W najnowszym trailerze MGS4 zauważyliśmy, że Snake strzela do żołnierzy walczących po obu stronach. Biorąc pod uwagę grafikę, uważasz że aspekt moralny odgrywa w grach coraz większą rolę?

Cóż, tym razem Snake ma swoich własnych przeciwników i cel, więc jest na polu walki, ale są tam też ludzie, którzy nie mają z nim nic wspólnego. Owszem, w grę wchodzi aspekt moralny, który decyduje o tym czy Snake może zrobić coś tym którzy nie biorą udziału w walce. To zależy od gracza, celowo umieściliśmy coś takiego w grze.

Czy ta wolność wyboru odzwierciedla sposób w jaki ludzie odbierają serię Metal Gear, niektórzy wybijając wszystkich jak leci, a inni skradając się, czy może odwzorowuje to sposób w jaki toczą się obecne wojny?

Składają się na to trzy rzeczy. Pierwsza: świat się obecnie zmienia, gdy Amerykanie idą gdzie popadnie i zaczynają wojny. Druga: fabuła jak i główny temat MGS4 mają z tym coś wspólnego. Trzecią sprawą jest to iż MGSy zawsze były skradankami, strzelaniny FPP to moda, a ja chciałem tym razem dać graczom wolność. Chcę by gracze odkryli w sobie emocje jakie rodzą się gdy wojna zmienia życie. Możesz zdecydować się na trzymanie się z krajem ‘A’ lub ‘B’, albo możesz je oba zniszczyć. Oczywiście masz możliwości nie bratania się z żadnym krajem. Snake nie jest z nikim powiązany politycznie. Nie musisz nikogo zabić, ale możesz. Obecnie wszystkie FPSy decydują za Ciebie po której jesteś stronie i ciągle zabijasz, zabijasz, zabijasz, ale moje gry nie powinny być takie i właśnie dlatego wybrałem taki ważny temat. Oczywiście to ciągle gra i nie chcę by ludzie się załamywali po każdym zabójstwie.

Pierwszym hasłem z MGS4 było ‘Nie ma miejsca by się ukryć’, a im dłużej patrzymy na OctoCam, tym bardziej wydaje się nam, że będzie się można ukryć wszędzie. Jaki wpływ będzie miał gracz na miejsce w którym będzie mógł się ukryć?
W serii MGS zawsze były jakieś przeszkody za którymi można się było schować. Tym razem ich nie będzie, będziesz w zasięgu wzroku, ale poza zasięgiem walki. Można powiedzieć, że nie będziesz zwracać uwagi.

Możesz to dokładniej opisać?

Użyję śmiesznego porównania – w przeszłości seria MGS była jak złodziej, który próbuje obrabować bank w nocy, gdy jest tam dużo strażników, kamer itd. A gdy Cię zauważą, od razu wiedzą, że jesteś złodziejem. Jednak w tej grze udajesz się do banku w południe. Możesz być klientem, który chce dokonać depozyty, ale mimo to musisz się zakraść do banku. Chcesz trochę oszukać. Jesteś filmowany, więc jeżeli zachowasz się dziwnie zostaniesz wzięty za złodzieja, ale jeżeli wszystko zrobisz dobrze, nic takiego się nie stanie. Tu chodzi bardziej o oszukanie oka. Nie mogę zdradzić wszystkich szczegółów, ale przeszliśmy trening w górach, jak przy każdej części, a tym razem skupiliśmy się właśnie na oszukiwaniu oka, oraz przepełzaniu w niewidoczny sposób gdy jesteśmy obserwowani. To będzie w MGS4

W pierwszym trailerze MGS4 zobaczyliśmy jak stary Snake coś sobie wstrzykuje. Pod koniec najnowszego trailera widzimy kogoś kto wygląda jak młody Solid Snake: czy to on po zażyciu odmładzającego serum, czy nie?

Umieściłem to ponieważ chciałem byście o tym myśleli, jednakże nie poznacie wyjaśnienia dopóki nie zagracie.

Możesz nam powiedzieć jaki wpływ będą miały dwunożne Metal Geary na grę? Wygląda, że chodzą w grupach…

Niekoniecznie będzie to walka Snake kontra Metal Geary – GEKKO. Czasem one potraktują Cię jako wroga, Kojami czasem nie. Oznacza to, że może to być przykładowo być GEKKO kraju ‘A’ i Snake go minie. A może być odwrotnie.

Wiemy, że Bliski Wschód pojawi się w MGS4, a powiedziałeś, że chcesz by ta gra przypominała przygody Jamesa Bonda, gdzie Snake podróżowałby po całym świecie. Czy są jakieś szanse, że odwiedzi Wielką Brytanię?

Niestety nie. Właściwie to chcę się tam udać, ale nie Snake. Nie tym razem. Oficjalnie podane lokacje to Bliski Wschód, Ameryka Południowa i Wschodnia Europa.

Co skłoniło cię do przeniesienia prawdziwych aktorów do MGS4? Na scenie miałeś Japońską aktorkę (Yumi Kikuchi) i pokazałeś jak została zeskanowana i przeniesiona do gry…

Nie mogę odpowiedzieć, bo to zepsuło by całą fabułę MGS4. Jednakże mogę zasugerować, że jedna z grup będzie wykorzystywać tekstury prawdziwych kości i skóry. Oczywiście Snake i Otacon nie powstali na bazie prawdziwych modeli. Są stworzeni, więc istnieje ryzyko, że będzie to źle wyglądać gdy pojawią się razem na ekranie. Jednakże już myślimy co zrobić by wyglądało to naturalnie.

Czy to ważne dla fabuły, by ci ludzie wyglądali inaczej?

Tak. Bardzo

Czy pani Kikuchi podobało się jej wcielenie na ekranie?

Taką mam nadzieję. Praca ciągle trwa. To co widzieliście, było jedynie podstawą. Nie będzie tak naprawdę wyglądać w grze. Będzie zupełnie inna, więc nie wykorzystamy jej tak jak Capcom wykorzystało Takeshiego Kaneshiro w Onimusha.

Co sądzisz o nowym padzie Sixaxis w PS3 i utracie wstrząsów jakie dawał Dual Shock 2?

Nie mogę powiedzieć w jaki sposób wykorzystamy funkcję wyczuwania ruchu, ale na pewno to zrobimy. Sterowanie w MGS3 stało się dość skomplikowane, więc w MGS4 będzie trochę bardziej bezpośrednie. Mi osobiście będzie brakować wstrząsów i mam nadzieję, że wrócą.

Gdybyśmy wkradli się teraz do biur Kojima Productions, co byśmy zobaczyli? Czy moglibyśmy w coś zagrać?

Jesteśmy już po fazie badań. Teraz kończymy system i mówimy ‘ruszamy’. Ikonki i wskaźniki już są, ale ciągle są tymczasowe, czyli wygląd się zmieni. Oczywiście można zagrać, ale ciągle eksperymentujemy. W pewnym momencie można się spotkać z przeciwnikami, a w innym pobawić się kamerami i tłem.

Ostatnio gdy rozmawialiśmy, nie wiedziałeś jeszcze jak wprowadzić małego robota Snake’a do gry, ale teraz widzimy, że się pojawił. Widzieliśmy jak poraził prądem jakiegoś strażnika. Jak to się sprawdzi w Guns of The Patriots?

Właśnie sobie przypomniałem ten wywiad. W grze nie będzie można porazić kogoś w jajka. Pojawiło się w trailerze by pokazać jakie ciekawe rzeczy można robić z Mk II

Czyli w MGS4 będziemy mogli kontrolować Mk II?

Tak

Ludzie w Wielkiej Brytanii uważają, że to śmieszne gdy ktoś dostaje poniżej pasa, więc u nas będzie to dobrze przyjęte.

We Francji to zawsze jest ten najgorszy moment [śmieje się]

Wyobraź sobie: MGS4 został wydany i sprzedaje się świetnie To twój pierwszy dzień po powrocie do pracy. Co robisz najpierw?

Jeżeli MGS4 się sprzeda, to pora na kolejny pomysł o którym myślę od dłuższego czasu. Gdyby się jednak nie udało to napiszę list w którym zrezygnuję z pracy. Właściwie to chcę coś takiego zrobić. [Kojima milknie] Nie no żartuję…