się czynnikiem ekonomicznym. Nie istnieją już armie narodowe. Zostały one zastąpione przez PMC (Private Military Companies), które składają się z różnych frakcji żołnierzy, a nawet cywilów.

A teraz coś szokującego – Hideo Kojima oficjalnie powiedział, że jest to ostatnia misja Snake’a. Możemy się zastanawiać w takim razie, czy nasz bohater umrze, czy może ucieknie od ludzi, zaginie.

Kojima odpowiadać będzie ze design, produkcję i reżyserię gry, drugim reżyserem będzie natomiast Shuyo Murata – twórca Zone of Enders: The 2nd Runner. Kenichiro Imaizumi sprawował będzie nadzór nad produkcją, a postaciami zajmie się jak zawsze Yoji Shinkawa. Wiadomo również, że tym razem za animacje nie odpowiada So Toyota.

Wiemy również, że Snake ma 43 lata, a jego ciało stopniowo ulega rozkładowi. Bohaterowi pozostało raptem 6 miesięcy życia. Ma to być ostatnia część serii stworzona przez Hideo Kojimę.

Gra rozgrywa się w roku 2015. Snake zostaje po raz kolejny wezwany do walki. Tym razem Liquid skrycie przejmuje kontrolę nad największymi prywatnymi firmami wojskowymi (PMC) i zamierza uderzyć w samych Patriotów. Światem rządzi wojna, a wojną kierują pieniądze. Siła armii, którą może wystawić Liquid Ocelot równa jest sile wojsk Stanów Zjednoczonych.

Solid Snake staje się Old Snake’iem, zmęczonym wojną starcem, który nie czuje się bohaterem, a walczy jedynie dlatego, bo musi. Na szczęście z pomocą przychodzą mu starzy przyjaciele, w tym Otacon, który udostępnia mu robota Metal Gear Mk. II, a także OctoCam, czyli najnowszy mechanizm kamuflujący. Wystarczy krótką chwilę pobyć w spokoju na tle określonego terenu, a kamuflaż automatycznie się do niego dostosuje. Inną nowością jest tajemniczy system SOP, który na celu ma zapewnienie kontroli nad żołnierzami posiadającymi nanomaszyny.

A oto bardziej szczegółowe informacje, które udało nam się zebrać na temat najnowszej odsłony MGS:

Sixaxis i sterowanie:

– SIXAXIS w padzie Sony posłuży nam do takich akcji, jak chociażby poruszanie ciałem bohatera (wychylanie czy też pochylanie się) czy wybór amunicji, co ukazywać ma przewagę tej funkcji nad zwykłymi gałkami analogowymi.
– SIXAXIS służy także do kucania oraz wychylania się zza rogu.
– wspominaliśmy, że Snake może zacząć śmierdzieć, teraz wiemy także, że wokół niego zaczną się zbierać muchy które można odgonić potrząsając SIXAXISem.- potrząsanie SIXAXISem może również służyć do wyłączania Octocamo.
– SIXAXIS będzie odpowiadał za celowanie w trybie FPP.
– SIXAXIS odpowiedzialny będzie także za sterowanie MG Mk. II.
– jak wspomniał sam Hideo Kojima, SIXAXIS będzie miał jeszcze inne funkcje w grze, natomiast w pewnych okolicznościach trzeba będzie użyć pada.
– przycisk odpowiedzialny za namierzanie wroga to L1, zaś przycisk do strzelania to R1, natomiast trzymanie jednocześnie trójkąta i L1 pozwoli nam na przejście w widok FPP.
– trójkąt posłuży także do przylegania do ścian, wskakiwania do beczek oraz do przeskakiwania przez barierki.
– kwadratem włączymy celowanie automatyczne bądź manualne.

Metal Gear Mk. II

– to zdalnie sterowany ruchomy terminal do celów rozpoznawczych, który dostarcza informacji o terenie i stanie walki.
– robot używa technologii stealth.
– można go stosować również do ogłuszania przeciwników.
– za sterowanie nim będzie odpowiadał SIXAXIS.
– kontrolując MG Mk. II, Snake używa podobnego do pada PlayStation3 kontrolera.

Bronie:

– Snake używa w demie elektrycznego noża do ogłuszania przeciwników, a także broni palnych: karabinu AK-102, wyrzutni rakiet RPG-7, czy też znany z MGS3 Mosin Nagant.
– można odbierać bronie przeciwnikom nie tylko za pomocą CQC, ale także poprzez wzięcie wroga na muszkę.
– mierzenie w ten sposób w krocza kobiet – żołnierzy, nie spowoduje z ich strony żadnych reakcji.
– możemy rzucić granat leżąc na ziemi twarzą do góry.
– w kwestii modyfikacji broni, to w przypadku M4 można przykładowo dodać lunetę lub latarkę czy granatnik.
– Kojima obiecuje aż 70 rodzajów broni do wyboru, a nadto każda z nich będzie podlegać możliwym modyfikacjom.

Gameplay:

– całą grę będzie można przejść w trybie FPP.
– Kamuflaż, pozwalający na wtopienie się w otocznie statuy znanej z trailera TGS 06’, nazywa się Statue-Cam.
– za pomocą Octacamo można udawać martwego.
– leżąc na ziemi można turlać się na boki.
– kamera może być osadzona nad ramieniem postaci.
– Snake może zacząć śmierdzieć, jeśli będzie przebywał zbyt długo w koszu na śmieci, co z powoduje, że wróg będzie w stanie wyczuć jego zapach.
– turlając się zbyt długo w beczce, Solid może zwymiotować, jednak można temu zapobiec poprzez położenie przed nim magazynu z treścią wyłącznie dla dorosłych.
– beczki służą do ukrywania się przed przeciwnikami podobnie jak kartonowe pudła, jednak te pierwsze są bardziej wytrzymałe.
– nowy Codec pozwala na pełny widok rozmówcy w 3D, acz tym razem nie ma w tym urządzeniu obrazu sylwetki Snake’a.
– standardowo rozmowy w Codecu można przewijać do przodu, teraz także możemy zobaczyć całą rozmowę bez jej wysłuchania w celu wychwycenia najważniejszych punktów konwersacji.
– okrąg widoczny wokół Snake’a to Krąg Zagrożenia, który poprzez fale pokazuje nam niebezpieczne miejsce na polu bitwy, oznacza to równocześnie koniec poziomów alarmu.
– pod paskiem życia Solida znajdziemy jeszcze dwa nowe wskaźniki: pierwszy to pasek Stress meter, który zwiększa się wraz z postępem w walce, a po jego napełnieniu zwiększy się dokładność w celowaniu, a także nasz bohater przestanie otrzymywać obrażenia co będzie trwać ok. 15 sekund; drugi pasek to Psyche meter pokazujący równowagę psychiczną Snake’a. Zmniejsza się on podczas walki oraz ze względu na warunki panujące na polu bitwy (temperatura, wiatr itd.), co prowadzi do znacznego spadku dokładności celowania. Pasek ów odnawia się poprzez spoglądanie na dziewczyny w pismach z wiadomą treścią.
– Solid Eye pozwala na sprawdzenie, jaki sprzęt aktualnie posiada przeciwnik oraz na widok w podczerwieni, w którym zobaczyć można ślady stóp wroga na piasku. Za jego pomocą użyjemy także klasycznego przybliżenia oraz znajdziemy bronie w danych poziomach.
– dzielenie się racjami z daną stroną walki podczas bitwy sprawi, że walczący podzielą się z nami chociażby swoją bronią.
– podczas gry natrafimy na sekcje w których będzie trwała nieustanna walka i nie trzeba będzie się martwić o skradanie.
– gra będzie trudniejsza niż zostało to ukazane w demie.

Ciekawostki:

– tylko Blu-ray jest wystarczająco pojemy by zmieścić wszystkie dane pochodzące z gry.
– MGS4 przyniesie nam odpowiedzi na wszystkie pytania i zawiłości serii.
– akcja trailera ma miejsce w 2014 roku.
– z tyłu kostiumu Snake’a znajduje się napis: W nagłym przypadku otwórz tutaj dla szybkiego oddzielenia kostiumu.
– pomiędzy nogami Gekko, na czarnej powierzchni nad kamerą robota, znajdziemy biały napis: Nie uderzać w to miejsce.
– PMC posiadają latające biomechaniczne stworzenia pozwalające na zrzucania bomb.
– także żołnierze PMC mają na sobie kamuflaż.
– na monitorze komputera w pomieszczeniu w którym znajduje się Otacon widnieje tapeta z Zone of the Enders 2 (identyczna była podczas trailera z TGS 05’)
– podczas walki Raya z Rexem pada śnieg. Czyżby Shadow Moses?
– na Rayu znajduje się napis Outer Heaven
– w kokpicie Rexa możemy zobaczyć robocik MG MKII
– w broszurze z TGS 07 znajdziemy napis „Sons of the Patriots”. Jest to wyjaśnienie skrótu SOP.
– na stronie MGS 4 jest napisane że Vamp został powołany do życia przez współczesną cywilizację
– usta postaci będą zsynchronizowane z głosami anglojęzycznych aktorów
– demo gry trwa 15 minut, Snake ma się spotkać z sojusznikami po czym ma odszukać Liquid Ocelota.
– Hideo mówi że początkowo planował by Snake i Otacon wypełnili swoją sprawiedliwość poprzez łamanie prawa, jednak pod koniec gry mieliby być za to skazani i zabici. Jednak cały jego zespół był przeciwko więc porzucił ten pomysł.

Psyche i Stress

To dwa nowe wskaźniki, mamy też poczciwy wskaźnik naszego zdrowia. Psyche to ‘nastawienie’, więc wskaźnik ten będzie ukazywał jak Solid reaguję na otoczenie. Gdy jest spokojny, wykonuje wszystko precyzyjnie i bez przeszkód. Gdy jednak jest zmęczony, pobudzony pojawiają się problemy z podstawowymi akcjami jak celowanie czy strzelanie. Drugi wskaźnik przedstawia poziom stresu Snake’a. Podczas długich walk, napięcie psychiczne Snake’a będzie narastało, aż dojdzie do tzw. Combat High, w czasie którego Snake stanie się wręcz niepokonany. Stan ten trwa niestety dość krótko, a w dodatku negatywnie wpływa na zdrowie Solida.