MGS3 miał stanowić zakończenie trylogii, dlaczego więc powstaje czwarta część?

Dla mnie, fabuła kończy się razem z MGS2, jednak wielu ludziom to nie wystarczyło. Chcieli wiedzieć więcej, zwłaszcza o rozwoju głównych wątków. Wyjaśniliśmy je w MGS3. Jednakże ludzie znów pytali o wiele rzeczy zawartych w MGS – pytali, co się stało z tym, tamtym, itd. Tak więc, MGS4 przyniesie odpowiedzi na wszystkie pozostałe pytania. Myśl przewodnia jest zakończona w trylogii, a MGS4 ma przynieść koniec życiu postaci. Czyli w pewnym sensie MGS4 będzie ostatnią częścią sagi, a co za tym idzie zobaczymy większość postaci, w tym Raidena, Otacona, czy też Meryl.

Produkcja każdej z części trochę zajmuje – jak sądzisz, ile zajmie Wam produkcja MGS4 na PS3?

Sam proces tworzenia nie jest aż taki długi. Problem w tym, że jedna grupa – Kojima Productions – pracuje nad kilkoma tytułami naraz: MGS4, MGS3:S, Boktai 3 i MGA2. MGS3:S to coś w rodzaju MGS:I do MGS1, a jego produkcja zajęła rok. Jednakże im więcej pracujemy nad innymi tytułami tym dłużej odwlekamy pracę nad MGS4. Wydaje mi się, że całkowita praca nad MGS4 zajmie nam 2 lata.

Nie obawiałeś się, że poznanie wszystkich możliwości PS3 zajmie Ci więcej czasu niż planowałeś?

Gdybym chciał wykorzystać całą moc tego sprzętu to owszem, bałbym się. Tutaj trzeba dokonać wyboru, musisz nałożyć pewne ograniczenia na to, co chcesz zrobić. Jeżeli tak nie postąpisz to cóż, będziesz pracować bez końca. Wydaje mi się, że to jest właśnie najtrudniejszy moment prac nad MGS4. Nie ma potrzeby by zrobić tą grę ultra realistyczną, ponieważ jeżeli tak zrobisz, będą problemy z jej końcowym wykonaniem.

Solid Snake wydaje się być zmęczony w trailerze, w jednym momencie nawet chory. Czy w MGS4 zobaczymy inne, bardziej bolesne, spojrzenie na wojnę?

Chcę, żeby w tej części Snake nie był taki wytrzymały jak kiedyś, ale żeby ciągle miał wolę walki. Zdaję sobie sprawę, że sterowanie Snake’iem który co chwile musi się zatrzymywać by złapać oddech nie byłoby zabawne, więc wytrzymałość Snake’a nie będzie miała znacznego wpływu na sterowanie.

Architektura budowli w trailerze ma styl znany z Bliskiego Wschodu; czy MGS4 dołączy do szeregu gier mówiących o konfliktu w Iraku?

Dzisiejsze gry FPS takie jak Black Hawk Down, czy Battlefield 2, bardzo upowszechniły środowisko bliskowschodnie. A ten pasaż w trailerze, jest tego swoistą parodią. Wiadomość brzmi ‘Hej ludzie, MGS też tu był’. W grze Snake będzie w różnych miejscach, w tym także na Bliskim Wschodzie. Dopiero gdy zagrasz zrozumiesz, że zachowany został element skradanki. Chciałem pokazać ten etap dla śmiechu. Chyba ludzie zaczęli myśleć ‘Czy on już nie ma żadnych pomysłów?’. Gdy zagrają z pewnością będą zaskoczeni!

Ten mały robot w trailerze jest ze Snatchera, tą grę też chcesz odnowić?

Oh, nie! Mam tyle nowych projektów do zrobienia!

Czy produkcje tego MGSa zacząłeś od pustej kartki, czy wykorzystałeś coś z poprzednich części? Prawie wszystko zrobiliśmy od początku, wykorzystaliśmy naprawdę mało rzeczy z poprzednich części. Mamy bardzo specyficzny styl pracy. Tak, mój zespół jest dość wyjątkowy. Tak wyjątkowy, że nie możemy pracować jak inne grupy – kupić sobie silnik 3D, itd.. Zdaliśmy sobie sprawę, że robiąc tak tracimy wiele szybkości w grze, ponieważ podporządkowujemy się czemuś. Właśnie dlatego wszystko zrobiliśmy od nowa. Kojima mówi także o tym, że nie chce robić MGS5, oraz że ponownie będziemy musieli szukać jedzenia (tak jak w MGS3), jednak tym razem częściej będziemy je kraść od przeciwników.