Jeden z pierwszych screenów z MGS4, jaki mogliśmy zobaczyć. Potem był trailer, ale obraz Snake’a stojącego z karabinem, odebranym przed chwilą żołnierzowi, pozostał.

Mając w pamięci słowa Kojimy, który chce by każdą sztukę uzbrojenia można było jak najbardziej modyfikować, przyjrzyjmy się broni trzymanej przez Snake’a. Cytat: ‚śmiertelna broń uczyniona jeszcze bardziej śmiertelną’. Tak w skrócie można opisać efekt, rozpoczętego w 1995r., programu modyfikacji karabinu M4. Założeniem było zwiększenie efektywności, zarówno w walkach na bliskie, jak średnie i dalekie odległości. Miało to być uzyskane przez rozwiązania ułatwiające celowanie, zwiększanie prawdopodobności trafienia i jego jakości zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy. Oryginalny M4 to kopia M16A2, z tą różnicą, że ma bardziej kompaktową budowę, oraz posiada składaną kolbę. Tak samo jak M16A2, kaliber tej broni wynosi 5.56mm., a efektywny zasięg 500m.. Broń ta stanowi żelazny punkt ekwipunku sił specjalnych i Rangersów. Chcąc zaprezentować modyfikowanie broni w MGS4, Hideo Kojima nie mógł wybrać lepszego przykładu. Poniższe zdjęcie, oraz jego opis wyjaśnią, dlaczego.

– Celownik optyczny o powiększeniu 4x (4 X Day Scope) : ma ułatwić żołnierzom ocenę odległości, oraz prowadzenie skutecznego ognia na odległościach przekraczających 300m.; – Odbicie’ celownika (Reflex Sight) : to rozwiązanie przewidziane jest do zwiększenia skuteczności broni w zamkniętych pomieszczeniach, eliminuje konieczność patrzenia przez jedno oko podczas celowania – przez co zwiększa ogląd sytuacji, oraz szybkość reakcji; – Celownik laserowy (Visible Laser) : coś, co znamy i lubimy. Standardowa, czerwona kropka na celu; – Iluminator / wskaźnik w podczerwieni (Infrared Pointer / Iluminator) : pełni podobną rolę do powyższego, z tą różnicą, że działa w nocy, i ‘kropka’ widoczna jest tylko przy użyciu noktowizora. – Źródło światła (Visible Light) : w tym przypadku trudno mówić po prostu o latarce, chociaż takie funkcje również może spełniać. Generuje promień światła o wysokiej intensywności, najlepiej współdziała z celownikiem laserowym. Ponadto, w ogniu walki pomaga odróżnić ‘swoich’ od nieprzyjaciół. – Zapasowy, żelazny celownik (Backup Iron Sight ): standardowy celownik M16A2. Używany, gdy nie ma potrzeby stosowania innych celowników; – Przedni uchwyt (Forward Hand Grip): stabilizuje broń, i eliminuje konieczność trzymania broni za nagrzewającą się lufę; – Tłumik (Sound Suppressor): zmniejsza dźwięk, oraz błysk, powstające przy użyciu broni; – Interfejs Systemu Szynowego (Rail Interface System (RIS) : zespół szyn, wyposażona w punkty przyczepowe, do których dołączane są wszystkie powyższe modyfikacje. Wszystkie (poza tłumikiem) skonstruowane są w taki sposób, by pasowała do RIS. Szyn mają ogromną twardość, co ma zapobiegać drżeniom, oraz wykluczać konieczność ponownych ustawień urządzeń celowniczych po ich demontażu i ponownym zamontowaniu. Kolejne usprawnienie to mechanizm szybkiego zwalniania nasadki granatnika M203, którego lufa została ponadto skrócona z 12 do 9 cali, celem uzyskania lepszego balansu oraz łatwiejszej obsługi. Prace nad programem SOPMOD rozpoczęto w 1995 roku, w U.S. Army Special Operations Command, a całkowity koszt projektu wyniósł 25 milionów dolarów – w tym zawarł się koszt zmodyfikowania 8000 sztuk broni. Poza tym, powyższe modyfikacje to nie koniec, gdyż SOPMOD jest otwartym procesem, do którego, w miarę potrzeb wciąż wdrażane są nowości. Jak widać, pole do popisu przy tej wersji M4 jest spore, i jeśli Kojima mówi poważnie o możliwości modyfikowania każdej broni, a pan Mori dopilnuje realizmu… Czeka nas prawdziwa rewolucja w serii MGS!