Czym jest The Document of Metal Gear Solid 2 ?

W skrócie mówiąc jest to płyta DVD, którą powinien posiadać każdy fascynat gry Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. Ukazuje ten tytuł z technicznego punktu widzenia. Podczas zagłębiania się w materiały jakie oferuje ta płyta powinno się dobrze znać samą grę, w przeciwnym razie moglibyśmy nie zrozumieć niektórych pokazanych w niej elementów. Pewnie po niedługim czasie czytając zawarte tutaj informacje, ktoś zapyta: „ale gdzie właściwie mogę kupić tę płytkę?”. Pewnym ograniczeniem w osiągnięciu tego celu może być fakt, ze płytka ta jest dostępna wyłącznie dla posiadaczy PlayStation 2. Inną niedogodnością jest dostępność tej pozycji w Polsce. Otóż nie ma co ukrywać, wielką plamę dał polski dystrybutor MGS2 na PS2, czyli CD Projekt. Otóż dzięki braku zaangażowania ze strony tego dystrybutora nie wprowadzono tego tytułu do naszego kraju. Ciekawostką jest to, że pojawił się on w większości rozwiniętych krajów Europy. Przejdźmy do zawartości tego krążka. Całe menu gry pojawiające się zaraz po obejrzeniu przepięknej wstawki FMV, podzielono na dwie główne części: Making i VR Trening.

Sekcja I.
Making

Jest to najbardziej rozbudowana sekcja całej płyty The Document of MGS2. Podzielono ją na dwanaście poddziałów. Każdy z nich dotyczy innego zagadnienia. Jakiego? Postaramy się Wam to przybliżyć. Poniżej pod nazwą każdego z działów, zamieszczony jest krótki opis co w nim znajdziecie i czy na dobrą sprawę jest on warty uwagi.

1. Characters
W tym dziale przede wszystkim możemy obejrzeć modele postaci z gry MGS2. Zawiera on dwadzieścia siedem kategorii. Każda kategoria przypisana jest jednej postaci z gry, lub jakiejś grupie postaci pojawiających się w grze. Każda z kategorii dzieli się na dwie części: 3D Model i Sketches. Po wejściu w pierwszą część możemy obejrzeć trójwymiarowy model postaci, identyczny jak ten, który wystąpił w MGS2. Każdy detal ubioru naszego bohatera możemy teraz widzieć w niesamowitym powiększeniu i z każdej możliwej strony. W tej części możemy też dobierać do naszej postaci różne gadżety pojawiające się w grze, np. okulary, kajdanki, handguna, bandanę czy chociażby papierosy. Możemy też zmieniać kolor tła, natężenie barw, kontrast postaci lub światło nań padające. Z kolei w drugiej części czyli Sketches, znajdziemy grafiki mistrza Shinkawy i zdjęcia ludzi, którzy pracowali jako aktorzy dla danej postaci. Grafiki jak przystało są ogromnej rozdzielczości, dzięki czemu każda z nich nawet przy ogromnym powiększeniu nie ulega pikselowaniu. Ciekawostką tego działu jest kategoria dotycząca postaci nie wprowadzonych do finalnej wersji gry i kategoria dotycząca zwierząt pojawiających się w grze. Jest to jeden z najlepszych działów The Document of MGS2.

2. Mechanics
W tym dziale skupiono się na pojazdach i innych urządzeniach mechanicznych, dodanych do gry. Dział ten podzielono na jedenaście kategorii. Podobnie jak w poprzednim dziale dotyczą one, albo jednego pojazdu bądź urządzenia, albo całej grupy urządzeń. Tutaj również dokonano podziału każdego obiektu na dwie części: 3D Model i Sketches. W pierwszej części znajdziemy dokładnie przeniesione modele z gry, w drugiej zaś ich grafiki i szkice. W celu uatrakcyjnienia tego działu dodano do niego także trzy pojazdy znane nam z pierwszej części gry, są to: śmigłowiec Hind D, czołg M1 Tank i robot Metal Gear Rex. Ciekawostką jest także pojazd nie wprowadzony do finalnej wersji gry MGS2, jak wygląda? tego tu nie napiszemy żeby nie psuć Wam zabawy. Warto wspomnieć, że również istnieje możliwość zmiany kontrastu, koloru tła i światła padającego na oglądany przez nas model.

3. Background
Kolejny dział, w którym na pewno spędzimy sporą ilość czasu. Dział ten dotyczy scenerii całej gry, czyli plansz i miejsc, w których odbywała się nasza rozgrywka. Wybór mamy naprawdę niezły – do naszej dyspozycji oddano ponad 60 różnych lokacji. Dział podzielono na cztery kategorie tematyczne. Pierwsza to 16 lokacji, jakie napotkaliśmy na Tankowcu, druga to 28 pomieszczeń z Planta, trzecia 10 miejsc z Arsenal Gear oraz z Nowego Jorku, a czwarta to 8 miejsc jakich nie użyto w grze MGS2, oraz jako bonus Lądowisko helikopterów z MGS1. Podobnie jak w poprzednich działach podzielono każdy obiekt na dwie części: 3D Model i Sketches. W sekcji 3D Model w odróżnieniu od poprzednich działów, możemy odbyć wirtualną podróż do każdego zakątka oglądanej przez nas planszy. Poruszać się można w każdą z możliwych stron, w obu płaszczyznach, możemy robić ogromne zbliżenia i oddalenia, a także manipulować światłem i kolorem tła. Z kolei w sekcji Sketches możemy obejrzeć szkice plansz i miejsc, a czasami pojawiają się tam też zdjęcia z prawdziwych miejsc, których wygląd posłużył twórcom do stworzenia danej lokacji. Jest to dział, w którym jeżeli raz pobędziemy, to na pewno będziemy do niego często wracać.

4. Polygon Demos
Jak sama nazwa wskazuje w tym dziale możemy obejrzeć wszystkie sekwencje filmowe jakie przewinęły się przez MGS2, z tą jednak różnicą, że wspomniane 134 filmiki możemy teraz obejrzeć z całkowicie nowej perspektywy. Podobnie jak w poprzednim dziale nasze możliwości są praktycznie nieograniczone. Oprócz dowolności poruszania się po danej scenerii, mamy możliwość zatrzymania filmu i odtworzenia go z ustawionej przez nas kamery. Jedynym ale zrozumiałym, ze względów pojemnościowych mankamentem tego działu jest brak głosu we wszystkich filmikach. Oczywiście ten dział również podzielono na dwie kategorie. Tym razem są to Demo i Storyboard. W kategorii Demo znajdują się same filmy, a w kategorii Storyboard do każdego z filmów dołączono kilkanaście szkiców, na podstawie których stworzono filmik. W prawdzie nie znajdziemy w tym dziale filmików z poza gry, ale i tak oglądając te już istniejące możemy odnaleźć wiele nie znanych przez nas dotychczas szczegółów.

5. Program
Dział opisowy głównie skupiający się na technicznej stronie MGS2. Bardzo szczegółowo opisuje techniczne wnętrze gry. Znajdziemy w nim dokładne opisy wymagań gry, sposób nakładania tekstur czy chociażby wykorzystanie silnika motion capture. Zawiera 13 rozdziałów, w których omawia poszczególne elementy gry. Ostrzegamy, że dział ten zawiera fachową terminologię, która może być nie zrozumiana przez nie władających biernie językiem angielskim. Dział ten zainteresuje głównie programistów oraz sympatyków tworzenia grafiki 3D. Powinni do niego również zajrzeć wszyscy, którzy chcieliby poznać wewnętrzny szkielet MGS2.

6. Sound
Dział dla wszystkich kochających muzykę z MGS2. Tym razem zamiast gry z podkładem, otrzymujemy sam dźwięk. Możemy w dowolny sposób odsłuchiwać, wybrany przez nas motyw muzyczny z dowolnego miejsca w grze. Znajduje się w nim 30 różnych sekcji muzycznych, wraz z miejscami, w których słyszeliśmy dany podkład. Do dźwięków muzycznych dodano opcje godne prawdziwego DJ’ja. Prawie każdy dźwięk można odsłuchać w pięciu różnych trybach. Każdy z nich odpowiada sytuacji w jakiej znajdujemy się w danej chwili w grze. Kiedy włączony jest alarm, słyszymy inną muzykę niż kiedy żołnierze nas poszukują, lub pozostaliśmy nie zauważeni. Przed zbyt długim zasiedzeniem się przy tych dźwiękach, do ekranu dorzucono pomiarowy stoper liczący łączny czas ich słuchania. Dział głównie dla miłośników muzyki, gdyż przeciętny gracz może nie zauważyć różnicy pomiędzy muzyką z poszczególnych pomieszczeń.

7. Game Plan
Co tu wiele pisać, jest to dział zawierający dużo tekstu tak naprawdę nie wiadomo czego dotyczącego. Podziękować należy przede wszystkim ludziom odpowiedzialnym za tłumaczenie The Document of MGS2 z japońskiego na angielski. W dziale tym znajdują się setki stron maszynopisu, do niektórych dołączone są jakieś szkice. Jednak dział staje się praktycznie bezużyteczny gdyż wszystko, poza tytułami rozdziałów, napisane jest w oryginalnym japońskim języku.

8. Script
MGS2 to przygoda, którą powinni poznać wszyscy fani gier Video. Jeżeli ktoś jest posiadaczem płytki The Document of Metal Gear Solid 2, a nie zna fabuły lub chciałby ją ponownie zgłębić, ma taką sposobność właśnie w tym dziale. Twórcy naprawdę przyłożyli się do swojego zadania i genialnie wręcz opisali fabułę gry. Podczas czytana tego scenariusza, zwróćmy chociażby uwagę na idealnie odwzorowane dialogi oraz specjalnie zaznaczone miejsca w tekście, w których normalnie oglądamy wstawki FMV. Warto przejrzeć ten dział chociażby dla odświeżenia niesamowitej fabuły MGS2.

9. Staff
Dział w który poznajemy wszystkich twórców MGS2, dostajemy ich zdjęcie, datę urodzenia, grupę krwi, oraz krótką wypowiedź o MGS2. Zostało także opisane czym zajmowały się poszczególne sekcje podczas tworzenia gry. Niestety z braku miejsca nie przedstawiono dokładnie wszystkich twórców, skupiono się jedynie na tych najważniejszych, reszta została tylko wymieniona. Ciekawostką jest zastąpienie informacji o Kojimie napisem ‚La, li, lu, le, lo. La, li, lu, le, lo. La-Li-Lu-Le-Lo!’

10. Chronicle
Dział dla prawdziwych maniaków MGS, opis prawie każdego dnia od zakończenia prac nad MGS1 do zakończenia prac nad MGS2. Wymienione zostały wszystkie daty premiery, daty wszystkich specjalnych dodatków jakie zostały wydane do gry. Zaprezentowane okładki z wszystkich wersji MGS1 i MGS2. Jeżeli ktoś tylko chce prześledzić cały proces tworzenia MGS2 to jest to dział specjalnie dla niego.

11. Special Footage
Tutaj zostały umieszczone wszystkie oficjalne trailery MGS2. Nie dość, że można na spokojnie obejrzeć wszystko co już widzieliśmy, to możemy jeszcze obejrzeć trailery niedostępne dla zwykłego śmiertelnika, czyli pokazywane na specjalnych pokazach dla prasy, o każdym trailerze przed jego obejrzeniem zostaje wyświetlona krótka notka, m.in. z opisem tego kiedy, w jakich okolicznościach został wypuszczony, kto jest reżyserem.
Oprócz trailerów mamy także dostęp do filmów prezentujących proces powstawania gry, rozmowy z aktorami, kręcenie poszczególnych scen techniką motion capture, wykłady prowadzone przez Mori’ego, proces tworzenia dźwięków, oraz film pokazujący zakończenie prac nad MGS2.

12. Items
Fotografie wszystkich oficjalnych figurek, książek, ilustracji, oraz innych przedmiotów związanych z MGS2. Do każdej książki dołączono kilka zeskanowanych stron, niektóre przedmioty tu umieszczone nigdy nie zostały wydane. Także tutaj umieszczono wszystkie nagrody nadane MGS1 i MGS2 przez znaczące magazyny komputerowe i firmę Sony.

Sekcja II.
VR Trening

Nie można by chyba mówić o płycie przeznaczonej do PS2, w którą nie moglibyśmy sobie zagrać. Dlatego w DoMGS2 pojawił się grywalny tryb, nazwany VR Trening. Składa się na niego pięć misji, które z pewnymi udoskonaleniami trafiły później do gry MGS2: Substance. Zamieszczono je w kolejności od najłatwiejszej po bardzo trudną. Omówmy teraz ich zawartość. Tak więc na samym początku mamy okazję przejść ciekawą planszę wyrwaną ze Sneaking Mode z misji Snake’a. Jak zapewne wszyscy się domyślają, zadaniem gracza jest przedostanie się na drugą stronę planszy w jak najkrótszym czasie, nie dając się przy tym zauważyć. Gdy już tego dokonamy w ramach odprężenia będziemy mogli zestrzelić 12 zielonych tarcz przy pomocy Handguna. Ten level pochodzi z trybu Weapon również z misji Snake’a. Dalszą zabawę kontynuujemy Raidenem w planszy z cyklu Eliminate All. Naszymi przeciwnikami są czterej zapaleńcy, których musimy zabić lub uśpić tak by się nawet o tym nie zorientowali. W nagrodę za poprawne wykonanie misji otrzymujemy przyjemną misję z Weapon Mode Raidena. Jest to test sprawnościowy z HF Blade – czyli mieczem godnym prawdziwego wojownika ninja. Naszymi przeciwnikami są wirtualne pałeczki, które można ciąć jak nam się tylko podoba. A na sam koniec jak przystało na finałową misję dostajemy totalny Hardcore! Plansza z Variety Snake’a polegająca na osłanianiu ciała Meryl przed całą armią napalonych żołnierzy. Do dyspozycji mamy dwa karabiny snajperskie: PSG1 i PSG1-T. Aby ukończyć ten poziom należy unieszkodliwić co najmniej dwudziestu sześciu żołnierzy.