Wywiad z Hideo Kojimą [targi E3 w 2002]
- sobota 2 października 2010
- Przez kul
Na początku chciałem pogratulować, i docenić pańską pracę jako gracz i publicysta za te wszystkie rzeczy, które Pan, panie Kojima wprowadził do serii Metal Gear Solid, i miałem przyjemność grania w pańskie gry, które Pan robi już je od lat.
(Śmiejąc się mówi) Dzień dobry.
Po wyjściu kolejnej części MGS zatytułowana MGS2:Sons of Liberty, Pan Kojima powiedział całemu światu że będzie odgrywał rolę troszkę inną niż dotychczas w Konami, możliwe jest że chce teraz popracować nad innymi rodzajami gier. W czasie swojej pracy co Pan zaangażował z MGS2:Substance a ZOE2?
Dla MGS2 jestem zarówno producentem jak i tym, który zaprojektował tą grę od podstaw. A dla gry jak ZOE2 jestem producentem, i mam pewność że każdy podąża w właściwym kierunku, i staram się uzyskać od każdego z mojego zespołu jak najwięcej jak tylko to jest możliwe. Staram się trzymać tego. I nie próbuje zbyt dużo robić.
Jak każdy gracz wie, Pan Kojima był bardzo zaangażowany z projektem MGS2, i właśnie z tymi nowymi grami, chciałbym poczuć tą bliskość, poznać bardziej szczegółowo dotyczącej jego pracy nad projektem. Czy pracował Pan tak zaangażowanie z innymi projektami jak właśnie z serią MGS?
Z Sons of Liberty, robiłem przeważnie dużo sam, Ja zaprojektowałem mapy, poziomy, mówiąc prawie wszystko. Teraz, mam drużynę swą która wyrusza ze mną i prezentuje produkty podczas prezentacji. Mówią by ja to lepiej zrobił albo raczej przybliżył im tą grę, i wtedy podsuwam im swoje myśli. Gdy przychodzi mi na myśl jeden z mych pomysłów, natychmiast przekazuje go im a oni go realizują w grze i pokazują z powrotem mój pomysł który został dodany do gry.
Metal Gear Solid był masowym przedsięwzięciem, musiał być Pan zmęczony po spędzeniu tyle czasu nad tym. Jak Pan zainspirował wersje Substance, jak długa Pan i pańska ekipa pracowała nad tym?
Jeden z trybów gry, misje alternatywne, miała prawdopodobnie znaleźć się w Sons of Liberty, ale nie mogliśmy z powodu czasu. I mamy dużo komentarzy i odpowiedzi z Sons of Liberty kiedy wyszła, i wiele ludzi mówi : ” Więcej tutaj jest mówienia niż grania w sama grę” no wiecie „Rozmowy na codecu, jest ich za wiele”, więc ok, dlaczego nie damy im tego czego chcą?. Byłoby wspaniale gdybyśmy mogli rocznie wypuścić kolejną serie MGS, lecz tak niestety się nie stanie. I dlatego, nawet gdy wyjdzie Metal Gear Solid 3, nie możemy dać fanom tego przed premierą MGS3 tzn. demo. Kiedy wyszedł Metal Gear Solid 1 był bardzo dobrze przyjmowany jako bardzo dobra gra akcji, z taką ilością fabuły wciągającej, gdzie nigdzie nie można było znaleźć takiej fabuły w żadnej innej grze. I Sons of Liberty był kontynuacją tej gry, chcieliśmy dobrej fabuły i jakiegoś zakończenia więc zakończyliśmy tą opowieść tutaj. Lecz teraz już ukończyliśmy MGS2 Sons of Liberty- z jego opowieścią, i ukończyliśmy ją. Teraz co możemy zrobić to skupić się na grze, nad akcją gry, i nad innymi rzeczami które by podwyższyły akcje gry Metal Gear Solid 2 Sons of Liberty. I to właśnie chcieliśmy wnieść do wer. Substance.
Przeczytałem kolejny wywiad dotyczący Metal Gear Solid 2 Substance, czy „solidność” gry, jest tym co chciał pan naprawdę.
My nie próbowaliśmy „zgotować” tej gry, ale twierdzimy to że z prawdą Sons of Liberty, masz historię, masz grę, którą możesz się nacieszyć grając w w danej planszy jakiej chcesz a ona się stworzy za kilka sekund z kilkunastu bloków 3d i to właśnie w Substance.
Chciałbym zakreślić porównanie pomiędzy misjami VR a Metal Gear Solid 1, i Substance i MGS2 Sons of Liberty. Czy Substance można porównać do misji VR, czy może do czegoś więcej?
Jakieś nawiązanie? Chyba raczej tak, lecz w każdym bądź razie ta gra jest w jakiś sposób powiązana z Sons of Liberty. Wiele tych misji nie mają miejsca w poziomach VR, one mają miejsce w poziomach które pochodzą z Sons of Liberty, grasz tam prawdę mówiąc bez historii w tej arenie, i to niebyła sprawa z VR.
Czyli jak kupię Metal Gear Solid 2 Substance, to dostaje całą grę Metal Gear Solid 2. Czyż nie tak?. I kiedy przejdę główna grę, mogę zagrać np. w VR. Czy możesz mi to wyjaśnić?
Pomyśl sobie to jako dwie gry w jednym. I zawiera Sons of Liberty. I nie musisz kupować dwóch osobnych, ponieważ to już wszystko zawiera w sobie Substance. Ale rzeczą jest że, sam Sons of Liberty zapełnił już całą jedną płytę DVD, więc to jest niesamowicie dużo. Więc postanowiliśmy ja wydać na jednym krążku DVD, ale ten krążek jest nagrywany „obustronnie”. Że z jednej strony zawiera Sons of Liberty a z drugiej misje Alternatywne, Snake Tales i misje VR. Więc jedną opcją naszego wspaniałego dodatku jest sama gra Sons of Liberty, a druga to misje z Alternatywnymi ich sposobem przejściu, Snake Tales (opowieści Snake’a) i misje, były inspirowane na Sons of Liberty, lecz nie musisz grać w Sons of Liberty by móc mieć przyjemność zagrać w misje VR, możesz zagrać od razu w VR jeśli ci się spodoba.
Czy ta gra będzie się sprzedawała w tej samej cenie jak oryginalna? Czyli około 49,99 $?
Jeszcze nie zdecydowaliśmy się. My nie podejmujemy tych decyzji.
To byłaby fantastyczna cena z tymi wszystkimi dodatkami misji VR na jednym dysku. W każdym bądź razie chciałem zapytać, czi jest jakaś historia dotycząca Substance?
W każdym bądź razie, masz misje VR, które są podobne jakie widziałeś w poprzedniej wersji misji VR. Praktycznie masz wszystkie te misje, gdzie znajdują się Sneaking Level, Greande level- jakiekolwiek, gdzie w nich ćwiczysz swe pod różnym kątem stopnia trudności i różnorodności zadań posługiwania się bronią . I tych poziomów jest około 200. I możesz grać inną postacią by przechodzić te misje, np. jest jakiś wróg usytuowany w jakimś miejscu, za każdym razem kiedy będziesz grał w inną postacią będzie znajdował się w tym samym miejscu. Z kolei misje alternatywne, trochę inne niż misje VR, wykorzystują platformie Big Shell, i Tankowiec, i te poziomy które widziałeś w Sons of Liberty, i w misjach alternatywnych dostajesz różnorodne zadania, ja np. rozbrajanie bomb. I właśnie takich różnorodnych zadań jest 100. Także jeśli wybierzesz postać jakąś, którą chcesz grać zmienia się poziom trudności dla danej postaci. Gdy już zobaczysz wszystkie misje VR i alternative to jest jeszcze opcja jak Opowieści Snake’a (Snake Tales). To jest dla tych ludzi którzy by chcieli pograć Snake’m dłużej. Ponieważ każdy kocha Solid’a Snake’a. Są to krótkie historyjki, jedne są krótkie, średnie a także trochę dłuższe. I w jednej z opowieści Snake Tales pojawi się Emma lecz nie w tej roli co w Sons of Liberty. I kiedy zobaczyłeś to, możesz przejść do trybu Skateboarding.
Właśnie, i byłem ciekawy tego. Czy Evolution Skateboarding i MGS2 Substance dzielą ten sam engine?
Poziom Skateboarding w MGS2 Substance używa silnika który jest w Evolution Skateboarding (Śmiejąc się).
Czy są jakieś nowe postacie lub bronie wprowadzone w ver. Substance?
Nie, żadnych nowych broni, ale w Sons of Liberty, Snake mógł używać tylko kilka broni, ale wiesz, w Tankowcu, kiedy grasz Nim. Lecz w ver. Substance możesz używać wszystkich broni jakie Raiden posiadał. Snake nie przepada za bronią białą-mieczy, więc nie będzie można używać miecza (śmieje się). Jest przeciwko mieczom.
Czy są jakieś różnice pomiędzy Xbox, PS2 i PC wersji Substance?
Są one takie same. Lecz może w wersji Xbox możliwe że wygląda o troszkę lepiej. Wiesz, może to wyglądać troszkę różnie efekty np. kiedy założysz IR goggles. Lecz nie ma takich różnić są prawdę mówiąc takie same.
Dobrze, lecz inna część moich pytań była, czy Pan Kojima widzi jakąś wspaniałą przyszłość robienia futurystycznych gier na Xbox? Zdaje się z tego sprawę że trochę dziwnie byłoby przejść z PS2 na Xbox, lecz jestem zainteresowany co Pan Kojima widzi jakieś fantastyczne możliwości robić wspaniałe gry na Xbox?
Achhh ,Xbox, grafika na Xbox’ie jest prawdopodobnie trochę lepsza, lecz system na jakim się opiera jest bardzo zbliżony do PS2 można powiedzieć że taki sam. Jeślibym spędził dużo czasu nad tworzeniem specyficznych gier dla Xbox, może by mi wyszło coś ciekawego. Lecz myślę że nie różnią się zbytnio.
Więc mam jeszcze ostatnie pytanie. Ile jest możliwych postaci do grania w grze?
Może siedem, w sensie tym że masz Tanker epizod, jest Snake jakim gramy w Sons of Liberty (mam na myśli ten strój), później Tuxedo Snake, który jest ubrany w garnitur jaki był w MGS1; później masz Raiden’a. Możesz go mieć ubranego jaka ninja, i ubranego w różnych strojach
Ok, więc są dostępne postacie w różnych strojach. Więc czy są tam jakieś jeszcze?
Ahhh (uśmiecha się) to już sekret.
Jeszcze nie komentowane.