Premiera MGS2 miała miejsce kilka tygodni po wydarzeniach z 11 września 2001. Snake Eater wychodzi w dość podobnej sytuacji, kiedy na bliskim wschodzie toczy się wojna z terroryzmem. Czy w czasie produkcji gry myślałeś o tym?

Mam co do tego mieszane uczucia. Gry takie jak moja powinny być wypuszczane w czasie pokoju na świecie. W grze, która porusza temat Zimnej Wojny. Nie przypomina to tego co obecnie dzieje się w Iraku, a nie wiadomo jakie spojrzenie na tą wojnę będą mieli ludzie za dwadzieścia – trzydzieści lat. Mam nadzieję, że ludzie będą w stanie docenić pokój na świecie.

Czy zawsze chcesz stworzyć coś innego? Czy praca nad Metal Gearem powstrzymuję Cię od realizacji Twojej gry marzeń?

Nie czuje się zmęczony serią MGS. Za każdym razem staramy się zrobić zupełnie nową i inną grę. W tej zmieniliśmy czas akcji, środowisko i znaczną część systemu gry. Chciałbym popracować nad czymś zupełnie nowym, nie nad kolejną częścią MGS, a jeżeli będę kontynuował pracę nad serią MGS to nie znajdę czasu na realizację tego co pragnę. Więc tu powstaje taki dylemat.

Na PS3 jak byłbyś w stanie zmienić albo poprawić MGS, oczywiście pomijając aspekty graficzne i dźwiękowe.

Z poprawami grafiki i dźwięku byłbym w stanie stworzyć bardziej realistyczną rzeczywistość. Jednak nie polegam tylko na tych aspektach. Na pewno postaram się dodać jakieś innowacyjne pomysły, które nie będą opierały się tylko na sprzęcie i stworze grę jakiej ludzie sobie jeszcze nie wyobrazili.

Nintendo często walczy o samą rozgrywkę, której ma być więcej niż przerywników filmowych. Zgadzasz się z takim podejściem?

Dla mnie, gra komputerowa to coś co dostarcza graczowi wirtualnych doznań. Może pokazuje jakieś miejsce do którego nigdy naprawdę się nie udasz, może pozwala stać się osobą płci przeciwnej, może zostać kimś z innego kraju. To są rzeczy, których w normalnym życiu nie zrobisz. A poprzez wirtualne poznawanie czasów lub miejsc, zyskujesz doświadczenie, które w przyszłości może zaprocentować. Żeby to osiągnąć, musimy przydzielić rolę graczowi, takie gry chcę właśnie tworzyć. Nie interesują mnie proste, łatwe do ukończenia gry.

Jak wybieracie grupę docelową dla gry? Czy zdecydowaliście się na skierowanie MGS bardziej w stronę młodszych czy bardziej w stronę starszych odbiorców?

Czy skierowałem MGS w stronę młodszych odbiorców? Zdecydowanie nie. Kiedy byłem dzieckiem chodziłem z rodzicami na filmy szpiegowskie. Co oczywiste, wiele dzieci tak robi, ale wszystkie rozumieją tylko połowę filmu. Wydaje mi się, że możliwość obejrzenia czegoś przeznaczonego dla dorosłych dowartościowuje w pewien sposób dziecko i pozwala poczuć mu się doroślej. Podoba im się to, że mogą poznać dorosły punkt widzenia. Wydaje mi się, że MGS to taka droga do świata dorosłych. To coś co lubią dzieci, więc tego bym nie zmienił. Jest mnóstwo filmów gdzie krew została usunięta by obniżyć wiek od którego można dany film obejrzeć. Przykładowo ‘Mumia’, w filmie nie widać w ogóle krwi, ale gdybym zobaczył jakąś część ‘Obcego’ w której nie byłoby krwi, to bym po prostu umarł z nudów. To powinno być tak jak to być powinno ( to zdanie wiele wyjaśnia – kul ). W MGS jest krew i przemoc, ale jeżeli dziecko obejrzy całą grę od początku do końca razem z rodzicami, to zrozumie dlaczego jest ta przemoc. Jest logiczne wytłumaczenie tej przemocy, oraz logiczne wytłumaczenie dlaczego przemoc jest zła. Nigdy bym tego nie zmienił

Jaki jest Twój osobisty stosunek do gier takich jak GTA, gdzie przemoc nie jest moralnie uzasadniona?

Gdybym był zwykłym graczem, który miałby wcześniejszy kontakt z tą grą, uważałbym ją za naprawdę dobrą, niosącą dużo rozrywki produkcję. Jednakże, jako twórca gier, nigdy nie posunąłbym się do stworzenie gry tego typu. W Metal Gear Solid, przykładem ograniczenia, oraz uzasadnienia pewnych moralnych kwestii, było przedstawienie głównego bohatera, jako tajnego agenta, którego działania miały być praktycznie niezauważalne. Dla przykładu, gdybym stworzył grę, której głównym bohaterem, byłby policjant, nigdy nie pozwoliłbym, aby owa postać, mogła postrzelić, zranić lub, co gorsza zabić cywila. Rola, jaką spełnia policjant, przedstawia także szereg odpowiedzialności, jak i moralności, które definiują kwestie ‚wolności’. W moich produkcjach, pojęcie wolności, nosi pewne określone limitacje. W GTA, można pozbawić życia kogokolwiek, i nie wyciągnąć z tego jakichkolwiek konsekwencji. To prawie nieograniczona swoboda…

Czy myślisz, iż gry mają niekorzystny wpływ na w szczególności młodsze pokolenie graczy?

Cóż, wychowałem się, oglądając filmy, bajki anime oraz czytając różnorakie książki, i teraz mogę szczerze przyznać, iż jako młody chłopak wiele z nich wyniosłem, choć dobrze wiem, iż nie zawsze były to pozytywne aspekty. Uważam, iż owszem gry mogą źle wpływać na młodszych graczy, i właśnie ludzie propagujący przesadną przemoc, oraz inne tego typu, powinni być odpowiedzialni, za owy niekorzystny wpływ. Mimo wszystko, bardzo wiele zależy od rodziców, lub też opiekunów. Tak długo jak będą oni uświadamiać, iż to, co dzieje się w wirtualnym świecie, zasadniczo różni się od realnego, tak długo możemy uznać, iż gry nie będą źle wpływać na młodzież. Myślę także, iż dużej mierze zależy to także od życia jakie do tej pory prowadził potencjalny gracz.

Gry mojego autorstwa oraz gry podobne GTA, są potrzebne. Jak już wspominałem wcześniej, dają one możliwość wcielenia się, utożsamienia, a co najważniejsze odczucia przyjemności, związanej z przebywaniem w wirtualnym świecie. W Metal Gear Solid, to doświadczenie, obcowania jako Solid Snake, tajny agent. Tak, więc niemożliwe jest wykonanie ewentualności, których nie obejmuje rola tajnego agenta. W GTA otrzymujesz te możliwości. To dość odmienne gry, jednak mogą koegzystować, jak i obie mają pewne znaczenie.

Jakie jest Twoje zdanie na temat PSP? Czy jego premiera będzie swoistym ‘kopem marketingowym’?

Owszem, myślę iż PSP będzie naprawdę ważnym produktem Sony. W tej właśnie chwili, nasz młodszy oddział, pracuje nad Metal Gear Ac!d, w boksie obok, a odkąd nad nią pracujemy, miałem przyjemność obcowania ze sprzętem, i mogę powiedzieć iż to naprawdę interesujący produkt. Odkąd pamiętam, produkowano systemy przenośne, jednak jak do tej pory, żaden z nich nie posiadał możliwości odgrywania muzyki, odtworzenia filmów, oraz obsługi gier. Tak, to wszystko oferuje PlayStation 2, jednak teraz, jest to zaimplementowane do przenośnego systemu – a to bardzo oferuje naprawdę ciekawe możliwości.

Większość gier na PSP, którym się przyglądam, wygląda jak gry na konsole. Czy zobaczymy grę w pełni wykorzystującą możliwości i mobilność tej konsolki?

Właśnie dlatego stworzyłem Boktai na GBA, żeby wykorzystać mobilność tej konsolki. Wydaje mi się, że z PSP posunę się krok dalej, ale skoro ta konsola jeszcze się nie ukazała, to firmy muszą przenosić to co stworzyły do tej pory. Później, kiedy ludzie zaczną już kupować PSP, zaczną powstawać gry wykorzystujące możliwości tej konsoli. Sęk w tym, że zawsze nowy sprzęt trzeba najpierw przetestować, sprawdzić jaki jest szybki. Na początku dla ludzi najważniejsza jest grafika, to ona zachęca ludzi do kupna, dopiero potem gdy już mają tą konsolę, tracą na znaczeniu takie rzeczy jak grafika właśnie.

Było wiele niepewności co do ceny PSP i żywotności baterii. Czy uważasz, że może się to odbić na komercyjnym sukcesie tego produktu?

Nie wydaje się nam, że sprzęt zawiedzie. Nie tworzymy gier na konsole, które mogą się nie sprzedać. Będziemy pracować blisko z Sony, oraz innymi firmami które tworzą konsole, mając nadzieję że one się sprzedadzą.

Sony w PS3 wykorzysta nowe rodzaje płyt, których pojemność jest kilkukrotnie większa od płyt DVD. Większość gier nie wykorzystuje pojemności zwykłej płyty DVD, więc jaki jest cel w wprowadzeniu czegoś takiego?

My, zapełniamy MGS3 całą płytę, właściwie musimy nawet usunąć kilka rzeczy, żeby ta gra się zmieściła. Z tymi nowymi dyskami to będzie ciężka praca.