Przeznaczenie w serii a Determinizm

Tutaj możecie porównywać wszystkie częsci, dyskutować o nich i wymyslać najróżniejsze tematy dotyczące każdego Metal Geara

Moderatorzy: Infernal Warrior, GM

Przeznaczenie w serii a Determinizm

Postprzez SaladinAI » Pt sie 14, 09 16:53

Poprzez koncept Meme Gene Scene oraz Sense, Hideo Kojima subtelnie wprowadzał nas w tok myślowy który miał na celu refleksję nad tym co nas kształtuje jako ludzi. Determinizm Kojimy zahaczał kolejno prze geny, memy, środowisko oraz wolę. A co jeżeli wprowadzimy do tego koncept przeznaczenia? Predestynacji, ustalonej z góry wersji wydarzeń której żadne działanie nie może zmienić? Taka koncepcja wydaje się nieobecna w serii, lecz w rzeczywistości subtelnie przenika przez wspomnianą determinację.

Za klasyczny przykład i dowód, możemy podać istnieje jasnowidzów w serii. The Sorrow przewiduje Big Bossowi iż zginie z rąk własnego syna, zaś wcześniej pojawia się na drodze The Boss, ginąc z jej rąk tak jakby spełniał z góry określony los który w efekcie doprowadził Big Bossa do walki z własnym mentorem. Później pojawia się Elisa, która przewiduje naszemu bohaterowi przyszłość w postaci budowy Metal Geara i losów jego nienarodzonych synów. Czyżby determinizm w postaci genów czy memów nie miał kompletnego znaczenia? Ostatecznie wszystko wydaje się być już ustalone, cokolwiek Big Boss i Snake by nie zrobili, przyszłość będzie taka sama.

Na tym nie koniec - zarówno The Boss jak i Gene, wyjawiają Big Bossowi że ten kto przetrwa walkę musi ponieść ją ze sobą dalej: tak jest ich los. Także miejsce walki z The Boss jest wyjątkowe. Nie przez swój wygląd, nazwa miejsca, Rokovoj Bereg oznacza „jezioro przeznaczenia…”

Dwa koncepty niewątpliwie ścierające się sobą – a może cała ta determinacja jest tylko czynnikiem nieuniknionego?
To swego rodzaju błędne kolo: roboty tworzące inne roboty
Avatar użytkownika
SaladinAI
Cipher watches all
 
Posty: 7022
Dołączył(a): N maja 14, 06 12:35

Postprzez Gillian » Pt sie 14, 09 20:14

Saladin01 napisał(a):Taka koncepcja wydaje się nieobecna w serii
A wręcz sprzeczna z jej założeniami, patrząc na przesłanie jedynki.


Ja bym może to wszystko rozdzielił, bo pewna koncepcja się mi umyślała w związku z tematem.

Mamy MGSy, które tworzyły nową historię, kanon serii. Biorąc jedynkę czy dwójkę (o czwórce wciąż się nie wypowiem...) zawsze po zakończeniu dalsza historia była otwarta, nienapisana. Nie wiedzieliśmy, co się może stać. Stąd przesłanie jedynki, że przyszłość jest w ręku każdego z nas, a przyszłość serii jest w ręku Kojimy.

Kiedy powstawały MGSy, które coś dodawały do istniejącej historii, poszerzały ją (MGS3, PO), to w jakiś sposób scenarzyści musieli się trzymać ustalonych ram (choć nie zawsze się trzymali). Stąd może te motywy z jasnowidzeniem, tu przejawia się rola przeznaczenia. Nie ważne co się wydarzy, przyszłość jest już napisana i znane są dalsze dzieje. A kiedy coś się pochrzani - time paradox ; ).

Może to właśnie to, może to takie nawiązanie do chronologii powstawania kolejnych częsci serii i odzwierciedlenie jej w samej już historii?
Ostatnio edytowano Pt mar 12, 10 11:28 przez Gillian, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Gillian
Uber Big Boss
 
Posty: 8740
Dołączył(a): Wt maja 08, 07 22:30

Postprzez nobodylikeyou » Pt sie 14, 09 20:31

Saladin01 napisał(a):Także miejsce walki z The Boss jest wyjątkowe. Nie przez swój wygląd, nazwa miejsca, Rokovoj Bereg oznacza „jezioro przeznaczenia"…

+ 3 białe węże o swojsko brzmiących "imionach", pełzające na tej polanie.
Dobry artykuł. Zwłaszcza wzmianka z tym jeziorem.
Avatar użytkownika
nobodylikeyou
Vulcan Raven
 
Posty: 197
Dołączył(a): Pn gru 22, 08 17:54

Postprzez Gillian » Pt sie 14, 09 20:34

nobodylikeyou napisał(a):3 białe węże o swojsko brzmiących "imionach" pełzających na tej polanie
To chyba był akurat bonus i puszczenie oka do fanów serii. Nie doszukiwałbym się w tym jakichś wzmianek dotyczących wydarzeń z przyszłości.
Avatar użytkownika
Gillian
Uber Big Boss
 
Posty: 8740
Dołączył(a): Wt maja 08, 07 22:30

Postprzez SALADYN » Pt sie 14, 09 21:02

twilite kid napisał(a):
nobodylikeyou napisał(a):3 białe węże o swojsko brzmiących "imionach" pełzających na tej polanie
To chyba był akurat bonus i puszczenie oka do fanów serii. Nie doszukiwałbym się w tym jakichś wzmianek dotyczących wydarzeń z przyszłości.


Racja,

Przeznaczenie w MGS jak najbardziej zwłaszcza jeśli chodzi o MGS3 , PO i ostatnio PW , tutaj nie ma sie czego dziwić w końcu to prequele które muszą się trzymać kupy z reszta serii.
A pamiętacie jeden z trailerów MGS4 w którym Snake skrada się w stronę Liquida a ten przejmuje kontrolę nad SOP i żołnierze wariują ???
Na końcu Naomi mówi do Snake'a "Go , fulfil your destiny" , tymczasem on zawsze starał się wyrwać swojemu przeznaczeniu czyli walce.
Avatar użytkownika
SALADYN
I was made to fight. I AM a gun
 
Posty: 10247
Dołączył(a): Cz maja 29, 08 09:53


Powrót do Wszystko o serii

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron