Solidus Snake, Olga, Grey Fox, Raiden (MGS4) i Arsenal tengu; co łączy ze sobą te 5 postaci?
Odpowiedź wydaje się prosta – Egzoszkielet, cybernetyczne ubranie, zewnętrzny szkielet zbudowany w oparciu o zewnętrzne szkielety owadów, wykorzystujące najnowocześniejsze technologie wojskowe.
Więc nasuwa się pytania: Po co człowiekowi Egzoszkielet? Co on daje żołnierzowi? Z czego się składa i jak działa? Na to wszystko postaram się odpowiedzieć w tym artykule.
Człowiek nigdy nie był najbardziej zwinną istotą na ziemi, możemy nosić tylko określoną ilość ciężarów i to na konkretne odległości, inaczej nasze ciało po prostu zaczyna się męczyć i staje się coraz łatwiejszym celem na polu bitwy. Problemy te i inne mają rozwiązać Egzoszkielety.
Pierwszy Egzoszkielet na potrzeby Armii powstał już w 1960, był on wspólnym projektem General Electrics i Armii U.S., Egzoszkielet ten zwiększał siłę swojego właściciela pozwalając mu podnosić 250 funtów tak jakby to było 10 funtów. Niestety zbyt wielka waga (1,500 funtów) i problemy z poruszaniem sprawiły że projekt porzucono, czekając na czasy aż technologie i sprzęt pozwolą wszystko zmniejszyć i usprawnić.
Pełna parą prace nad egzoszkieletami ruszyły niedawno dzięki agencji do spraw zaawansowanych naukowo projektów obronnych – Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA), która wydała na Egzoszkielety 50 milionów dolarów, dzięki czemu już wkrótce zwykłych żołnierzy zastąpią super żołnierze będący efektem ciężkich treningów i techniki (Arsenal Tengu), a przyszłe pola bitwy zmieni się w tereny gdzie walczyć będą ze sobą żołnierze piechoty obdarzeni zwiększonymi zdolnościami fizycznymi, co całkowicie ma odmienić przyszłe wojny i konflikty zbrojne.
Podstawowe zadanie egzoszkieletów jest następujące:

  • Zwiększenie siły: Żołnierze będą mogli nosić więcej sprzętu i cięższą broń. Będą mogli także usuwać z swojej drogi ciężkie obiekty, a także będą mieli większe szanse w walce wręcz. Będą także mogli naprawiać maszyny i sprzęt który był niemożliwy do naprawienia (np. naprawić trzeba kilkuset kilogramowy silnik, który trzeba przenieść w inne miejsce).
  • Zwiększenie szybkości: Żołnierze będą mogli poruszać się szybciej, oblicza się że nawet dwukrotnie szybciej, co sprawa że średnio szybki żołnierz będzie mógł poruszać się z prędkością 16km/h na duże odległości i dodatkowo ze sporym obciążeniem. System wykorzystany w egzoszkieletach do zwiększenia szybkości już istnieje nazywa się Spring Walker, jednak jego budowa nie pozwala mu jeszcze na zastosowanie wojskowe.
  • Zwiększenie zwinności: Nie wiadomo jeszcze jak wysoko będzie można skakać w egzoszkieletach, ale oblicza się że nawet trzykrotnie wyżej i będą one pozwalały na wytrzymanie upadku z o wiele większych wysokości, bez powodowania obrażeń.
  • Zwiększenie ochrony: Większa siła pozwoli żołnierzom nosić cięższe ochraniacze, kamizelki i inne pancerze ochronne, bez zmniejszenia szybkości czy zwiększenia obciążenia. Tak opancerzony żołnierz wyposażony dodatkowo w cięższą niż normalnie broń będzie mógł siać zniszczenie polu bitwy nie martwiąc się o siebie. Nowym typem kamizelek które mają być wykorzystane w Egzoszkieletach będą Ciekłe Pancerze, mają to być dwie warstwy kevlaru wypełnione w środku płynem który pod wpływem pola magnetycznego zmienia się w litą stalową płytę. W czasie poruszania się nie przeszkadza w chodzeniu idealnie dopasowując się do ciała.
  • Medykamenty i inny sprzęt – Podstawą każdego egzoszkieletu ma być także GPS, kamery i mikrofony pozwalające na większy zasięg widzenia, system monitorujący żołnierza (bicie serca, oddech, tętno), a także wyposażenie dodatkowe jak. Np. kamuflaż optyczny, maska gazowa.

Spring Walker

Jak egzoszkielety będą działać?
Będą one drugim szkieletem człowieka, przyczepionym do ciała, lub zakładanym jak zbroja, dzięki specjalnym silnikom umieszczonym przy ruchomych częściach ciała człowieka (łokcie, kolana), ma on zyskać większą siłę i sprawność. Silniki będą reagować na ruch i poruszać się jak ciało człowieka, ale w przypadku np. podnoszenia ciężaru, automatycznie przeniosą ciężar obiektu na siebie. Podczas biegu pozwalać będą także na stawianie dłuższych kroków, tak samo podczas skakania.
Oczywiście Egzoszkielet wydaje się być cudownym sposobem na zmianę każdego żołnierza w super żołnierza, lecz droga do budowy pierwszych w pełni działających i w pełni wyposażonych egzoszkieletów jest długa i ciągle ma na jeszcze kilka nierozwiązanych problemów.
Materiały – Ciągle niewiadomo jakie materiały posłużą do budowy egzoszkieletu, warunkiem ma być materiał lekki i twardy, pozwalający na podnoszenie ciężarów jak i wytrzymanie postrzału. Odrzuca się wszelkie materiały pochodne metalom, największe szanse maja tworzywa sztuczne, odpowiednio utwardzone i lekkie.
Silnik – największy problem w egzoszkielecie gdyż powinien być stabilny,lekki, działać minimum 24 godziny i być łatwy w ładowaniu, do tego niezawodny i wyposażony w systemy awaryjne, które po wyłączeniu silnika nie unieruchomiłyby żołnierza na polu bitwy. Jednak największy problemem jest hałas, gdyż nie zbudowano jeszcze silnika spełniającego powyższe warunki, a który byłby idealnie cichy.
Ruch – Egzoszkielet powinien poruszać się cicho i być łatwy w kierowaniu, niewymagający żadnego dodatkowego sterowania. Co więcej powinien poruszać się płynnie, bez przycinania czy wymagania użycia od żołnierza większej siły niż normalnie jest używana podczas chodzenia czy biegania.

Pierwszy masowo produkowany egzoszkielet przemysłowy HAL

Egzoszkielety, kiedy już zostaną wprowadzone, zmienią oblicze wojen, sprawiając że piechota stanie się jedną z najpotężniejszych jednostek w wojsku, zdolna konkurować nawet z pojazdami. Oprócz zastosowania wojskowego egzoszkielety mogą być wykorzystane w medycynie, pozwalając na normalne funkcjonowanie ludziom sparaliżowanym, lub nie potrafiącym poruszać się o własnych siłach, jednocześnie dając im zdolność poruszania się jak kiedyś, a także w przemyśle ciężkim, na budowach i innych miejscach pracy gdzie potrzebni będą ludzie zdolni przenieść więcej ciężaru.
W serii MGS egzoszkielety dawały bohaterom lub przeciwnikom ogromne zdolności, które wkrótce będą mogli także mieć normalni żołnierze.

Grafika koncepcyjna egzoszkieletu w MGS4

Prześledźmy egzoszkielety postaci z serii MGS.
Grey Fox – Ninja z MGS, uwięziony w swoim egzoszkielecie, choć siła i szybkość były efektem jego cyborgizacji, to Egzoszkielet chronił go przed kulami, jednak najważniejszą jego funkcją był Stealth, termooptyczny kamuflaż pozwalający mu stać się niewidzialnym dla każdego przeciwnika. Obecnie jest już kilka udanych prób zbudowania kamuflażu termooptycznego, połączenie go z egzoszkieletem wojskowym, uczyni wszelkie jednostki niewidzialnymi na polu bitwy, jedynym minusem takiego kamuflażu było by to że po otrzymaniu postrzału albo by się wyłączał, albo wyłączał się niezależny fragment Stealtha. Co automatycznie robiłoby z żołnierza idealny cel, najprawdopodobniej kamuflaże Stealth zostaną wykorzystane dla jednostek rozpoznania, zwiadu i snajperów.
Olga – Ninja z MGS2, jej Egzoszkielet jest doskonałym przykładem na to jak te zbroje zwiększa ludzkie możliwości, zwiększenie siły i szybkości, zwiększony refleks, a także ochrona przed pociskami czy innymi ranami. Holograficzna maska którą Olga zasłaniała się przez całą grę, także będzie miała zastosowanie w przyszłych egzoszkieletach, na wizjerach które będą nosili żołnierze będzie pojawiał się tzw. Hud znany wszystkim graczom zwłaszcza miłośnikom fpp. Hud`y będą służyły do informowania żołnierzy gdzie są ich towarzysze, ile mają amunicji, gdzie zostali trafieni, będą widzieli prędkość swojego poruszania czy dokładnie miejsce, w które celują z broni. Cały software w egzoszkieletach ma być zrobiony na podstawie gier konsolowych gdyż będzie on prosty w obsłudze i znany użytkownikowi.
Solidus – Egzoszkielet Solidusa jest jednym z najbardziej przesadzonych w grze, nie tylko zwiększający siłę czy szybkość, chroniący przed ranami, ale wyposażony w dodatkowe ramiona, czy możliwość szybkiego poruszania się za pomocą ślizgu, który podpala teren za nim.
Jednak najważniejszy element jego zbroi to dodatkowe podrasowanie siły, kiedy jego zbroja puchła i jeszcze bardziej zwiększała jego siłę i sprawność. Wykorzystane w zbroi Solidusa pneumatyczne silniki, pod wpływem odpowiedniego programu zwiększają ilość powietrza pod ciśnieniem w tłoczących je przewodach, lub używając przewodów które były wcześniej nieaktywne, zwiększając moc silników wspomagających, co widać było jako efektowne spuchnięcie mięśni. Jednak taki efekt byłby krótkotrwały gdyż powodowałoby to szybsze zużywanie się urządzeń wspomagających jak i silnika głównego.
Arsenal Tengu – tak najprawdopodobniej będą wyglądać żołnierze przyszłości. Szybsi i silniejsi niż normalni ludzie, potrafiący wskoczyć na kilka metrów do góry, atakować ciosami których nie mogliby zrobić normalnie (kopniak z salta, walka mieczem). Do tego całkowite opancerzenie, wyposażenie w maski gazowe i kamery zwiększające widzenie. System porozumiewania pozwalający na szybkie przenoszenie informacji i planowania akcji.
Jest to kolejny przykład na to, że przedmioty umieszczone w serii MGS nie są wymysłem jego twórcy, lecz techniką, z która już się stykamy lub zetkniemy za kilka lat.

Powered Suit w MGS4

Tekst autorstwa uciego