Wywiad z Hideo Kojima [po wydaniu MGS:I na psx]
- piątek 1 października 2010
- Przez kul
Metal Gear Solid odniósł ogromny sukces w Japonii i Stanach. Na pewno cieszy Cię taki przebieg wydarzeń?
Jestem bardzo zadowolony, że MGS radzi sobie nie tylko w Japonii, ale też za granicą. Jak do tej pory moje gry ukazywały się na o wiele mniejszych platformach, jest to mój pierwszy ogólnoświatowy sukces.
Czy masz kontakt z graczami? Co Ci mówią?
Reakcje są lepsze niż się tego spodziewałem. Jestem nieco zaskoczony, gdyż szczerze mówiąc, są za dobre. Ze względu na charakter gry jestem zdziwiony, że dostaję tyle listów od dziewczyn i młodych chłopców. Dostałem też kilka listów, których autorzy twierdzą, że wieloboki MGS są gorsze od tych w Resident Evil czy Final Fantasy VII.
A zdarzają się ludzie, z którymi nie chciałbyś mieć nic do czynienia?
Dostałem list od członka Japońskiej Armii Samoobrony. Przysłał mi całą masę swoich zdjęć bez koszuli, z modelem karabinu w ręku. To było istne szaleństwo. Prosił mnie bym wykorzystał je przy tworzeniu postaci Snake’a. Zaczął wyjaśniać jaki to on jest sprawny. Chciałbym, żeby ci niebezpieczni ludzie, zagrali w MGS i wyciągnęli odpowiednie wnioski z antynuklearnego przesłania.
Kiedy walczymy z Psycho Mantisem, ekran ciemniej i jego prawym górnym rogu pojawia się napis HIDEO. Czy to wynik mocy tej postaci? Czemu tak się dzieje? Wielu graczy pewnie pomyśli, że popsuł im się telewizor.
To psychokinetyczny atak, który ma ogłupić gracza. Łatwiej jest atakować umysł niż ciało. Mam nadzieję, że ludzie którzy dadzą się nabrać na tą sztuczkę, nie będą mieli pretensji i potraktują to jako żart.
Jaki jest najszybszy czas ukończenia MGS? A jaki przeciętny?
Człowiek z mojego zespołu zrobił to w półtorej godziny. Przeciętnie zajmuje to od ośmiu do dziesięciu godzin.
Wygląda na to, że gra analizuje postępy gracza i odpowiednio do nich umieszcza amunicję i racje żywnościowe. A może to tylko nasza wyobrażania?
Nie. Gra wie czy gracz ma dane przedmioty i zależnie od tego zmienia ich rozmieszczenie.
Mówi się, że jest to pierwsza gra, która zdaje sobie sprawę z tego, że jest grą wideo. Na przykład : śledzeni jak często nagrywasz stan gry, psychokinetyczne wibrowanie i przenoszenia pada do drugiego portu ( Mantis ), zagrożenie że będziesz musiał zaczynać grę od o wiele wcześniejszego punktu, instrukcje jak rozegrać sekwencję tortur ( Ocelot ) i tak dalej. Całość robi niesamowite wrażenie na wielu graczach. Co Ty na to?
Chodzi o to, w którym miejscu ustali się granicę świata wirtualnego. Zwykle jest nią szyba monitora. W naszym przypadku ekran, konsola i cały program należą również do świata wirtualnego.
Także trening odbywa się w rzeczywistości wirtualnej, tak jakby chcielibyście przez to powiedzieć, że sama gra jest prawdziwa i VR kończy się na treningu. Czy to kolejny przykład na ‚świadomą’ naturę Metal Gear Solid?
Tak, starałem się być sarkastyczny : to jakby gra w grze. Początkowo w chwili niepowodzenia mieliśmy pisać Mission Failed. Zaś w trybie VR Game Over. W końcu jedna postanowiliśmy w obu przypadkach użyć napisu Game Over.
Kto wymyślił by na pudełku kompaktu był kod częstotliwości Meryl? Czy to zabezpieczenie przeciwko piratom?
To był mój pomysł i nie ma nic wspólnego z walką z piratami. Chciałem by opakowanie, także miało swój wirtualny charakter.
Z której części gry jesteście najbardziej dumni?
Z ostatniej walki z udziałem jeepa. Spędziliśmy nad nią tyle czasu, że moglibyśmy napisać niewąski wyścig.
Musiałeś chyba obejrzeć wiele filmów – gra ma bardzo kinowy nastrój. Wyczuwam na przykład podobieństwo walki z Liquidem na szczycie wieży ze sceną z ‚Face Off” Johna Woo. Które filmy wywarły na Ciebie największy wpływ?
Bardzo lubię Johna Woo jako reżysera. Jednak trudno jest mi wymienić konkretne tytuły. Myślę, że miały na mnie wpływ wszystkie tytuły jakie oglądałem od dzieciństwa.
Muzyka w Metal Gear Solid jest znakomita. Kto za nią odpowiada? Czy dostał swobodę twórczą czy też daliście mu wytyczne? Czy jesteś zadowolony z końcowego efektu?
Chcieliśmy czegoś w rodzaju Hansa Zimmermana. Nie jestem zbyt zadowolony z możliwości dźwiękowych PlayStation.
Opowiedz nam o trójwymiarowym engine. Czy jest on całkowicie nowy?
Jest całkowicie nowy. Jest to pierwsza gra trójwymiarowa jaką stworzyliśmy.
Czy są plany by użyć go w innych grach?
Najpierw musimy go poddać drobnym przeróbkom.
Dlaczego nie można zagrać z punktu widzenia Snake’a? Istnieje co prawda możliwość przełączenia się na ten tryb, ale nie można się wtedy ruszać. Dlaczego?
Ponieważ mam dość klonów DOOMa.
Czy jest coś w Metal Gear Solid co teraz chciałbyś zmienić ( zarówno jeśli chodzi o fabułę, jak i o rozgrywkę ), kiedy znasz już opinię graczy?
Jest wiele takich rzeczy. Sekwencje animowane są nieco za długie, podobnie jak i dialogi na ekranie Codeca.
Jaka jest Twoja ulubiona postać gry?
Ninja.
Czy to prawda, że większość gry mieści się na pierwszej płytce?
Tak. Stało się tak ponieważ potrzebowaliśmy masę miejsca na definicję sekwencji animowanych i digitalizowaną mowę. Użyliśmy drugiego dysku, ponieważ dialogi oraz sekwencję z końca gry bardzo nam się rozrosły.
Czy europejska wersja Metal Gear Solid, będzie trudniejsza od japońskiej?
Obie wersje angielskojęzyczne mają cztery poziomy trudności – Easy, Normal, Hard i Extreme. Pierwsza z nich jest równorzędna z japońską wersją gry, więc trzy pozostałe są od niej trudniejsze.
Czy musieliście zrezygnować z jakiś pomysłów z powodu ograniczeń czasowych, bądź technologicznych?
Z bardzo wielu. Na przykład o wiele bardziej realistyczny wygląd przeszukujących otoczenie świateł, a także sensory na podczerwień. Oraz cała masa rzeczy, które mogliśmy zrobić, ale do tego nie doszło.
Czy jest szansa, że znajdą się one w kontynuacji Metal Gear Solid?
Tak. Zabrakło nam czasu, oraz możliwości konsoli.
Czy poczekacie z następną grą na kolejną generację sprzętu?
Nie wiem. Jak powiedziałem przed chwilą, z obecnym sprzętem niewiele mogę zrobić.
Czego spodziewasz się po konsoli Play Station 2? Z czego byłbyś jako producent najbardziej zadowolony?
Z zapachu jako czynnika infiltracji (przeciwnik mógłby wyczuć Twoją obecność). I odpowiedniego do tego sprzętu.
Jeszcze nie komentowane.