Metal Gear Online to tytuł, który przewija się od 2004. Początkowo miał to być tytuł oddzielny tytuł, koniec końców wylądował na płycie Persistence w MGS3: Subsistence. Kojima spełnił kolejne marzenie, należące zarówno do niego jak i do fanów. Co ważne, Kojima Productions stanęło na wysokości zadania i zorganizowało kilka turniejów, na każdym kontynencie. Niestety radość nie trwała długo, gdyż serwery po kilku miesiącach zamknięto i nawet głos Hideo ostatniego dnia dziękujący graczom za wsparcie nie wyrównał tej straty. Gdy zamknięto serwery w Stanach Zjednoczonych, na stronę Konami wstawiono obrazek z napisem ‘Dziękujemy za grę! Mamy nadzieję, że spotkamy się w zupełnie nowym Metal Gear Online w 2007’.

Wiadomo już, że MGO w tym roku się nie pojawi. Głównym tego powodem zapewne jest fakt przesunięcia premiery MGS 4 ma bliżej nie określony początek 2008. Dodatkowo z kwestii produkcji gry Konami od 20 Sierpnia do 3 Września przeprowadziło beta testy MGO dla ok. 3000 graczy, oczywiście jedynie dla osób żyjących w Kraju Kwitnącej Wiśni. Po beta testach do sieci napłynęło sporo filmów z gameplay’u. Rekacje Japońskich graczy są różne, ale fani ogladający wypuszczone do sieci filmiki mają bardzo pozytywne odczucia. Jak jest naprawde przekonamy się po premierze.

Co ważne Konami, jak to ma w zwyczaju, postanowiła wyciągnąć z fanów ostatnie oszczędności a to z tego względu iż nie będziemy już mieli do czynienia jedynie z dodatkiem do gry właściwej lecz dostaniemy samodzielny tytuł na PlayStation 3. Toteż jeśli ktokolwiek szykował się na to że wraz z zakupem MGS 4 będzie mógł zaprezentować swoje umiejętności w rozgrywce online, srogo się zawiedzie.

Jednak mimo tego że gra ukaże się oddzielnie od MGS 4 to jednak niemal w całości bazuje na tym tytule, począwszy od grafiki aż po mechanizmy rozgrywki. A skoro jesteśmy przy gameplayu to w MGO podczas pojedynków na danej mapie będzie mogło znaleźć się do 16 graczy podzielonych na dwie drużyny: niebieskich oraz czerwonych. Sama zaś rozgrywka będzie opierała się na znanym z MGS 4 systemie S.O.P (w japońskiej wersji nazwany SOKKU) , który pozwala graczom śledzić poczynania swoich towarzyszy za pomocą nanomaszyn w ich krwi. Działa to na zasadzie że jesteśmy w stanie zobaczyć gdzie znajdują się nasi zawodnicy jak też daje możliwość śledzenia ich kondycji oraz sprawdzenia w którą stronę aktualnie mierzą z broni. Co ciekawe za pomocą hackowania istnieje możliwość przejęcia kontroli nad nanomaszynami drużyny przeciwnej co spowoduje iż nasz zespół będzie mógł śledzić wszystkie ich ruchy. Wspominając Hacking warto dodać że jest to jedna z umiejętności którą mogą posiąść nasi zawodnicy wraz z innymi skillami takimi jak: CQC Master, Assult Rifle Master oraz Awareness pozwalający na widzenie ukrytych min a także wykorzystujący sieć S.O.P dzięki czemu każdy połączony gracz będzie miał szanse ominąć znajdujące się pułapki na polu bitwy. Oczywiście wszystkie skille nabyjemy dzięki systemowi „Experience” (doświadczenie). Nie wiadaomo jeszcze dokładnie, na jakich zasadach będziemy rozwijać nasze dośiwiadczenie. Gra ma wykorzystywać klawiaturę i system wiadomości tekstowych, ale jest też dostępny chat głosowy.

Wiemy również, że w grze znajdziemy zrówno nowe mapy, jak i nowe wersje lokacji z poprzednich MGS’ów. Póki co, na screenach i gameplay’u mogliśmy podziwiać nową wersję Groznyj Gradu z MGS3. Jeżeli w ten sam sposób zostanie do MGO przenisesiona np. baza na Shadow Moses, to fani nie powinni miec powodów do narzekań. Teraz trochę o sterowaniu:
– przycisk X służy do kucania, lub przewracania się do przodu podczas biegu, kółkiem przeładujemy amunicję, trójkąt zaś nadaje się do wstawania oraz salutowania, kwadrat natomiast służy do auto-celowania
– D-pad zaś, a dokładniej mówiąc to lewy i prawy przycisk na nim, wywołuje okienko z chatem
– prawa gałka służy ruchów kamerą, lewa do poruszania postacią
– R3 z kolei przerzuca widok kamery z nad ramienia na lewą lub prawą stronę
– R1 odpowiada za strzelanie, R2 podczas celowania za drugą broń lub za menu z broniami, L1 służy do celowania a L2 standardowo otwiera menu z przedmiotami
– zmiana na widok z pierwszej osoby odbywa się za pomocą klawiszy L1+trójkąt

Natomiast wracając do kwestii zapożyczeń z gry z Old Snake’em w roli głównej to wiadomo że system kamer w grze będzie identyczny jak ten w MGS 4, czyli z możliwością przerzucenia widoku z prawego nad lewę ramię lub na odwrót podczas celowania. Także zawodnicy będą mogli ogłuszyć swoich przeciwników w dokładnie taki sam sposób jak to robi Snake podczas początku dema MGS 4. Natomiast z rzeczy które z oczywistych powodów w MGS 4 znaleźć się nie mogły będzie można z specjalnego okienka wybierać teksty które wypowie nasz zawodnik podczas rozgrywki jak np. „Go Go Go”. A jeśli postać którą aktualnie gramy zginie to przed powrotem na pole bitwy będzie mogła ze specjalnego menu wybrać przedmioty jak i bronie z którymi pojawi się ponownie w walce.

Twórcy zarzekają się, że główny nacisk rozgrywki został położony na działanie zespołową, w czym jak widać bardzo ma pomóc system S.O.P. Yoshikazu Matsuhana stwierdził, że ten system jest kolejnym elementem wojny informacyjnej, którą przecież tak dobrze znamy z innych części.

Na koniec zaś mała, acz ważna ciekawostka: wiemy że tylko Solid Snake będzie jedyną grywalną postacią w MGS 4. Swego czasu nie wzbudziło by to u fanów emocji gdyby nie to że po pokazie trailera z E3 06 to właśnie Raiden i jego umiejętności sprawiły iż stał się on najbardziej pożądaną postacią którą gracze chcieliby sterować. Dlatego też choć nie zagramy nim w Guns of the Patriots to jak zapowiada Kojima najprawdopodobniej Raiden pojawi się jako grywalna postać właśnie w MGO.