Metal Gear jako pierwszy przedstawił graczom, przyzwyczajonym do niszczenia wszystkiego co stanie na ich drodze, elementy skradania się, tak bliskie prawdziwym tajnym operacjom. Najlepszą bronią w MG nie są pistolety, ale umiejętność unikania strażników. Droga do sukcesu wiedzie poprzez ukrywanie się w kanałach, cieniach, za wszystkim za czym tylko można. Skutkami nie ukrywania się jest atak masy strażników z którymi nie mamy szans podczas wymiany ognia. Dzięki tym nowatorskim pomysłom jak i ciekawej fabule MG jest jedną z najbardziej oryginalnych gier akcji w historii.
Seria gier MG ciągle się rozwija, ale pewne podstawowe cechy przedstawione w Metal Gear pozostają niezmienne. Od pierwszej części towarzyszy nam widok z góry, brak broni po rozpoczęciu gry, oraz system komunikacji radiowej.

Gra po raz pierwszy ukazała się 12 lipca 1987r. w Japonii na konsole MSX2, w tym samym roku ukazała się wersja europejska na tą samą konsolę.
22 grudnia 1987r. ukazała się konwersja MG1 na konsolę Famicom (NES) w Japonii, a pięć miesięcy później konwersja ta została wydana w USA.
Nad konwersją gry nie czuwał Hideo Kojima, co spowodowało kilka zmian, zaczynając od zmian otoczenia, a na usunięciu dwóch bossów skończywszy (zastąpienie Hinda z wersji MSX dwoma żołnierzami, oraz usunięcie Metal Gear TX-55 na rzecz superkomputera).