Wywiad z Hideo Kojima [1 VII 2001]
- środa 29 września 2010
- Przez kul
W ilu procentach skończyliście już Metal Gear Solid 2?
Nie powiem ci dokładnie w ilu procentach, ponieważ zbudowaliśmy już wszystkie potrzebne części i teraz musimy je połączyć razem.
Dlaczego utrzymujecie wszystko w tajemnicy?
Ostatniego lata na E3 pokazaliśmy trailer, aby dać Wam pojęcie, w którym kierunku dążymy i pytanie jak będzie wyglądać kiedy ją ukończymy. Później wypuściliśmy demo i kolejnym pytaniem było co się stanie po walce z Olgą? Dajemy Wam trochę małych kawałków, ale nie dajemy Wam od razu wszystkiego, żeby nie popsuć przyjemności z gry. Te kawałki łączymy razem i dajemy Wam trailer, po którego obejrzeniu można o nim porozmawiać zanim wyjdzie gra.
Doliczyłem się ok. pięciu różnych dość dziwnych wątków w trailerze, czy możesz nam powiedzieć jak dużo pokazaliście nam z całej fabuły?
Może 10 do 20 procent.
Zobaczyliśmy w trailerze jeden nowy efekt: nagły napływ wody, do której wskakuje Snake. Czy możesz nam powiedzieć jak to będzie wyglądało w grze?
Gra będzie się dziać na statku, który tonie, więc woda będzie odgrywała dużą rolę.
Teraz, kiedy już prawie skończyłeś grę, co myślisz o rozwoju swojego dotychczasowego doświadczenia? Czy nadal jesteś szczęśliwy z wybrania platformy Playstation 2?
To nie jest problem wymagań sprzętowych, to nasz problem. Tak naprawdę nigdy nie znajdziemy sprzętu, który mógłby być zgodny z naszymi wymaganiami.
Jeśli chodzi o fabułę, wygląda na to, że każdy będzie tam ze sobą rywalizować, Snake i U.S. Marines, terroryści, i postacie takie jak Fortune, których sojuszu sami nie znamy. Czy jest tam jasno przedstawione kto jest prawdziwym bohaterem, a kto czarnym charakterem?
Pierwsza część była całkiem prosta, masz złych gości i rząd zatrudnia Snake’a, aby wziął się za nich. Natomiast w tej grze tak jak powiedziałeś masz Snake’a, Marinsów i wszystkie inne grupy mają swoje własne żądania. Tak naprawdę ciężko zgadnąć kto jest dobry, a kto zły. Ich motywy, ruchy przeplatają się w w zawiły sposób.
Jak sobie wyobrażasz życie po Metal Gear Solid 2? Czy są gry, nad którymi chciałbyś pracować, czy jesteś skupiony tylko na tej?
Jak na razie jestem bardzo skupiony nad Metal Gearem.
Podczas trailera na początku są małe wątpliwości, czy możesz nam powiedzieć co to za postać?
To tajemnica.
Co Cię zainspirowało do zrobienia tej gry?
W każdej grze, kiedy zbliża się do ciebie wróg, musisz strzelać. Wracając do Space Invaders, statki strzelają do ciebie, kiedy się do ciebie zbliżają, więc jak zamierzasz się bronić? Będziesz strzelać jak w każdej typowej grze wideo. W mojej grze nie chciałem tego sposobu, chciałem zrobić grę, gdzie jest możliwość uniknięcia wroga. Konami powiedziało mi, żeby zrobić grę wojenną, więc zdecydowałem umieścić te dwa elementy, aby stworzyć Metal Gear.
Czy w Metal Gear Solid 2 Solid Snake pojawi się po raz ostatni?
Tego nie wiemy.
Czy engine graficzny, który widzieliśmy w demie i trailerze będzie ostatecznym enginem?
Tak, będzie w większości ten sam. Gdyby demo zostało chłodno przyjęte, musielibyśmy wszystko robić na nowo i gracze nie otrzymaliby go w zimę 2001, tylko w zimę 2002.
Czy będą tam zawarte misje VR?
Nie, bez VR.
Czy są jakieś cechy, które umieściliście dzięki prośbom graczy, którzy chcieli je w pierwszej części?
Cała masa. Na przykład w widoku z pierwszej osoby, jeśli nachylisz manetkę w górę, to spojrzysz w górę lub możesz zmienić to na coś w stylu symulatora lotu.
Jedną z moich ulubionych rzeczy w nowym trailerze to nowa broń, która strzela błyskawicami. Skąd inspiracja do stworzenia czegoś takiego?
Railgun. Fortune to wielka szczęściara, pociski nie mogą jej zranić i dlatego właśnie jest ona na polu bitwy. Nie przeszła ona treningu militarnego, więc chcieliśmy dać jej dobrą broń.
Czy Snake będzie musiał użyć tej broni?
Nie, to mogłoby zniszczyć całą grę.
Czy możesz nam wymienić swoje ulubione książki lub filmy?
Jest tyle książek i filmów, które lubię, że nigdy nie wymieniam tych specyficznych. Jest japoński autor nazwany Kobo Abe.
Zawsze chciałem wiedzieć o twoim chowaniu się pod pudłem. Dlaczego chowasz się pod pudłem?
Gra przepełniona jest napięciem przez nieustanną walkę i ktoś nie mógłby wytrzymać tego napięcia, więc potrzebuje przerwy. Po to właśnie umieściliśmy takie małe śmieszne rzeczy jak pudło albo plakaty z panienkami na ścianach podczas gry.
Wspomniałeś, iż ta gra jest przeciwieństwem Metal Gear Solid, który opowiada o genetycznym przeznaczeniu, podczas gdy Metal Gear Solid 2 jest o tym, jak otoczenie i wychowanie wpływa na nasze życie. Czy to jest powiązane z trzema Snake’ami, którzy są genetycznie tacy sami, ale inni?
Motywy poprzedniej i tej gry są powiązane razem, tworzą jeden wielki motyw, którym chce obdarować każdego, a trzej Snake’owie są jak aktorzy, którzy ów motyw prezentują.
Kto jest twoim nadzorcą militarnym i jak się z nim poznałeś?
Pan Moto Satamori. Słyszałem o nim, a jak chciałem się z nim skontaktować, szukałem jego numeru telefonu.
To pytanie w pewnym sensie się powtarza, ale czy masz już jakieś pomysły na gry w przyszłości, czy łapiesz pomysły od gry poprzedniej do gry następnej?
Zawsze mam całą masę pomysłów powiązanych ze sobą. Ich pozycja zależy od tego, co możemy naprawdę stworzyć z konkretnymi umiejętnościami i doświadczeniem sztabu. Są gry, które bardzo chcielibyśmy zrobić, ale nie mamy doświadczenia albo byłaby to gra, która by była dobra dziesięć lat temu.
Czy mówisz o serii Metal Gear?
Nie, mówię o wszystkich rodzajach gier.
Pytanie co do kompozytora muzyki- Harry’ego Gregson- Williamsa. Dlaczego wybrałeś kompozytora z Hollywood a nie pracowników ze swojej grupy?
Krótko mówiąc chcieliśmy wysokiej jakości muzyki i tak się składało, że w Hollywood ludzie pracowali już z wielkim powodzeniem nad efektami dźwiękowymi w poprzednich grach. Naczelnik dźwiękowy i ja obejrzeliśmy mnóstwo filmów i zdecydowaliśmy, że chcemy właśnie taki typ muzyki. Spółka Media Ventures, którą kieruje Hans Zimmer, gość który tworzy całą muzykę w grze, i Pan Williams pracujący tam. Pomyśleliśmy, że mają oni to, czego potrzebowaliśmy.
W jaki sposób dochodzicie do takiego rezultatu jaki widzimy w grze?
Zazwyczaj jest tak, że daje się ludziom film, a oni patrzą nań i komponuję muzykę. To co my zrobiliśmy tylko pokrótce objaśnia sytuację, na przykład Snake ucieka… kazaliśmy im skomponować muzykę do tego fragmentu i wysłać do nas wynik w formie danych ze wszystkimi fragmentami oddzielonymi od siebie, dzięki czemu możemy zmienić wysokość tomu i tempo danej muzyki.
Czy MGS2 będzie kompatybilny z 5.1 surround?
No, może nie przez całą grę, ale w pewnych ilościach będzie trochę tego. Sporo Japończyków gra na swoich małych monitorach w ich pokojach, w których nie ma TEGO klimatu. Chcielibyśmy zrobić całą grę z tym 5.1, no ale…
W środku trailera jest postać, która zabija czterech komandosów w korytarzu…
Oh, nic nie powiem na ten temat.
Jak dużo twoich cech posiada Snake?
Kiedy flirtuje z panienkami to cechy pochodzące ode mnie. He he.
Metal Gear Solid 2 szczególnie odznacza się amerykańskim posmakiem, gdzie bycie Amerykaninem i omawianie amerykańskich ideałów jak np. Snake będący symbolem niepodległości. Jak ty się z tym czujesz, będąc Japończykiem i robiąc grę o ludziach i pomysłach mających wzgląd na Amerykanów?
Nie borykam się z tym, wręcz przeciwnie, czerpię z tego przyjemność. Jestem Japończykiem, urodziłem się i wychowałem w Japonii, ale są to tylko te cechy, które klasyfikują mnie jako Japończyka. Tak naprawdę wychowałem się czytając książki z innych krajów, więc gra ta powstała od osoby, która wychowała się w bardziej międzynarodowym środowisku.
Jeszcze nie komentowane.