Wywiad z Hideo Kojima z Kotaku [Kwiecien 2k7]
- środa 29 września 2010
- Przez kul
O historii
”Jestem bardzo zaskoczony, dwadzieścia lat temu, gdy stworzyłem część pierwszą, myślałem, że będzie to ostatnia. Właściwie, nie sądziłem, że się w ogóle sprzeda! Mimo wszystko kontynuuje tworzenie gier z serii Metal Gear. Gdy patrzę wstecz podczas tworzenia tej samej gry, dodawałem nowe możliwości, przy pomocy nowej technologii, więc tak naprawdę nigdy nie czułem, że robią tą samą grę.”
O MGS4
“To prawie jak moment kręcenia filmu, cały projekt i scenariusz jest już skończony, teraz kończymy samą grę. Nie było niczego prostego. Wszystko było trudne, nie dlatego że postawiliśmy sobie wysoko poprzeczkę, ale dlatego, że postawiliśmy ich kilka. Czyli nic nie jest proste, wszystko jest trudne!”
O wstrząsach
”Chciałem wykorzystać wstrząsy, ale to wyścig z czasem. Jeżeli Sony dołączy do opcję przed ukończeniem przez nas gry, to z niej skorzystam. Nie mogę właściwie powiedzieć o tym co mnie martwi, ale tak naprawdę zaprojektowaliśmy tą grę bez wykorzystania wstrząsów i miałem związany z tym świetny pomysł, więc jeżeli one powrócą będę musiał podjąć decyzję, czy zostawić tą opcję, czy wybrać wstrząsy. Bardzo chcę wykorzystać wstrząsy, ale wątpię, żebym zdecydował się na wypuszczenie jakiejś poprawki. Od czasów MGS1 był z nami specjalny koleś, którego nazwaliśmy ‘twórca wstrząsów’, właśnie on się nimi zajmował. Ponieważ, nie sądziliśmy, że wstrząsy powrócą udał się on na długie wakacje, ale teraz będziemy musieli go wezwać.”
O konsolach
”Teraz są bardziej jak metafora kina.PS3 jest jak kino, trochę zbyt drogie, ale o bardzo dobrej jakości. 360 to DVD, brakuje mu jakości, ale jest różnorodny, a Wii to kanał telewizyjny, ponieważ w każdą grę można grać rodzinnie.”
O Presji
”Z powodu pierwszego dużego exclusive tytułu presja jest duża, ale na szczęście wychodzi też Final Fantasy XIII, więc nie wszystko spoczywa na nas!”
O zakończeniu kariery
”Cóż, to tak naprawdę zależy od użytkowników. Jeżeli będą chcieli kolejnych części, to prawdopodobnie pojawię się jako producent. Dzięki temu reżyserem może być ktoś inny, a ja będę nadzorował projekt i może nawet jakoś na niego wpływał.”
O współpracy z Suda
”Współpraca z Suda to trochę inna sprawa. To coś o czym myślałem od 10 lat, ale niestety nie mogę na tym się teraz skupić, ponieważ jesteśmy zajęci MGS4.”
[Goichi Suda -obecny szef Grasshopper Manufacture, ludzi odpowiedzialnych za takie gry jak Killer7, Contact czy Blood+. W jego grach muzyka odgrywa ważną rolę, bardzo wiele sytuacji nawiązuje do pop kultury, przerywniki filmowe przypominają filmy. Obecnie Suda razem z Kojima pracuja nad gra na Wii nazwana Project S.]
O grach na wiele platform
”To chyba indywidualna sprawa każdego projektu i indywidualny wybór producenta. Jeżeli chcą by gra wyszła na wiele platform to tak zrobią. Tak jak mówiłem MGS4 jest planowany dla kina, dla PS3, więc scenariusz i grafika muszą być na najwyższym poziomie. Gdy producent ma grę, która może działać na ‘poziomie DVD’ wtedy może pozwolić sobie na wydanie jej na kilku platformach.”
Dlaczego ludzie mówią o MGS4 na XO?
”Ponieważ właściciele 360 chcą by MGS4 wyszedł na tą konsolę.”
O tym czy wybrałbym gry czy filmy, gdyby urodził się raz jeszcze
”Gdybym mógł się cofnąć w czasie, do momentu w którym nie tworzyłem jeszcze gier i nie wiedziałem ile z tego mam radości, to wtedy zdecydowałbym się na zostanie reżyserem filmowym. Nie zrozumcie mnie źle, to wspaniała zabawa tworzyć gry i gdybym wiedział ile dają radości nie zmieniłbym nic. Mam nadzieję, że będę mógł kontynuować tworzenie gier tak długo jak będę żył.”
A co poza filmami?
”Książki, komiksy, wszystko ma na mnie wpływ i mnie inspiruje. Mam tylko 24 godziny na dzień, więc słucham muzyki gdy pracuję, czytam książki gdy jestem w domu, a potem oglądam filmy. Naprawdę wszystko mnie inspiruje.”
Jeszcze nie komentowane.