MGS2 – Notatki z produkcji

The Discovery
Discovery to nie tylko tankowiec w MGS2, to także nazwa łodzi podwodnej, która dostarczyła Snake’a do Shadow Moses.

Titanic…
Tankowiec, podobnie jak Titanic złamał się wpół i zatonął.

Każdy kłamie
Kojima wpadł na pomysł, żeby każda ważniejsza postać w MGS2 chociaż raz skłamała, lub zdradziła zmieniając stronę konfliktu. Pomysł wziął się z filmu ‚Tajemnice Los Angeles’.

Mr X
Kojima użył pseudonimu „Mr X” jako nawiązania do serialu ‚Z archiwum X’. Jednym z informatorów Fox’a Mulder’a był ‚Deep Throat’, a po jego śmierci, kolejny informator nosił pseudonim ‚Mr. X’.

Arsenal i wieloryb
Wszystkie wewnętrzne pomieszczenia Arsenal Gear’a noszą nazwę układu pokarmowego. Było to inspirowane Pinokiem. W książce Pinokio zostaje połknięty przez wieloryba, tak samo Raiden zostaje połknięty przez AG.

Więcej żołnierzy
Kojima chciał by w jednej scenie wystąpiło na ekranie 3000 wrogich żołnierzy. Zostało to zamienione we wspomnienie mnóstwa Snake’ów biegających po polu. Pomysł ten został zaczerpnięty z filmów ‚Żołnierze kosmosu’ i ‚Mulan’.

Kolejna inspiracja filmem
Kojima podkreśla, że inspirował się także filmem ‚Austin Powers:Agent specjalnej troski’, nie chciał jednak ujawnić czym konkretnie się inspirował.

Dave
Początkowo Kojima chciał by Snake’a w grze nazywano Dave, a nie Snake.

Kostium Snake’a
Pomysł za strojem Snake’a był taki, że skoro działa on teraz w organizacji nie przynoszącej zysków, to nie ma pieniędzy i jego strój jest ubogi i zniszczony. Już nie ma sprzętu najnowszej generacji. Spodnie to właściwie wewnętrzna część stroju z MGS1. Amunicja i sprzęt zwisają teraz z szelek, bo nie ma specjalnych kieszeni by je schować. Snake został umieszczony w stroju SEAL w rozdziale Plant, ponieważ chciano by w końcu miał dobre ubranie. Kojima poprosił Shinkawe by przedstawił Snake’a jako osobę trochę grubszą niż w MGS1, z widocznymi oznakami starzenia. W końcu teraz ma kilka lat więcej niż na Alasce.

Otacon & Kojima
Otacon został luźno oparty o Hideo Kojime. W końcu są do siebie podobni nie tylko wyglądem, ale i charakterem.

Fryzura Emmy
Fryzura Emmy powstała, gdy Kojima zobaczył coś podobnego w magazynie o modzie.

Rose blondynką
Rose początkowo miała być blondynką, jednak nie została nią gdyż Raiden ma jaśniutkie włosy. Jej musiały być czarne, dla kontrastu.

Rose – żona
Ciągłe dręczenie Raiden’a przez Rose’a o datę, jest żywcem wzięte z życia osobistego Kojimy. Żona Hideo ciągle pyta go, czy pamięta jaki jest dziś dzień, gdy chodzi o jakąś specjalną datę. Kojima wtedy zdaje sobie sprawę, że jest w opałach, gdyż najczęściej nie pamięta.

Brannigan
Raiden przez pewien okres nazywał się ‚Raiden Brannigan’, prawdopodobnie zostało to wzięte z filmu „Brannigan’.

Metal Gear Zero
Nazwa Metal Gear Ray pochodzi od japońskiego słowa „—ë rei”, które oznacza zero, ponieważ Ray jest prototypem.

Ray & Godzilla
Kiedy Yoji Shinkawa obejrzał amerykańską wersję Godzilli, pomyślał, że ten potwór powinien wyglądać tak wyglądać. Metal Gear Ray jest jego wyobrażeniem na Godzille.

Big Apple
Big Shell było nazywane ‚Big Blue Apple’ aż do późnego okresu produkcji.

Arsenal Ship
Arsenal Gear początkowo nazywany był ‚Arsenal Ship’.

Black Cell
Dead Cell początkowo nazywano „Black Cell”

Black Sunglasses
Przez pewien czas, był pomysł by wszyscy członkowie Dead Cell nosili ciemne okulary, dlatego nazywać się mieli „Black Cell”

Ciasteczko szczęścia
Imię Fortune wzieło się u Kojimy z ciasteczka z przepowiednią. Jej wygląd i osobowość, a także bycie ‚lady luck’ zostały wymyślone przez Yoji Shinkawe.

Rail Gun
Spluwa jaką nosi Fortune jest miniaturową wersją railgun’a przyczepionego do prawego ramienia Metal Gear Rex’a.

Mechaniczne ramię Ocelot’a
Początkowo prawa dłoń Ocelot’a miała być mechaniczna, bardzo podobna do dłoni Terminator’a.

Twarz Olgi
Nie jest to łatwe do zauważenia, ale z założenia Olga miała bardzo przypominać Meryl, dlatego właśnie nie strzelił do niej pierwszy. W wersji japońskiej głos Oldze podkłada Meryl z MGS1 – Terase Kyouko.

Seksowny Vamp
Jak wiadomo, początkowo Vamp miał być kobietą, zmieniono to gdy pojawiła się Fortune. Tak właśnie Vamp z seksownej kobiety stał się seksownym mężczyzną.

Vamp transwestyta
Vamp miał być mężczyzną ubierającym się jak kobieta.

Kiedy kogoś zabijam, robię sobie znamię…
Vamp nacinający siebie za każdym razem, gdy kogoś zabije to pomysł Kojimy.

Joaquin Cortes
Taneczny krok Vamp’a jest wykonany na wzór tancerze Joaquin’a Cortes’a. A tak niecałkiem przypadkowo Vamp przypomina go także wyglądem.

Owłosiona klata Vamp’a
Początkowo włosy na klacie Vamp’a miały być renderowane w czasie rzeczywistym, nawet powstały modele CG, które miały włosy na klacie. Jednak z powodu ograniczeń sprzętowych zrezygnowanego z tego i przedstawiony włosy ciemną teksturą.

Underwater Escape
Początkowo, cały teren Shell 2 miał być pod wodą, w której znajdowały się rekiny. Podczas naszego przepływania, mieliśmy przed nimi uciekać.
A podwodne miny były tam nie tylko po to byśmy ich unikali. Gracz miał w nie wpływać by się zranić i by zapach krwi skusił tam rekiny, co miało pomóc w ucieczce.

Blood Stained
Ekipa Kojimy nie za bardzo chciała by płaszcz Otacon’a został splamiony krwią Emmy, uznali, że to zbyt nieprzyjemne. Kojima natomiast uważał, że właśnie ta nieprzyjemność pokazuje ból wojny.

Opis Solidus’a
Kojima tak oto opisał Shinkawie swój pomysł na wygląd Solidus’a : ‚Twarz Solid Snake’a z Tankowca, włosy Big Boss’a i wąsy, oraz broda’.

Political Weapons
Nazwy dwóch mieczy Solidus’a to Miecz Minishu (Demokracja) i Miecz Kyouwa (Republikanizm).

Powrót do przyszłości
Ślad zostawiony przez Solidus’a, podczas jego ślizgowego ataku, był zainspirowany śladami ognia zostawianymi przez maszynę czasu w filmach z serii ‚Powrót do przyszłości’.

Ostatnia walka z Solidus’em
W początkowych fazach planowania, ostatnia walka, składała się z dwóch faz. Pościgu łódką i walką jeden na jeden na Wall Street w Nowym Jorku.

Koniec Solidus’a
Kilka razy zmieniano rodzaj śmierci Solidus’a
Początkowo Raiden, by pokonać Solidus’a musiał odciąć obie jego macki, a następnie zaatakować plecy by popsuć kostium, co uniemożliwiłoby przeciwnikowi poruszanie się. Miałby wtedy paść na kolana, a Raiden na wzór samurajów odciąłby mu głowę.
Zmieniono to, ponieważ Solidus nie zaakceptowałby takiej porażki. Uznano, że popełniłby seppuku.
Następnie usunięto odcinanie wężowych ramion, gdyż Solidus sam je zrzucał.
Usunięto stare motywy samurajskie, by styl śmierci był bardziej nowoczesny.
Dlatego właśnie Solidus sam skacze z Arsenal Gear’a, by pokazać, że nie akceptuje porażki, ale sam wybiera śmierć.
A uderzenie w kość ogonową zostało pokazana w filmiku.

Zniszczenie Ray’a
W początkowych fazach scenariusza, pod koniec rozdziału, została umieszczona scena zniszczenia Metal Gear Ray’a. Została jednak usunięta.

Wybór
Początkowo mieliśmy wybierać, czy chcemy uratować Emme, czy Prezydenta. Scenariusz miał się rozgałęziać w tym miejscu. Osoba, której zdecydowaliśmy się nie ratować, miała być ratowana przez Snake’a.

A po przejściu
Kojima bardzo chciał dodać specjalne trybu dostępne po ukończeniu gry. Zostały usunięte mniej więcej w połowie produkcji, a nie na początku, gdyż Hideo naprawdę chciał urozmaicić przechodzenie gry.
„Maska Mantisa”
Odblokowywana, po jednokrotnym ukończeniu gry. Gdy spotykamy osobę, która rozmawiając z nami kłamie słyszelibyśmy także jej wewnętrzny głos, mówiący prawdę. Pomysł odrzucił Muraoka, ponieważ stwierdził, że zajęłoby to zbyt dużo miejsca na dysku i byłoby trudne do wykonanie.
Zostały nam jedynie powiedzonka Raiden’a w Codecu.
„Tryb 2P VS”
To miała być mini gra, w której dwóch graczy walczyłoby ze sobą jednocześnie.
„Tryb rozbrajanie bomb”
Bomby poustawiano w różnych miejscach na Tankowcu i Plant, a Snake lub Raiden musieliby je rozbroić.
Tryb pojawił się w MGS2:S.

Harpun
Taka broń miała także się pojawić. Można ją byłoby wykorzystać do:
– atakowania przeciwników – hak mógł ściągnąć przedmiot z dość odległych miejsc – hak i linka pozwoliłby na prześlizgnięcie się z miejsca wysokiego do niskiego

Usunięte postacie
Chinaman
Wietnamczyk wychowany w Chinach. Postać typu Jet’a Li, znawca kung fu. Mógł poruszać się bardzo szybko, nawet po powierzchni wody i wbiegać na ściany. Również bardzo szybko pływał pod wodą. Miał tatuaż smoka na ciele, który ożywałby pod wodą. Potać usunięto, ale niektóre cechy przekazano Vamp’owi. Również miejsce walki z Vampem w Shell 2 Core B1 Filtration Chamber No.2 było miejscem walki z Chinaman’em.
Oldboy
Stary żołnierz, ma ponad 100 lat. Uczył prawie wszystkich najemników, zaczynając od Big Boss’a. W czasie walki zmieniałby swój styl i broń, tak by lepiej dostosować się do tych wybranych przez gracza.
Doc
Miał być kimś na wzór Master Miller’a z MGS1. To on miał być twórcą AI w Arsenal Gear, więc udzielałby informacji o nim i o całym Big Shell. Pod koniec gry miało się okazać, że jest jedynie wirtualnym wytworem Patriotów.
Max
Ktoś na wzór Mei Ling z MGS1. Podobnie jak Doc, miał okazać się fikcyjną postacią.

Codec w czasie rzeczywistym
Początkowo, Kojima chciał zastosować system porozumiewania się, bez przechodzenia na inny ekran. Postacie rozmawiałby ze sobą w czasie rzeczywistym, w samym środku walki, bez przerw w upływie czasu. Przeciwnicy krążyliby wokół postaci, a gdyby nas odkryli kontakt radiowy znikałby tak samo jak radar.
Niestety okazało się być to zbyt trudne do ukończenia.

Przychodnia
W założeniach, na Big Shell, miała znajdować się przychodnia do której odsyłano rannych żołnierzy, by tam mieli się leczyć. A gdybyśmy ją zaatakowali i zniszczyli, ranni żołnierze nie wracaliby już do gry.

Pot
Kojima chciał by po chwili biegania, lub w przypadku większego stresu, postaci nie tylko biło szybciej serce, ale także pociła się.
Motyw z biciem serca został, pot odpadł.

Zmysł zapachu
W pierwszych planach, żołnierze mieli wyczuwać zapachy, tak więc gdyby postać się spociła, to zostałaby natychmiast wykryta.
Pomysł upadł razem z pomysłem pocenia się.

Snake z południa
W planach był tajny kostium dla Snake’a, w którym przebrałby się za pingwina.

Porównanie polygonów
Snake w MGS1 ma około 700 polygonów
Snake w MGS2 ma około 3000 polygonów

Zwój Ninjy
Maska Raiden’a miała przywodzić na myśl antyczną sztukę ninjutsu, w której ninja gryzie zwój, podczas magicznej transformacji.

Raiden dziwak
Pierwszy koncept Shinkawy na Raiden’a był następujący: postać podobna do Spiderman’a, chodząca po ziemi na wszystkich czterech kończynach, w sposób przypominający człowieka pająka. Osobowość dziwaka, przypominającego ptaka dodo.
Pomysł został natychmiast odrzucony przez Kojime.

Cyborg Raiden
W pewnym punkcie, Raiden wyglądał jak cyborg, z trójkątnym panelem na klacie, który był widoczny, gdy Raiden był nagi.

Białe taksówki

Podczas wizyty w Nowym Jorku, panowie Mizutani Tkashi, Negishi Yutaka i Fukushima Tomokazu, zostali oszukani przez kierowcę białej taksówki i musieli zapłacić więcej za przejazd. W odwecie zdecydowali, że podczas sekwencji wjazdu AG na Manhattan zostanie zniszczony wiele białych taksówek. Niestety sekwencja została usunięta z gry i z rewanżu nici.

Nieśmiertelny Vamp
Po wszystkim co przeszedł, Vamp dalej żyje. Pod koniec gry widać go w tle, gdy Jack spotyka Snake’a i Rose.

Żółte Auto
W sekwencji końcowej, żółte auto obok którego stoi Vamp, jest stworzone na wzór auta Shinkawy.

Karty?
Vamp nazywa Fortunę ‚Królową”
Solidus został nazwany „Królem”
Raiden naprawdę nazywa się „Jack” (czyli nawiązując do nazewnictwa kart Walet)
SEAL Team 10
M9
No i strit