Kod ze starych dobrych czasów…

Kiedy włączamy grę to podczas ekranu z napisem Konami wystukajmy szybko: góra, góra, dół, dół, lewo, prawo, lewo, prawo, kwadrat, trójkąt. Powinniśmy usłyszeć dźwięk akceptacji. Kod ten nawiązuje do czasów gdy prawie każda gra na NES’a wydawana przez Konami miała kod nieśmiertelności – identyczny, ale zamiast kwadratem i trójkątem był zakończony przyciskami A, B i START.

Zabawa intrem

Jeżeli po raz pierwszy włączymy grę to po wstawce „Dolby Digital Pro Logic II” przejdziemy do ekranu startowego. Ale jeżeli ukończyliśmy już pierwszy rozdział gry tj. „Virtuous Mission”. To włączy się intro gry, w tle z piosenką Cynthii Harwell – „Snake Eater”. Nie jest to zwykłe intro! Gdy jest odtwarzane możemy włączyć na ekranie dodatkowe elementy poruszając prawą gałką analogową (są to np. samoloty, ptaki, spadochroniarze, itp.), a jeżeli już nam się znudzą to możemy wybrać sobie 1 z 7 różnych wzorów naciskając przycisk R3. W dodatku możemy za pomocą drugiej gałki poruszać napisami przedstawiającymi twórców gry, lub naciskając L3 zmienić alfabet w jakim są pisane z angielskiego na japoński, koreański lub rosyjski, czy też zamienić je w szkielety węży. Możemy też mieć w tym intrze swój udział odgrywając przyciskiem R1, w dowolnym momencie słowa: „Snake Eater”.

Ekran tytułowy też magiczny…

Na ekranie tytułowym można wykonać kilka sztuczek naciskając odpowiednie klawisze: L3 – zmienia wzór kamuflażu wyświetlanego w tle ekranu (działa tylko gdy jest akurat odgrywana animacja walki), L2 – zamienia kolory małej animacji walki z kolorem dużej animacji walki, L1 – zmienia kolory małej animacji walki z kolorem dużej animacji walki, R3 – zmienia kolor ekranu i animacji walki, R2 – spowalnia animację walki, R1 – przyspiesza animację walki, Trójkąt – wyłącza wzór kamuflażu w tle ekranu tak, że widać już tylko jedną animację walki. Ale możemy także oprócz zabawy animacjami i tłem po prostu poruszać którąś z gałek analogowych – w ten sposób poruszymy tłem kamuflażu lub stopniowo zmienimy kolor tła.

Briefing Files

Czy w Metal Gear Solid 3 zabrakło Briefingu? Skądże znowu! Ale aby obejrzeć go z menu głównego będziemy najpierw musieli zobaczyć go w grze, czyli najprościej mówiąc ukończyć „Virtuous Mission”. Gdy już odblokujemy ten tryb w sekcji ‚Briefing Files’ znajdziemy dwa działy: ‚Virtuous Mission’ i ‚Operation Snake Eater’.

Snake vs. Apes

Zaczyna się od rozmowy Roy Campbella z Solid Snakeiem, który zleca mu nietypowe zadanie, a mianowicie łapanie małpek! Małpy można ogłuszać na dwa a sposoby: za pomocą Stun grenades lub złotym pistoletem „Monkey Shaker” (identycznym jak EZ Gun, z którym zaczynamy gdy gramy na Very Easy). Oprócz tego w planszach ukryto pomocne w tych mini-grach przedmioty: Dirctional Microphone (w 1 planszy), Active Sonar (w 2 planszy), Thermal Goggles (w 3 planszy) oraz Aparat Fotograficzny (ukryty w 5 planszy w szafce na drugim piętrze budynku). A jak odblokować level 4 i 5 tego trybu? Wystarczy w normalnej grze dojść do walki z The Fear – wtedy wszystkie plansze będą już grywalne.

Maski

W grze można mieć 3 maski (a w zasadzie 2, ale o tym zaraz), jedną z nich mamy już na samym początku gdy zaczniemy grę z opcji: „I like MGS1” lub „I like MGS2”, z tą różnicą, że gdy wybierzemy opcję drugą będziemy ją mieli założoną już od pierwszego filmiku, a przy opcji pierwszej znajdzie się tylko w naszym ekwipunku. Raikov Mask bo o niej mowa jest jedyną maską wybieraną z menu kamuflaży, pozostałe dwie nosimy w plecaku. Następną maską, a raczej nie maską tylko czapką jest ‚Aligator Cap’, którą znajdziemy w Chyomij Prud. Jest na południowej półce, zakończonej z wszystkich stron urwiskiem – jedynym dojściem do niej jest przeciągnięcie się tam na linie. Trzecią maską jest ‚Monkey Mask’, która zdobędziemy za zdobycie wszystkich najlepszych czasów w trybie ‚Snake vs. Apes’.

Farby na twarz i kamuflaże oraz ich specjalne właściwości

Wszystko zostało dokładnie opisane tutaj.

Naelektryzowane grzyby

W jaskini po raz pierwszy możemy napotkać dziwną odmianę zielonych fluorescencyjnych grzybów. Dlaczego warto się im przyjrzeć? Otóż po spożyciu tego grzybka nie tylko wzrośnie pasek staminy, ale również uzupełnią się baterie.

Ukryte częstotliwości

W grze obok standardowych jest pełno ukrytych częstotliwości radiowych. Oto wszystkie z nich oraz ich działanie:

Odwołuje alarm (działa tylko raz)
144.87
144.40
141.45
141.53
141.98
142.79
144.61
146.67
148.04
Wezwanie wsparcia (działa tylko raz)
143.98
140.09
141.31
145.68
146.74
147.32
148.56
149.29
Odzyskanie staminy (działa tylko raz)
141.85
142.09
143.32
144.86
146.65
148.39
148.96
Melodie które słyszymy na danej częstotliwości
148.39 – Surfing Guitar/ 66 Boys
146.65 – Rock Me Baby/ 66 Boys
148.96 – Pillow Talk/ Starry K.
144.86 – Jumpin’ Johnny/ Chunk Raspberry
143.32 – Sailor/ Starry K.
145.83 – Salty Catfish/ 66 Boys
142.09 – Sea Breeze/ Sergei Mantis
141.85 – Don’t Be Afraid/ Rika Muranaka

Time Paradox

Jeżeli Snake zginie to na ekranie pojawi się napis ‘Snake is dead’, po 30 sekundach przekształci się on w napis ‘Time Paradox’. Jest to spowodowane tym, że Naked Snake to Big Boss. Taki sam napis pojawia się po śmierci Sokolov’a, Ocelot’a lub Evy.

Nawiązania?

Wiele kwestii w grze powtarza się z tymi z MGS1. Przykładowo „A name means nothing on the battlefield. After a week, no one has a name”. Przypadek ? Na pewno nie.

Pobudka!

Jeżeli wykonasz kopniak przy śpiącym strażniku, ten się obudzi, teraz będziesz mógł się z nim zabawić.

Psujemy radio…

Jeżeli nie chcemy żeby zaatakowani strażnicy wezwali posiłki, wystarczy że rozwalimy radio jednemu z nich, który nosi je na klatce piersiowej, bądź rzucimy Chaff Grenade.

Ukryte wstawki filmowe

1. Kiedy Snake zostanie złapany w celi, nie jedz posiłków, które rzuca Ci strażnik, tylko wybieraj je z ekwipunku i wyrzucaj przez dziurę w kracie. Po trzech odrzuconych daniach wyświetli się cutscenka z Johnym Sasakim.
2. Nie usuwaj nadajnika za pomocą widelca w celi po to aby przy spotkaniu z Evą za wodospadem obejrzeć śmieszny filmik z elementami zapasów!
3. Podczas finałowej walki z The Boss postaraj się przeżyć 10 minut… Wyświetli się krótki filmik.
4. Daj się uśpić The End, zabierze Cię do celi w Graniny Gorky Lab B1 East.

Tchórzliwy Sokolov

Kiedy zbliżasz się do miejsca z Sokolov’em w Rassvet, strzelaj do niego przez okno, poprosi Cię byś przestał. Spróbuj też założyć maskę Raikova i wejść do środka 😉

Niestabilny most

Liny na moście linowym, można spokojnie poprzecinać co sprawi lub zestrzelić, a most nie będzie już taki stabilny. Spróbuj strzelić do liny będącej w pobliżu strażnika właśnie przechadzającego się po moście 🙂

Szerszenie

Spróbuj zestrzelić gniazdo szerszeni w okolice strażników 🙂 albo jeżeli już masz kamuflaż Hornets Stripe od The Pain zwab na siebie gniazdo pszczół i podejdź do jakiegoś strażnika 😛

Interaktywny świat…

Podczas przerywników filmowych obraz możesz przybliżać trójkątem, a prawym analogiem dostosowywać obraz. Nowością jest możliwość patrzenia przez oczy Snake’a, wystarczy nacisnąć przycisk R1 gdy zapali się on w rogu ekranu. Podczas rozmów przez radio naciśnij R3 by przybliżyć twarz Snake’a lub poruszaj gałką analogową.

Para-Medic

Po save’owaniu Para-Medic często zaczyna jakieś wywody. Mówi np. o tym, że rok 2004 będzie rokiem 50-lecia powstania pierwszego japońskiego filmu pt. Godzilla. Ale warto zadzwonić też do niej paląc cygaro 🙂

Odtrucie

Jeżeli się zatrujesz spróbuj szybko obracać Snake w Survival Viewer, po powrocie do gry, Snake zwymiotuje trujący posiłek, ale straci dużo etaminy.

Japończycy idealni?

W grze oprócz upolowanej zwierzyny można znaleźć gotowe posiłki. Są to: japońska zupka typu instant, rosyjska racja pożywienia i japońska tabliczka czekoladek Calorie Mate. Wszystko prócz rosyjskiej racji smakuje wyśmienicie – skąd taka dyskryminacja?

Pominięcie walki z The End’em

Po wyjściu z jaskiń i po walce ze strażnikami na poduszkowcach, przejdź do następnej planszy i odegra się scenka, tuż po jej zakończeniu wyciągnij SVD i strzelaj do The End. Jeżeli uda Ci się go zabić to w miejscu w którym normalnie toczyłbyś z nim walkę będzie mnóstwo żołnierzy z oddziału Ocelot

Hasło do MGA

Po wejściu do Graniny Gorki Lab, 1F dorwij pierwszego strażnika i przesłuchaj go, wyjawi Ci hasło do MG Acid, brzmi ono ‘J E H U T Y’

Gra w grze. Czy może to tylko koszmar Snake’a?

Będąc uwięzionym w celi (już po torturach), zapisz grę. Następnie wyjdź z gry i wczytaj ten save. Załaduje się mini gra, dostępna tylko z tego save’a. Jest to demo innej gry Konami o tytule „Guy Savage”. Po jej ukończeniu zadzwoń do Para-Medic i Signit by się pośmiać.

Eva mów!

Podczas końcówki gry, gdy należy przeprawić się z Evą przez dżunglę, można ją złapać tak, jak strażników i przesłuchać. Zdobędziemy wtedy kilka ciekawych informacji (trzeba tylko długo czekać, trzymając ciągle wciśnięte L3):
– uwielbia rosół
– zrobiła coś w wieku 17 lat
– jej wymiary to 35-24-36 (w calach)

Snake widzi więcej niż Ci się wydaje!

W czasie jednej z końcowych scen, w której Snake podaje rękę prezydentowi, naciśnij R1, zobaczysz Ocelot’a spoglądającego na Snake’a przez okno. W innych miejscach po naciśnięciu R1 zobaczysz The Sorrow, czasami będzie on trzymał wskazówki pomocne w grze. Przytrzymaj R1 także po tym, jak Volgina spali piorun – zobaczysz The Sorrow. Może to sugerować, że to on na pierdyknął błyskawicą. Tak samo przytrzymaj R1 po walce z The Boss, gdy Snake patrzy na konia – zobaczysz duchy The Boss i The Sorrow.

Kartony

Kartony to już nieodłączny element wszystkich MGS’ów. W Metal Gear Solid 3 również mamy z nimi do czynienia. W ostatniej bazie można podróżować za pomocą kartonów i ciężarówki stojącej w północno-zachodniej części bazy do różnych części tej bazy.

Białe węże

Podczas walki z The Boss wśród kwiatów chodzą trzy białe węże: Liquid Snake, Solid Snake i Solidus Snake, wszystkie smakują wyśmienicie i odnawiają cały pasek staminy. Można je łatwo wytropić Sonarem lub Motion Detector.

Żabki

Wszystko zostało dokładnie opisane tutaj. Za zestrzelenie ich wszystkich otrzymamy specjalną rangę na koniec gry ‚Kerotan’ oraz Stealth Camo.

Metal Gear Rex, Metal Gear Ray i Jehuty w MGS3

Rozglądając się dokładnie w Graniny Gorky Lab. możemy znaleźć na ścianach obrazy Metal Gear Rex’a i Metal Gear Ray’a. Ale najwięcej czeka nas w biurze Granina, stoją u niego: Metal Gear Rex z MGS1, Metal Gear Ray z MGS2 i maszyna Jehuty z Zone of The Enders. Oprócz tego Granin w połowie rozmowy da nam papiery na których widać specyfikacje Rexa z MGS1.

The End jest cierpliwy, ale nie za długo…

Zaseve’uj zaraz po rozpoczęciu walki z The End. Wyłącz konsolę i wejdź do jej opcji, ustaw datę na tydzień później i zapisz te ustawienia. Teraz włącz grę i wczytaj save. Zamiast walki otrzymamy wiadomość przez radio, że The End zmarł ze starości.

Prześwietlenie bluzki Evy

Wejdź do opcji Cure a następnie naciśnij R1, prześwietli to cały model Snake’a, za pomocą prawej gałki analogowej oraz trójkąta można dokładnie obejrzeć na tym modelu każde złamanie, ranę, pszczołę, kulę z pistoletu, strzałkę czy pijawkę! Zakres prześwietlenia Snake’a można zmieniać za pomocą L1 i L2. Opcja ta działa także na modelu Evy 😉

Colt SAA, Patriot i EZ Gun

Tak nazywają się trzy bronie, z którymi możemy rozpocząć grę! I tak z EZ Gun rozpoczynamy grę jeżeli wybierzemy poziom trudności Very Easy. Jest to pistolet z celownikiem laserowym taki jak ten w Snake vs. Apes, posiada on nieskończoną amunicję, ale długo się go przeładowywuje. Jeżeli chcesz mieć EZ Gun na innych poziomach trudności, to musisz złapać/zebrać wszystkie rodzaje pożywienia występujące w grze (w tym Tsuchinoko). Solucja jest tu. Colt Single Action Army dostaniemy od The Boss na torturach, jest sześciostrzałowy, a amunicję do niego musimy zbierać. Aby zacząć z nim grę trzeba podczas finałowego pojedynku w samolocie wybrać broń po prawej. Ostatni gun ‚Patriot’ to broń The Boss – ma nieskończoną amunicję i nie trzeba go przeładowywać! Aby zaczynać z tą bronią wystarczy ukończyć grę.

Mosin Nagant

Jak zdobyć legendarną snajperkę The Enda? Wystarczy, że pokonamy go zabierając mu cały pasek Staminy (np. strzelając z Mk22). Wtedy jego broń znajdziemy zaraz po filmiku ukazującym jego śmierć, na północy Sokrovenno North, na polance na środku (poniżej najwyższych Sniping Points). Ta snajperka usypiająca jest doskonała jeśli chcemy ukończyć grę ze statusem ‚0 peoples killed’. Szkoda tylko, że trzeba ją zdobywać w tym miejscu za każdym razem od nowa…

Biedna papużka…

Chcesz wkurzyć The End’a? Zabij mu papugę! Siada ona po prawej stronie dachu „Armory” w Sokrovenno South. Jeżeli ją złapiesz bądź zjesz możesz zadzwonić do Para-Medic, a opowie Ci o niej kilka rzeczy. Złapaną, żywą papugę możesz następnie wyekwipować i rzucić nią gdzieś. Poleci o na do The Enda, zdradzając jego lokację. Ale zabijając ją nie tylko wkurzysz The End’a, pozbawiasz go też dostawcy jedzenia – przez co szybciej można go pokonać. Zmieni się też ostatni film na którym zamiast żywej papugi na ciele bossa usiądzie jej duch.

Dziwak z tego Sorrow…

Podczas „walki” z The Sorrow spróbuj popływać pod wodą, złapie Cię jeden z duchów i nie pozwoli płynąć dalej. Poza tym gdy Sorrow będzie wysyłał w Ciebie wielką falę energii nie odsuwaj się tylko zobacz co się stanie gdy oberwiesz. Za pierwszym razem pewnie nic nie dostrzeżesz tylko szary ekran z jakimiś zamazanymi wzorkami, ale gdy dokładniej się temu przyjrzysz zauważysz, że za każdym razem ekran miga inaczej, a obraz który widzimy to zdjęcia jakichś ludzi – są to fotki ludzi z Konami, którzy w ten sposób upamiętnili swój udział w tej produkcji. Ciekawą rzecz ujrzysz też robiąc The Sorrow zdjęcie za pomocą aparatu fotograficznego (za przejście gry).

O papużce cd.

Jeżeli zabiłeś papugę to jej duch będzie wśród armii duchów wysłanych na Ciebie przez The Sorrow, znajdą się wśród nich także wszyscy strażnicy i bossowie, z którymi walczyłeś oraz nagi major Raikov (tylko jeżeli go zabiłeś).

Czasopisma i plakaty

Dosłownie wszędzie w zamkniętych lokacjach idzie napotkać czasopisma z recenzjami MGS2 i MGS3. D tych najczęściej występujących w grze należą: Magazyn EGM, Gamepro, Magazyn Famitsu czy komiks pierwszy numer komiksu Metal Gear Solid. Strzelając do tych gazetek możemy sprawdzić co się w nich znajdowało. W grze co rusz znajdujemy nawiązania do innych części MGS’a lub filmu Godzilla w postaci plakatów. Dużo plakatów z MGS2 znajduje się między innymi na drugim piętrze budynku gdzie ogołacamy Raikova.

Strój Raikova

Kiedy zabierzesz mundur Raidenovich’a zadzwoń do Majora Zero, a opowie Ci jak ludzie reagowali na Raidena z MGS2. Potem załóż ten kostium oraz maskę Raikov’a i salutuj trójkątem do rosyjskich żołnierzy albo naukowców. Pierwsi zrobią to samo, a drudzy będą się trząść ze strachu. Czyżby Raikov ich bił? W tym przebraniu możesz robić dosłownie wszystko, a i tak nie wzbudzisz niczyich podejrzeń. Jeżeli tak będziesz bił salutujących strażników, to pozbawisz ich kałacha. A jednym uderzeniem w krocze powalisz każdego 😉 Inną ciekawostką jest przebranie się za Raikov’a w czasie walki z Volginiem, będzie on bał się nas zaatakować, działa to niestety tylko raz.

Przepowiednia

Jedna z ciekawszych rozmów z Para-Medic po zasave’owaniu to rozmowa o filmach z klonami, Snake zastanawia się wtedy: czy jego też kiedyś sklonują…

Śmierć kliniczna

Tabletki fałszywej śmierci mają kilka zastosowań, możesz zażyć jedną i przestraszyć tym Evę albo użyć jej podczas którejś walki z Bossem by zobaczyć coś ciekawego.

Zioła

Niektóre rośliny mają działania lecznice, po ścięciu zamieniają się w lekarstwa dla Snake’a. ( by tenshimitsu )

Snake Kanibal

Po zastrzeleniu sępa i zjedzeniu go Snake stwierdzi, że jest on obrzydliwy. Jednak gdy pozwolimy sępowi pożywić się martwym strażnikiem, Snake stwierdzi że sęp smakuje wyśmienicie. W czasie walki z Sorrow pojawi się żołnierz z sępem na głowie i będzie mówić ”You ate my flesh!”( by tenshimitsu )

Ucieczka z Graniny Gorki Lab

Przy próbie wyczołgania się z laboratorium w stroju naukowca, zostaniemy powstrzymani przez strażników, którzy grzecznie odprowadzą nas do laboratorium.( by tenshimitsu )

Głód

Chcecie zagłodzić strażników ? Wysadźcie w powietrze składzik z zapasami. Strażnicy zaczną błąkać się bez celu i marudzić ‚I haven’t eaten for so long’ ( by tenshimitsu )

Rodzina ?

W czasie ucieczki na motorze przed Shagohodem, Ocelot ma na tablicy rejestracyjnej napisane ‚KOT’.

( by. Bumbu )