Każda dotychczasowa odsłona serii MGS porażała swoja złożonością gameplayu. The Phantom Pain nie jest wyjątkiem i nawet wieloletnich fanów wprawił w osłupienie możliwościami i zależnościami poszczególnych praw rządzących mechaniką gry. Poniższa wyliczanka to zbiór porad, spostrzeżeń i ciekawostek zebranych z forum i internetu.
Nie jest to kompletny poradnik, wciąż są odkrywane nowe rzeczy. Jeśli podczas grania natknąłeś się na coś ciekawego daj nam znać na forum w tym temacie bądź poniżej w komentarzach. Porada trafi na stronę wraz z zasłużonymi kudosami.

Porady Ogólne

  • Możecie przenieść zapis z Ground Zeroes który odblokuje kilku ekstra żołnierzy i Sneaking Suit. W menu głównym Ground Zeroes musicie użyć opcji Upload Save a w Phantom Pain opcji Download Save
  • Gra zapisuje się automatycznie w odpowiednich odstępach czasu lub przy ważniejszych checkpointach.
  • W grze istnieje system szybkiej podróży czyli znane z poprzednich części kartony. Wystarczy założyć karton i wejść na charakterystyczną, pomarańczową platformę załadunkową i przytrzymać wskazany przycisk.
  • Punkty szybkiej podróży w bazie Diamond Dogs znajdują przy każdym lotnisku na głównych platformach. Podobne można też znaleźć w każdej większej bazie przeciwników, wpierw trzeba je jednak odblokować zabierając świstek znajdujący się na tablicy przed rampą.
  • Szybka podróż nie działa w trakcie alarmu.
  • Wraz z postępem fabuły będzie rosnąć poziom trudności. Żołnierze zaczną nosić, hełmy, kamizelki, tarcze, pancerze. Nauczcie się radzić sobie z każdym rodzajem przeciwnika.
  • Można zmniejszyć ilość przeciwników z hełmami, kamizelkami a nawet liczbę snajperów. Wystarczy w Combat Deployment w pierwszej kolejności wykonywać misje niszczenia składów sprzętu przeciwnika. Te oznaczone kwadratową ikonką.
  • Podczas Side Ops pamiętajcie żeby zniszczyć radar który znajduje się w każdej większej miejscówce, odblokuje to nowy punkt na którym może wylądować śmigłowiec.
  • Niszczyć można też wieże strażnicze i sprzęt komunikacyjny wroga jednak efekt trwa tylko na czas misji i bezpośrednio po niej. Z czasem zostaje zastąpiony nowym.
  • Pojazdy nie stanowią większego wyzwania jeśli nie są świadome waszej obecności. Wszelakie czołgi i APC wystarczy podejść od tyłu żeby podłożyć C4 lub fultona.
  • Zanim spróbujecie zająć się wrogim D-Walkerem sprawdźcie ścieżkę jego patrolu. Pilota maszyny można po cichu załatwić tylko od tyłu lub ciężkim uzbrojeniem.
  • Jeżeli zginiecie kilkukrotnie podczas misji, gra zaoferuje wam założenie czapki kurczaka. Ułatwia ona grę ale też jednocześnie uniemożliwia zdobycie wyższych not.  Po kolejnych zgonach z czapką kurczaka na głowie gra zaoferuje wam kolejny poziom upokorzenia przez założenie czapki pisklaka, zgadzając się na to zerujecie całkowicie wynik misji i czekają was szykany ze strony wrogich żołnierzy. W opcjach można wyłączyć propozycje założenia tych nakryć głowy.
  • Jeśli zdecydujecie się na założenie Chicken hat to pamiętajcie żeby ja zdjąć przed scenkami w grze bo będzie cały czas znajdowała się na głowie Big Bossa.
  • W scenkach widać również krew którą ubrudziliście postać. Można ja zmyć w bazie pod prysznicem, taki sam efekt da ulewa w Afryce bądź zmiana ubrania w ACC.
  • Regularne prysznice mają pozytywny wpływ na sterowaną postać. Wydłuża się wam czas trwania reflex mode, przyspiesza regeneracja zdrowia i ręce mniej się trzęsą podczas celowania z widoku FPP. Efekty te z czasem zanikają.
  • Warto zainwestować w rozwój protezy. Dzięki temu będziesz szybciej przeładowywać, zakładać fultona czołgać się i lepiej celować.
  • Nie produkujcie strojów po odkryciu Sneaking Suit, kamuflaże niewiele dają a kosztują sporo.
  • Po oczyszczeniu posterunku lub bazy nie zapomnijcie pozbierać wszystkich możliwych działek, karabinów, moździerzy, kontenerów i pojazdów. Wszystko to warto mieć w nadmiarze w razie konieczności podreperowania budżetu więc nie oszczędzajcie na fultonie.
  • Podczas głównych misji zbierajcie materiały, rośliny itp. Nie narażajcie jednak dobrego wyniku dla każdej pierdoły. Zawsze możecie się po nie wrócić przy okazji Side Ops.
  • W Main Ops do oceny liczy się głównie czas i brak bojowych alarmów. Bonusy za nie zabijanie, dodatkowe wytyczne itp również się przydają ale można dostać ocenę S nawet biegnąc na pałę z palcem na spuście lub ostrzeliwując cele z powietrza za pomocą działka w śmigłowcu.
  • Side Ops nie są ocenianie, eksperymentujcie do woli i zdobywajcie doświadczenie. To z pewnością zaprocentuje.
  • W śmigłowcu można zmienić stronę na której siedzi Big Boss, wystarczy wychylić gałkę w tył.
  • Używanie cygara można skrócić przez ponowne wciśnięcie przycisku odpowiedzialnego za jego wyekwipowanie.
  • Z pola bitwy można uciec na szczycie fultonowanego kontenera lub pojazdu. Trwa to zdecydowanie krócej od wezwania śmigłowca, efekt nie działa z ostatnią wersją fultona.
  • Snake może zostać wyposażony w różne wersje protezy, każda ma swoja unikalną funkcjonalność którą warto wykorzystać.
  • Żołnierzy z jednostki bojowej można używać podczas misji zamiast Big Bossa. Niektórzy posiadają unikalne skille które dają przewagę na misji. Jednocześnie jednak pozbawiacie się możliwości używania protezy Snake’a który jest też najbardziej zbalansowaną postacią.
  • Misja 22 odkrywa tryb FOB, jej ukończenie nie jest ocenianie ani nawet wymagane.
  • Misje z rozbrajaniem min można bardzo szybko ukończyć bombardując okoliczny teren. Atak jest jednak bardzo kosztowny.
  • Jak najszybciej zainwestujcie w klatki na zwierzęta. Gdy będziecie już będziecie mieć wszystkie poziomy tego przedmiotu to zacznijcie je rozstawiać, najlepiej na lądowiskach waszego śmigłowca gdzie złapiecie najwięcej najrzadszych zwierzaków.
  • Na platformę ze zwierzętami można się dostać tylko z bazy poprzez śmigłowiec.

Skradanie

  • Nie trzeba nikomu tłumaczyć że MGSV to skradanka. Najszybszy sposób na zaliczenie misji z dobrym wynikiem to bycie niewidzialnym i unikanie konfrontacji.
  • Spora cześć sprzętu ogranicza otrzymywaną na końcu ocenę do noty A, nawet jeśli spełnicie warunki konieczne do otrzymania oceny S. Czytajcie więc opisy nowo wyprodukowanego sprzętu.
  • Dobre rozpoznanie to podstawa. Misje najlepiej zacząć od oznaczenia strażników z jakiegoś wzgórza, wysokiej skały bądź z dachu budynku. Nie można jednak być zbyt pewnym siebie, zawsze ktoś może nam wejść na plecy. Żeby uniknąć takiej sytuacji używajcie sonaru w protezie, Noctocyaniny, lub partnera.
  • Wsłuchujcie się w dźwięki w grze, wielu sytuacjom jak np. ocknięciu się żołnierza lub zauważeniu waszej obecności towarzyszy charakterystyczny dźwięk.
  • Wrogi snajper plus otwarta przestrzeń to pewny alarm, pomoże tylko okrążenie go lub czołganie.
  • Reflex Mode ratuje życie i ocenę, nie wyłączajcie go dla i tak małego bonusu.
  • Tłumik to wasz przyjaciel, oszczędzajcie go jak tylko się da. Pojedynczych strażników najlepiej zastraszać, podduszać lub nokautować przy pomocy CQC.
  • Strażnik odzyskuje przytomność szybciej lub wolniej w zależności od zastosowanej techniki CQC. Najkrótszy efekt daje zrzucenie go z wysokości bądź zeskoczenie mu na głowę, najdłuższy nokaut combem i podduszenie.
  • Zastraszenie przeciwnika przez wycelowanie bronią w jego plecy, jest bardzo skutecznym sposobem na unieszkodliwienie go pod warunkiem że w pobliżu nie ma innych wrogów, delikwent nie wstanie dopóki nie podniesiecie alarmu bądź inny strażnik mu nie rozkaże.
  • Jeśli wycelujecie strażnikowi w plecy a ten powoli opuszcza ręce to od razu go unieszkodliwcie w przeciwnym wypadku zaatakuje was nożem i podniesie alarm. Postrzał w ramię lub nogę również bardzo szybko uspokoi twardziela. W ostateczności zawsze możecie skontrować atak nożem.
  • Przesłuchujcie jak najwięcej strażników, większość wskaże wam cel misji, miejsce ukrycia diamentów, więźnia lub materiałów. Wskazane przez nich miejsca są zaznaczone na mapie „ptaszkiem”. Do przesłuchiwania konieczne jednak będzie posiadanie odpowiedniego tłumacza w bazie.
  • Najlepszym sposobem na zlikwidowanie ciężkozbrojnego żołnierza jest użycie noża po jego pochwyceniu. Lub wielkokalibrowy karabin snajperski, w razie alarmu musicie władować w nich tonę amunicji.
  • Znokautowany lub uśpiony żołnierz który leży w płytkiej wodzie może się utopić. Uważajcie więc na główne cele.
  • Chowajcie zwłoki i nieprzytomnych strażników w śmietnikach, toaletach, bądź z dala od ścieżek innych przeciwników. Zwłoki znikają jeśli się oddalicie na większa odległość więc nie przejmujcie się że ktoś podniesie alarm w bazie na drugim końcu mapy.
  • Wciśnięcie R1 podczas noszenia zwłok/nieprzytomnego żołnierza spowoduje rzuceniem ciałem. Można w ten sposób pozbyć się wroga zrzucając go z klifu lub znokautować nim kolejnego delikwenta.
  • Zrzutem z dostawą amunicji i sprzętu można znokautować przeciwnika.
  • Otwieranie zamka wytrychem trwa krócej jeśli będziecie mashować odpowiedzialny za to przycisk. Podobnie ma się sprawa z duszeniem.
  • Sprzęt komunikacyjny przeciwnika można zniszczyć po cichu polewając go wodą z pistoletu na wodę.
  • Przeciwnicy mogą łatwo zauważyć wypuszczany balon fultona. Najlepiej zbierać rekrutów gdy najbliższy przeciwnik znajduje się 50 metrów od postaci na otwartym terenie. Wysoki budynek pozwala zmniejszyć tą odległość do 30 metrów.
  • Nie fultonujcie przytomnego strażnika, zacznie krzyczeć zwabiając resztę która podniesie alarm.
  • Uważajcie na wszelakie śmieci walające się pod nogami, zwłaszcza w pomieszczeniach zamkniętych. Potrącone mogą zwabić wam na głowę strażnika w najmniej odpowiednim momencie.
  • Śmigłowce są zabójcze ale w praktyce ślepe. Łatwo im uciec z pola widzenia i uniknąć wykrycia przez zwykłe położenie się płasko na ziemi.
  • Burza piaskowa w Afganistanie, deszcz w Afryce lub mgła w wrogiej FOB to wasz przyjaciel. Można ją wykorzystać aby w miarę bezpiecznie przedostać się przez mocno strzeżony kawałek terenu lub nawet zaryzykować sprint do celu misji. Nie jesteście jednak w niej niewidzialni i warto nadal być ostrożnym, zwłaszcza jeśli nie macie zaznaczonych wszystkich przeciwników.
  • Kartonowe pudło przykuwa uwagę w dziczy, będąc jednak w bazie możecie się dzięki niemu ukryć tuż pod nosem przeciwnika a nawet zaatakować go z zaskoczenia wciągając do pudła.

Zarządzanie Bazą

  • Wraz z rozwojem bazy i zbieraniem nowych żołnierzy dostajecie kolejne opcje takie jak zwiad, atak z powietrza, modyfikacja pogody.
  • W przeciwieństwie do Peace Walkera pieniądze w grze nie spadają z nieba, trzeba odpowiednio planować wydatki i nie szaleć żeby nie skończyć na minusie.
  • W grze za wszystko się płaci. Za każdy zrzut amunicji, zużyty fulton, zmiane kompana, nowe bronie, wsparcie a nawet za samo rozpoczęcie misji. Pamiętajcie o tym żeby nie przesadzać z wydawaniem kasy bo po prostu braknie wam jej wtedy gdy będzie najbardziej potrzebna.
  • Jeżeli wydacie wszystkie pieniądze usłyszycie komunikat że jesteście pod kreską, o sytuacji powiadomi was też Ocelot. Wciąż będziecie mogli używać fultona i niektórych funkcji jednak to będzie tylko pogarszać sprawę. Jeśli szybko nie odbijecie się od dna zacznie spadać morale i żołnierze zaczną opuszczać Diamond Dogs.
  • Produkcja uzbrojenia/wyposażenia, jak również budowa kolejnych platform jest liczona w czasie rzeczywistym. Nie można przyspieszyć procesu w żaden sposób ale można zostawić włączona grę i zając się innymi sprawami. Taktyka przydatna zwłaszcza w późniejszym etapie gry.
  • Do produkcji najbardziej zaawansowanego wyposażenia, poza materiałami i pieniędzmi, konieczne są plany które można znaleźć podczas misji i bardzo często żołnierz z odpowiednim skillem.
  • Nie zlecajcie produkcji wszystkiego jak leci. Skupcie się na rozwoju bazy i najczęściej używanych przez was broni i sprzętu.
  • Zawsze zostawcie sobie kilkaset tysięcy GMP w zapasie, przydadzą się bardziej niż kolejna sztuka wypasionego karabinu.
  • Po ukończeniu trzech zadań z ratowaniem legendarnego rusznikarza będziecie mogli własnoręcznie przerabiać broń. Poza estetyką można również ulepszać osiągi danej pukawki przekładając części z innych, już wyprodukowanych broni tego samego typu.
  • Posiadane przez was materiały, rośliny, pojazdy, broń stacjonarną możecie sprzedawać kiedy zajdzie potrzeba szybkiej inwestycji w nowy sprzęt.
  • Z powyższych aktywów nie ruszajcie w szczególności paliwa, jego brak hamuje rozwój bazy. Sprzedawajcie nadwyżki roślin które podczas Outer Ops wpadają w masowych ilościach, mimo to wciąż są potrzebne więc nie pozbywajcie się wszystkiego.
  • W razie potrzeby możecie tymczasowo przerzucić ludzi do innego oddziału podnosząc level konieczny do produkcji potrzebnego sprzętu
  • Gdy już będziecie mieć pełną bazę wtedy zbierajcie tylko ludzi z najlepszymi statystykami. Reszta nie podniesie wam poziomu i najpewniej skończy w poczekalni.
  • Żołnierze z skillem „Troublemaker” mogą wam zaniżać poziom jednostki i wysyłać innych żołnierzy do szpitala, tych z niskimi statystykami po prostu usuwajcie. Zadbajcie też o odpowiednią ilość ludzi z skillem „Diplomat”, ci będą łagodzić konflikty w bazie.
  • Jeżeli wasz styl gry polega głównie na używaniu usypiającego arsenału to będąc w Afganistanie koniecznie zbierajcie wszystkie „Golden Crescent” na jakie się natkniecie. Roślina ta jest konieczna do produkcji usypiającej amunicji i może się zdążyć że wam jej zabraknie.
  • Gdy już będziecie mogli zabierać do bazy członków oddziału Skulls to nie omińcie dobrej okazji na ich rekrutacje. Są konieczni do produkcji ich kombinezonu i specjalnych kartridży umożliwiających korzystanie z ich nadnaturalnych zdolności.

Kompani

  • Poszczególnych pomocników zdobywasz w specyficznych momentach gry. Koń jest dostępny od początku, DD można losowo spotkać w grze i trzeba go zabrać do bazy, Quiet trzeba unieszkodliwić w misji 11 w ruinach na północy Afganistanu a D-Walkera trzeba zabrać ze sobą w misji 12.
  • Kompanom można wydawać polecenia, nowe możliwości będą odkrywane wraz z wzrostem poziomu zaufania towarzysza.
  • D-Horse idealnie nadaje się do przemieszczania między poszczególnymi misjami. Poza tym może też postawić „minę” która zatrzyma pojazd i jednocześnie ogłuszy jego kierowce.
  • DD to najlepszy radar w serii. W promieniu stu metrów od was wykryje każdego przeciwnika, dzikie zwierzę, roślinę, minę czy pojazd.
  • DD może też odwrócić uwagę strażnika lub powstrzymać go na moment. Po założeniu mu odpowiedniego stroju może też zabijać, ranić i ogłuszać i fultonować.
  • Nie przejmujcie się że DD może zostać zauważony, strażnicy go ignorują. Ewakuujcie go jednak podczas ciężkich strzelanin żeby nie został ranny. Zginąć nie może.
  • Odesłanie DD w trakcie trwania misji obniży mu poziom więzi z Big Bossem.
  • Quiet idealnie sprawuje się w misjach z dużą ilością przeciwników gdy nie trzeba zachowywać dyskrecji. Komendy do zmiany stanowiska wydajecie jej przy pomocy iDroida, przybiegnie też do was automatycznie i będzie osłaniać jeśli wywołacie alarm.
  • Gdy usłyszycie nucenie Quiet przez radio to oznacza że ma kogoś na celowniku i czeka na rozkaz  otwarcia ognia. Cele można też wskazywać przez lornetkę.
  • Quiet potrafi rykoszetem skierować wasz granat w grupę przeciwników pod bardzo ostrym kątem. Komendę tą trzeba jednak odkryć.
  • D-Walker to bardziej zaawansowania wersja konia. Po odpowiednim ulepszeniu celu może samodzielnie przeprowadzić zwiad, ukrywać się w trybie stealth lub atakować przeciwników.
  • D-Walker potrafi też przenosić ciężkie uzbrojenie, od miniguna przez miotacz ognia aż po wyrzutnie kierowanych rakiet. Ma też chwytne ramię do CQC, dodatkową broń krótką i maczetę.

Walka

  • Wrogowie bardzo rzadko będą was ścigać postać poza obręb bazy, zaalarmują jednak pobliskie posterunki więc miejcie się na baczności.
  • Pociski kierowane namierzają wszystkie wrogie jednostki, zarówno śmigłowce jak i pojazdy pancerne i ludzi.
  • Śmigłowce najłatwiej niszczyć przez zestrzelenie kierowanym pociskiem, co jednak przykuwa uwagę reszty przeciwników. Znając ścieżkę patrolu można podłożyć ładunek wybuchowy np pod zbiorniki z paliwem którego eksplozja strąca śmigłowiec. Można też zwabić helikopter nad zbiornik wcześniej detonując ładunek w odpowiedniej odległości.
  • Jeśli ściga was śmigłowiec i zabraknie wam pocisków do wyrzutni to rozglądnijcie się za działkiem. Każda większa placówka przeciwnika ma porozstawianie kilka działek przeciwlotniczych.
  • Śmigłowiec można w ostateczności również strącić przy pomocy fultona podkładając zawczasu ładunek wybuchowy pod pojazd bądź kontener.
  • Miny działają tylko w waszej obecności. Jeśli podłożycie minę przeciwpancerną na ścieżce celu i oddalicie się na sporą odległość to mina nie zadziała.
  • Skulls to najcięższy rodzaj przeciwników w grze. W otwartej walce z nimi koniecznie trzeba mieć na sobie pancerz i ciężki arsenał pod ręką. CQC jest skutecznie ale tylko w trakcie kontrowania ich ataków wręcz.

 Easter Eggs

  • Gdy wasza baza będzie jeszcze w budowie stańcie pod znakiem ostrzegającym przed spadającymi obiektami.
  • W rozstawionych tu ówdzie odbiornikach radiowych można usłyszeć różne audycje. W Afryce w obozie prowadzącym do Ngumba Industrial Zone możecie usłyszeć nagranie znane z sławnego już P.T.
  • W jednym z Side Opsów na uratowanie czeka Hideo Kojima. Polecamy nie mścić się na nim za krzywdy ponieważ jest on jednym z najlepszych żołnierzy w bazie przez całą grę.
  • Na początku gry zostaniecie zapytani o datę waszych urodzin. Ustawcie sobie jakiś niezbyt odległy termin a w dany dzień zobaczycie bonusową scenkę. Zadbajcie też o to żeby do tego czasu mieć w bazie Quiet  z maksymalnie rozwiniętym poziomem przywiązania co zaowocuje kolejna scenką.
  • Gdy Ocelot będzie wam tłumaczył podstawy mechaniki gry możecie go trochę sponiewierać przy pomocy usypiacza dla zabawnych efektów.
  • Podczas pierwszej misji w Afganistanie Miller poprosi was o wypowiedzenie magicznych słów, wciśnijcie wtedy przycisk akcji a Snake odpowie.
  • Misja numer 40 jest powtórką wcześniejszej a jednocześnie spotkaniem z starą znajomą.
  • Jeśli będziecie odpowiednio długo przebywać w Afganistanie to Snake zacznie śmierdzieć co spowoduje reakcje własnych żołnierzy. Wracając wtedy do bazy czeka was kolejna bonusowa scenka i kolejny występ Quiet pod warunkiem że jest już w bazie, ma maksymalny poziom przywiązania i nie widzieliście tej scenki wcześniej. Miller powiadomi was kiedy nadejdzie czas na kąpiel a dodatkową oznaką będą muchy latające nad głową Venoma. Praktycznie nie ma szans na zobaczenie tej scenki przebywając w Afryce z uwagi na częste deszcze które gra zalicza jako prysznic.
  • Przeciwnika można znokautować przy pomocy magazynka. Koniecznie trzeba jednak trafić go magazynkiem w głowę podczas Reflex Mode, efektem jest długie unieszkodliwienie i zabawny dźwięk.
  • Jeżeli podczas infiltracji usłyszycie znany wam hit z lat 80-tych bądź z poprzedniego MGS’a to koniecznie rozejrzyjcie się za jego źródłem, będziecie mogli zabrać kasetę ze sobą i odsłuchiwać w dowolnym momencie.
  • Gdy zdarzy się wam wydać wszystkie pieniądze i usłyszycie ostrzeżenie Ocelota że kasa jest pusta, wróćcie do bazy, czeka was kolejna nieobowiązkowa scenka.
  • W trzeciej zakładce w kasetach będziecie gromadzić różne dziwne nagrania. Każde z nich można wykorzystać w odpowiedniej sytuacji. Kołysanki będą usypiać żołnierzy, nagranie z problemami gastrycznymi odstraszy przeciwnika który będzie chciał sprawdzić toaletę, komunikat o powstrzymaniu przeciwnika wyłączy alarm a nucenie starej znajomej pozwoli łatwo ukończyć misje „Extract Wandering Mother Base Soldier”. Pamiętajcie żeby włączyć zapętlenie nagrania i puścić je przez głośniki. Misje te można również łatwo skończyć podchodząc do celu w kartonie.
  • Wasz styl gry będzie miał wpływ na wygląd Venoma. Zabijanie przeciwników, więźniów, zwierząt, swoich własnych ludzi spowoduje że urośnie róg na czole Snake’a i nie będziecie mogli zmyć z postaci krwi. Używanie ognia do eksterminacji przeciwników a zwłaszcza więźniów najszybciej doprowadzi was do demonicznego wyglądu. Efekt przemiany można łatwo cofnąć wystarczy regularnie odwiedzać platformę z zoo, ratować dzieci, zwierzęta i więźniów jednocześnie unikać zabijania wrogich żołnierzy.
  • Zdobyte w grze plakaty można zakładać na karton. Plakat modelki przykuje uwagę przeciwnika, z kolei plakat dowódcy spowoduje że żołnierze wam zaczną salutować i zostawią w spokoju ale tylko gdy zauważą was z pewnej odległości.
  • W kartonie można również ześlizgnąć się z wzgórza, wystarczy rzucić się na ziemię po równi pochyłej.
  • Kolejna bonusowa scenka z udziałem Quiet czeka was gdy wrócicie do bazy podczas deszczu. Jak zwykle Quiet musi mieć maksymalny poziom przywiązania i musi być z wami w śmigłowcu w czasie powrotu.