Jak długo Pan pracuje z Konami?

Jestem już tutaj od 1994 roku, i moją pierwszą grą była Policenatus.

W Metal Gear Solid 2, jest pan projektantem postaci, jak długo pan projektował osobowości bohaterów – także jako estetyczna prezentacja postaci?. Czy Pan Kojima przychodzi do pana i mówi np. ” Potrzebujemy tą kobietę z karabinem snajperskim”, i dwa tygodnie później daje mu Pan Sniper Wolf?

Istotnie, dzieli się to na jakby dwie drogi. Jest taki czas, kiedy Pan Kojima do mnie z wyraźną postacią, którą on chce, i wtedy Ja robię projekt postaci. Ale jest też taki czas kiedy Ja przychodzę z zaproponowaną  postacią. Na przykład, ze Sniper Wolf, Pan Kojima już pytał pewnego gościa. A Ja na to odpowiedziałem ” Hmm co sądzisz o młodej kobiecie z karabinem snajperskim?” a On wtedy „Wspaniale zróbmy to”. Więc jest czasami także Ja przychodzę z swoim własnym pomysłem lub z moim własną postacią by dać ją do gry. Nie przychodzę do niego z jakąś kwestia, którą dany bohater ma mówić . Moją pracą jest robić rysunki-projekty które zadowalają Pana Kojime.

Jakie jest Pańskie ulubione narzędzie które używa pan do swoich projektów?

Więc tak, moim ulubionym narzędziem jest pędzel. Bardzo lubię malowanie pędzelkiem, później skanuje dany obrazek i wprowadzam go do programu Painter na moim komputerze. Używam wielu programów by zacząć poje rysunki-projekty.

Próbował Pan jakąkolwiek grafikę komputerową w swoich projektach?

Nie nigdy nie użyłem w swoich projektach- właśnie reszta rzeczy są ustalane w pracy wielokątów. Ale pracuje z nimi bardzo, blisko, kiedy robią moje ilustracje w oprawę trójwymiarową- pracujemy razem, i Ja daje im wskazówki, jak ” Hey może przesuńmy to troszkę na prawo”, i właśnie oni mogą to zrobić natychmiast, i Ja dostaje natychmiastowe informacje na temat postępu.

Kiedy tworzy pan daną postać, ile Pan wkłada grafiki trójwymiarowej do swojego projektu? Wielu przedsiębiorców lubi robić projekty zanim poddadzą go obróbce graficznej w komputerze.

Masz racje, robię rzeźby dla wszystkich mechów, jak z Metal Gear Rex- stworzyłem  jego model. Stworzyłem także papierowy model Metal Gear Ray’a, który jest typem robotem-dinozaurem. Pokazałem mój stworzony model projektantom od modelów grafiki trójwymiarowej, a oni już się zabrali do pracy.

To jest nawet trochę niepokojące kiedy się widzi pańskie postacie w grafice dwu wymiarowej i nagle przenoszą się do trójwymiarowej grafiki? Podczas gdy pierwszy Metal Gear był bardzo abstrakcyjny-oderwany.

By być szczerym, byłem bardziej zdumiony, kiedy się to zdarzyło z pierwszą częścią. To był pierwszy raz, kiedy zobaczyłem mój własny projekt zmieniony na poligony i w tym punkcie, byłem naprawdę zadowolony.

Czy nie sądzi Pan że MGS2 zmierza do oddawania realizmu, jako przeciwny do pierwszej części?

Więc z tym, że modele w MGS2 są bardziej szczegółowi niż w poprzednich częściach. Z pierwszym Metal Gear, wszystko było oderwane z dwóch przyczyn. W pierwszych częściach Metala nie mogliśmy wprowadzić więcej tekstur na twarze postaci  z przyczyn technicznych. Drugą przyczyną było powrót do 8-bitów, bazowane no „krasnoludkowych” postaci na Famicon lub MSX, nie można było dodać więcej detali na twarze postaci. Lecz teraz z konsolą PS2 możemy to zrobić, modele twarz, i detali wyglądają bardziej realistycznie, lecz jest to jednocześnie trudna praca jak zrobić ruch oczu, gęby i całej animacji postaci. Jest to trudna praca.

Oficjalne wyniki biologiczne potwierdzone przez Konami wskazują że wiele pańskich projektów pochodzą z myśli które były już w pańskiej głowie w szkole. Na jakie programy Pan patrzył kiedy był Pan dzieckiem?

Byłem wielkim fanem Anime. Patrzałem na dużo seriali anime takich jak Gundam, Five Star Story… jako dziecko też czytałem dużo czasopism w formie mangi, ale nie Anime mnie nakłoniło do takiej pracy.

Teraz skoro w grach można użyć większych szczegółów postaci i realizmu, czy dodawał Pan coś więcej do postaci Snake’a?

Ilustracje szkicowe i pomysł tego są takie samo, lecz gdy wprowadzimy je do modeli postaci z gry, Ja daje więcej szczegółów kiedy pracuje z modelarami. Na przykład widzimy bliznę na twarzy Snake’a, i możemy dodać coś takiego jak mały plecak, który by nosił. Dawać jasne i dokładne instrukcje do projektantów jest bardzo skomplikowana, więc dużo poszukuje różnych materiałów na postać daną- znajduje coś w magazynie i mówię im, że taką rzecz chciałbym by Snake miał.

Co sądzi Pan o figurkach zabawkowych zrobione przez McFarlane Toys?

Byłem bardzo podekscytowany gdy widziałem moje postacie w efektach trójwymiarowych kiedy pracowaliśmy nad MGS, lecz zupełnie inaczej odczułem przeżycie kiedy zobaczyłem figurki postaci które były bazowane na moich postaciach- były one wyraźnie namacalne. To był naprawdę zachwycający moment.

Czy nie sądzi Pan, że grafika trójwymiarowa zastąpi kiedykolwiek grafikę dwuwymiarową?

Może będzie taki dzień, kiedy grafika trójwymiarowa wyprze grafikę dwuwymiarową- ale niektóre projekty muszą być wykonywane jeszcze w stylu grafiki dwuwymiarowej. Zawsze trzeba będzie wsiąść pędzel i narysować dany projekt czy postać na papierze. Bez tego nie obejdzie się.

Czy przekładał pan styl malowanym pędzlem z igłą?

Wszystkie linie, które tu Pan widzi są narysowane na papierze za pomocą pędzla. Rzeczą, którą rysuje się na komputerze za pomocą przyborników, jest rezultatem tego, czego właśnie chcemy oryginalnie uzyskać. Ale za pomocą pędzelka można uzyskać dużo linie różnej grubości i kształtów- np. rozpościerający się na złym papierze może wywołać wiele wypadków gdzie później projekt nie nadaje się do użytku; władasz większy nacisk na pędzelek, ale później rozpryskuję się bardziej niż się tego spodziewałeś. I tak przez przypadki tworzymy efekty, które nie można uzyskać na komputerze.

Jeśli by miał Pan wolną, nieograniczoną ilość czasu na projektowanie, czy korzystał by Pan więcej z komputera i pracował w formacie analogowym niż w tradycyjny sposób?

Jest to troszkę zabawny pomysł, i także ładny- ale mówiąc wprawdzie w oczy, jeśli rysujesz w jakiejś spółce-firmie, robisz miejsce biurze projektanckim…. nie miałem na myśli że nie jesteś upoważniony do rozlewania farby wszędzie, więc trzymam komputer przy sobie, w pogotowiu. Świetną sprawą jest że na komputerze maż możliwości zmienia kolorów dobrowolnie kiedy chcesz i jak chcesz.

W Pańskiej książce „The Art of Metal Gear Solid” , mówi pan dużo o artystach amerykańskich komiksów. Jakie Pan czytał później?

Czytałem dużo komiksów Jim’a Lee’go jak WildCats, dawno temu w Hellboy. kupowałem je w wersji angielskiej i nie rozumiałem o co w nich chodzi, ale niebawem wyszła wersja japońska, i spodobały mi się. Książki były bardzo dobrze zrobione.

Co sądzi Pan o aktualnym, powszechnym stanie komiksów – mangowych komiksów i amerykańskich?

Myślę że mangowe komiksy obrazują więcej złożonych ludzkich kontaktów. Nie czytam tych dzisiejszych Mang, ponieważ w żaden sposób nie ekscytują mnie. Zdecydowanie polecam starszą Mange jak Ashita i Ganbatte Genki.

Czy zastanawiał się Pan na stworzenia Metal Gear’a w formie komiksowej mangi?

To byłby niezły pomysł stworzyć Metal Gear w formie mangi, ale manga jest innym rodzajem, inaczej się ją rysuję i ma inną technikę rysowania niż tą którą ja używam. Nie mam takich zdolności- nie jestem mangowym artystą.

Jak Pan stał się artystą?

W dzieciństwie lubiłem dużo rysować. W szkole podstawowej, ludzie oglądali moje prace i mówili ” wow są naprawdę dobre, rysujesz bardzo dobrze” i tak to się wszystko zaczęło. W latach średniej szkoły chciałem przystąpić do akademii, więc przyjechałem do Tokio. Urodziłem się i dorastałem w Hiroshimie, wiec postanowiłem udać się do Tokio na letnie zajęcia plastyczno-artystyczne. W szkole średniej mój nauczyciel plastyki dawał mi wiele wskazówek i pomagał mi się przygotować do przyjęcia do akademii. Kiedy dostałem się do akademii, rysowałem dużo farbami olejnymi i tak wyrobiłem sobie technikę. Wyrobiłem się swój własny styl- nie zgapiłem od nikogo innego.

Czy możesz powiedzieć jak Rose i Raiden zostali wykreowani?

Raiden miał na początku być „jednopłciową” postacią. To miał być postacią, które miał cechy z mężczyzny i kobiety. Z Rose pan Kojima chciałby stworzono postać, którą wygląda „inteligentnie”

Czy może nam Pan powiedzieć o kolejnym art booku?

Ostatnimi czasy nie dostaliśmy żadnych wieści by stworzyć kolejny art book. Potrzebujemy więcej czasu by sklecić to wszystko w całość. Teraz wiemy, czego dokładnie chcemy, i to nas mobilizuje do pracy. Wykonujemy rysunki na papierze wysokiej jakości, by mogliście zobaczyć rysunki w jak najbardziej przejrzysty obrazie, nie tylko w sensie lepszej jakości wizualnej, ale także miękkim w dotyku.