Reunion – automatycznie otrzymywany puchar, wystarczy po raz pierwszy spotkać się z Chico bądź Paz.

Downfall – drugie i ostanie trofeum otrzymywane z „urzędu”, wystarczy przejść jedyną fabularną misje Ground Zeroes po raz pierwszy.

Genesis – żeby zdobyć to trofeum wystarczy przejść dowolną misje poboczną w dowolny sposób.

Accomplished – dla tego pucharka należy przejść wszystkie misje dostępne w grze, łącznie z Deja Vu którą trzeba jednak najpierw odblokować.

Skilled – ukończenie dowolnej misji na ocenę S wydaje się początkowo trudne jednak weteran serii nie powinien mieć z tym problemów. Mniej wprawnych graczy odsyłam do serwisu youtube po jeden z wielu sposób na szybkie i bezstresowe zaliczenie tego zadania.

Hero – podobnie jak wyżej także w tym wyzwaniu należy zdobyć ocenę S, tym razem jednak musi to być każda pojedyncza misja, łącznie z Deja Vu. Sposobów na poszczególne misje jest tyle ile samych graczy więc silenie się na opisywanie taktyk jest bezcelowe, polecam na początek przejść każdą misje i dopiero wtedy spróbować sił z trofeum. Samodzielne zdobycie najwyższej rangi jest o wiele bardziej satysfakcjonujące niż podpatrzenie taktyki na youtube.

Rescue – w misji Ground Zeroes poza Chico i Paz jest jeszcze trzeci więzień którego uratowanie skutkuje otrzymaniem tego pucharu. O możliwości wykonania tego pobocznego zadania dowiadujemy się po drodze, po uratowaniu jednego z  głównych celów przez podsłuchanie rozmowy dwóch strażników w pobliżu małej budki. W tym wypadku trzeba się spieszyć i jak najszybciej zdjąć strażnika ochotnika do egzekucji, jeżeli zdoła on dojść do celu to więzień zginie. Następnie udajemy się w zaznaczony rejon i ratujemy więźnia. Można oczywiście wszystko przyspieszyć. Po prostu tuż po przejściu ogrodzenia, na samym początku misji kierujemy się do południowo-zachodniej, pełnej namiotów strefy Camp Omega. Wspomniany więzień znajduje się w prowizorycznej szopie bez ścian i jest zdecydowanie słabiej pilnowany.

Depth – jeden z trudniejszych pucharków. Aby go otrzymać należy ukończyć misje „Eliminate the Renegade Threat” nie zabijając lecz porywając oba cele. Rzecz o tyle trudna że obaj renegaci wciąż się przemieszczają i ostatecznie opuszczają bazę co skutkuje koniecznością restartu misji. Polecam w tym wypadku nie bawić się w śrubowanie wyników i zwyczajnie wyeliminować po cichu obstawę w miarę ustronnej lokacji, to bardzo ważne żeby nie wywołać alarmu gdyż wtedy jeden z celów może nam zwiać z bazy.

Pacifist – zadanie proste aczkolwiek można się przejechać za pierwszym razem. W misji „Intel Operative Rescue” nie można zabić żadnego przeciwnika, oznacza to że musicie dobrze zaznajomić się z ogłuszającym rewolwerem Uragan-5. Problematyczne mogą być pewne momenty misji, szczególnie szybko trzeba zdjąć kierowce goniącego nasz cel jeepa i kierowce ciężarówki która w pewnym momencie zagrodzi agentowi drogę ucieczki. Największym problemem jest jednak walka z KTO. Po sekwencji w której musicie wysiąść z śmigłowca pod żadnym pozorem nie podchodźcie do rannego agenta tylko pozbierajcie nieprzytomnych żołnierzy leżących miedzy bramą a lądowiskiem i odnieście ich w jakieś bezpieczne miejsce. Mogą oni stać się przypadkowymi ofiarami podczas ostrzeliwania KTO który wyjedzie z bramy na moment po tym jak podejdziecie do nieprzytomnego celu. Żołnierzem w śmigłowcu którego trzeba zdjąć podczas ucieczki nie musicie się przejmować jego zgon po upadku nie jest zaliczany na nasze konto.

Inflitration – w misji „Classified Intel Acquisition” po wykonaniu wytycznych musicie ewakuować się w ten sam sposób w jaki dostaliście się do bazy czyli na pace ciężarówki. Rzecz bardzo prosta gdyż ciężarówki kursują po bazie regularnie, wystarczy więc wyczaić stojący pojazd lub zatrzymać jeden z nich np przy pomocy śpiącego żołnierza podrzuconego w widocznym miejscu pobocza.

Extraction – w misji „Destroy the Anti-Air Emplacements” głównym celem jest zniszczenia obrony przeciwlotniczej przeciwnika. Żeby zdobyć ten puchar musicie przy okazji uratować wszystkich więźniów. Łącznie jest ich czterech, troje znajduje się w klatkach w miejscu gdzie ratowaliście Chico, czwartego znajdziecie w tej samej celi w której wisiała Paz. Radze nie utrudniać sobie sprawy i nie niszczyć wcześniej celów misji, pojawienie się KTO może skomplikować sprawę a już na pewno nie uda się uratować nikogo przed zbliżającym się bombardowaniem.

Reminiscence – celem misji „Deja Vu” jest odtworzenie dowolnej charakterystycznej sceny z klasycznego Metal Gear Solid. Scen jest łącznie siedem i żeby zdobyć to trofeum musicie odtworzyć wszystkie. Nie jest to rzecz trudna dla wyjadacza serii który szybko skojarzy co i gdzie powinien zrobić, młodsi stażem gracze mogą mieć z tym zadaniem problem. Poniższa lista pokazuje idealną kolejność zaliczania każdej sceny bez zbędnej straty czasu.

  1. Jeep – pierwszą scenę można odegrać krótko po starcie, kierując się drogą w kierunku budynku administracyjnego napotkacie jeepa stojącego w pobliżu wieży strażniczej. Wsiądźcie do niego i cofnijcie się nieco drogą  którą dotarliście do pojazdu, scena uaktywni się po wjechaniu pod most.
  2. Surveillance Camera– jeszcze przed wejściem do jeepa, przed sobą w oddali zobaczycie dużą czerwoną bramę. Po jej prawej stronie zobaczycie kamerę do której trzeba podejść żeby uaktywnić kolejną scenę. Uwaga na alarm, najlepiej spojrzeć na kamerę znajdując się za pobliską skrzynią.
  3. Hind D – od kamery skierujcie się w stronę lotniska w pobliże stojącego na płycie śmigłowca.
  4. Chaff Grenade – zaraz po scenie z śmigłowcem udajcie się w kierunku rusztowania naprzeciwko. Zobaczycie dwa szperacze oświetlające lotnisko z muru powyżej. Żeby odegrać kolejną scenę musicie zebrać znajdujące się między snopami światła pudło z granatami. Oczywiście trzeba to zrobić odpowiednio szybko i z wyczuciem czasu żeby uniknąć wywołania alarmu.
  5. Tank – zaraz po odegraniu sceny z chaff grenade udajcie się w południowo-zachodni kraniec mapy, do obozu namiotowego. Zobaczycie tam pojazd opancerzony do którego, przez otwarty właz należy wrzucić granat. Granaty trzeba jednak najpierw zdobyć w z zbrojowni, jedna znajduje się po drodze w pobliżu jeepa.
  6. Blackout – po scenie z czołgiem musicie wrócić na lotnisko i dostać się wejściem po lewej do ogrodzonej siatką strefy z generatorami prądu. Jedna z osłon jest zdjęta i można tak jak w innych misjach wyłączyć na chwile prąd co włączy kolejną scenę. Zaraz po scenie polecam szybką ewakuacje zanim zlecą się strażnicy.
  7. Moai – ostatnią scenę odegracie w pomieszczeniu z bojlerami a dokładniej w jej pierwszej części gdzie nie ma celi. Musicie tylko spojrzeć na posąg moai znajdujący się na końcu pomieszczenia, można go łatwo zauważyć używając gogli noktowizyjnych.

Nie jest to oczywiście jedyna możliwa kolejność odgrywania scen. Sporo ludzi jeszcze przed jazdą jeepem zbiera granaty i nie zawraca tylko jedzie dalej do czołgu po czym zalicza chaff grenade, Hind D, kamerę, Moai idąc z drugiej strony bojlerowni a na końcu blackout. Wy już wiecie co robić więc wybór należy do was.

 

Unlocked – puchar który zajmie najwięcej czasu. Żeby go zdobyć trzeba odblokować wszystkie wyzwania rzucone graczom przez twórców, nie trzeba ich wszystkich wykonywać a tylko odblokować. W praktyce oznacza to że każdą misję musicie ukończyć dwa razy na dwóch poziomach trudności przy czym na normal trzeba wykonać pierwsze wyzwanie z zaznaczaniem wszystkich strażników a na hard po prostu ukończyć misje po raz kolejny. Wyjątkiem jest misja „Intel Operative Rescue” którą trzeba ukończyć tylko raz na normalnym poziomie i dwa razy na Hard.

Information – tak lubiane przez wszystkich graczy znajdźki to cel tego trofeum. Trzeba zebrać wszystkie kasety których jest dwanaście sztuk. Niektóre z nich można znaleźć leżące w Camp Omega w konkretnej misji, inne zdobywa się poprzez wykonanie zadania a jeszcze inne są nagrodą za spełnienie specyficznych wymagań. Niech was nie zmyli liczba kaset w menu, te już posiadane na początku gry się nie liczą. Większość kaset zdobędziecie przy okazji spełniania warunków dla innych trofeów więc polecam zostawić sobie ich zbieranie na sam koniec. Do zdobycia są:

  • Chico’s Cassette Tape 4 – w misji „Ground Zeroes”, dostaniecie ją od uratowanego więźnia, tego samego z trofeum „Rescue”
  • Chico’s Cassette Tape 2 – w misji „Ground Zeroes”, kaseta leży w wieży strażniczej, tej największej na szczycie muru osłaniającego budynek administracyjny w pobliżu lotniska
  • Chico’s Cassette Tape 5 – w misji „Ground Zeroes”, na śmietniku w najdalszym zaułku po drodze do celi Paz (idąc z lewej strony mapy), nie schodźcie schodami tylko idźcie dalej wzdłuż barierki, można ją zebrać tylko przed uratowaniem Chico
  • Metal Gear Solid V: Ground Zeroes – „Here’s to You” – w misji „Ground Zeroes”, w klatce Paz sąsiadującej z klatką w której znajdujemy Chico
  • Chico’s Cassette Tape 3 – tą kasetę otrzymacie automatycznie po uratowaniu Chico
  • Chico’s Cassette Tape 6 – w misji „Eliminate the Renegade Threat”, w zbrojowni w południowej części mapy
  • Chico’s Cassette Tape 1 – ta kaseta jest nagrodą za ukończenie misji „Intel Operative Rescue”
  • Classified Intel Dataw misji „Classified Intel Acquisition” musicie przesłuchać łysego strażnika którego znajdziecie w bojlerowni w miejscu w którym stał posąg Moai w misji Deja Vu
  • Agents Recordingw misji „Classified Intel Acquisition”, kaseta leży w tej samej wieży i w tym samym miejscu co Chico’s Cassette Tape 2
  • Chico’s Cassette Tape 7 – w misji „Destroy the Anti-Air Emplacements”, dostaniecie ją po uratowaniu więźnia z celi Paz
  • Deja Vu – w misji Deja Vu, kaseta leży sobie na jednej z skał na pobliskim klifie z którego wysyłamy Chico śmigłowcem , na prawo 0d miejsca startu misji, gogle noktowizyjne mogą być niezbędne do jej odnalezienia
  • Zone of the Enders: The 2nd Runner – Beyond the Bounds – nagroda za przejście wszystkich misji na poziomie trudności hard

 

Insignia – ktoś musi posprzątać po Skull Face’u który wyrzucił naszywki XOF z śmigłowca. Żeby zdobyć to trofeum musicie zebrać wszystkie dziewięć naszywek. Jedną Snake ma przy sobie jednak ją też trzeba znaleźć kładąc się na ziemi i turlając się po wycelowaniu (wciśnijcie L3). Reszta została rozrzucona po Camp Omega i zdobyć można je tylko w misji „Ground Zeroes”. W razie problemów z lokalizacją naszywki warto skorzystać z gogli noktowizyjnych, można też przesłuchiwać/podsłuchiwać strażników dzięki czemu na mapie pojawia się zaznaczony teren do przeszukania.

Pierwszą naszywkę znajdziecie zaraz po rozpoczęciu gry, wystarczy się odwrócić w stronę klifu i sprawdzić pobliskie skały.

01

Druga leży na polu namiotowym w jego południowej części, w miejscu gdzie ma się odbyć egzekucja więźnia z trofeum „Recue”.

02

Trzecia znajduje się na szczycie ogrodzonego generatora tuż przed wejściem na lotnisko.

03

Czwartą zdobędziecie udając się na lotnisko i przeszukując pas asfaltu pomiędzy obiema płytami.

04

Piąta naszywka czeka w odpływie na północ od lotniska. Od naszywki numer cztery udajcie się w stronę powiewającej flagi i ogrodzonej budki, otwór znajduje się obok niebieskiej zwyżki, za krawężnikiem.

05

Po szóstą musicie się udać bocznymi drzwiami do budynku administracyjnego, zaraz po wejściu przed sobą zobaczycie generatory z których należy przeskoczyć na niski dach po lewej. Naszywka leży na wyciągu wentylacyjnym.

06

Przedostatnia naszywka leży tuż za bramą do obozu z którego ratujemy Chico, wystarczy pokręcić się w okolicy ogrodzenia tuż po otwarciu furtki wytrychem. Ciężko ją ominąć.

07

Ostatnia naszywka leży na dachu budki strażniczej która stoi przy drodze na północ od klatek z więźniami, w jej pobliżu dowiadujemy się o egzekucji więźnia z trofeum „Rescue”.

08