Wywiad z So Toyota
- poniedziałek 4 października 2010
- Przez kul
Czy mógłbyś się pokrótce przedstawić?
Przez osiem lat byłem wolnym strzelcem, głównie zajmowałem się animacją robotów. Pewnego dnia po prostu rozmawiałem z Shinkawa, który jest moim przyjacielem od czasów szkoły średniej i powiedział mi że pan Kojima szuka kogoś kto się zna na animacji. Wtedy się zgłosiłem do Konami Japan i rozpocząłem pracę w maju 1996, kiedy ten oddział został otwarty.
Czy używaliście techniki motion capture?
Nie, wszystko zostało zrobione ręcznie. Podobno zanim się przyłączyłem chciano użyć motion capture, jednak zrezygnowano z tego pomysłu. W końcu raczej nie ma człowiek który może się ruszać jak Ninja. Kojimie bardzo się spodobały moje animacje i zadecydował że wszystko będziemy robić ręcznie w programie Soft Image. Rok zajęło nam zrobienie tych animacji, a kolejne pół roku filmów. Ogółem jest ponad 3000 animowanych ruchów grze.
Czy mógłbyś wyjaśnić proces tworzenia ruchu?
Większość ważnych animacji obiektów była załatwiona odgórnie. Robiliśmy je pojedynczo po czym połączyliśmy w jedno przy użyciu programu. Jeżeli chodzi o filmy to dostałem scenariusz od Kojimy, na podstawie którego przedstawiłem moją koncepcję filmów na obrazkach. Na podstawie tych obrazków kręciliśmy filmy. Tworzyło je pięciu animatorów plus ja, w grze każdy działał osobno, ale przy filmach działaliśmy razem.
Jakie informacje były wam przydatne podczas tworzenia ruchu?
Pan Mori dostarczał nam dużo informacji, które pomogły nam w stworzeniu postaci Snake’a. Oglądaliśmy także dużo kaset wideo z czołgami, helikopterami itd. Jeżeli chodzi o Ninje to po prostu pozwoliłem ponieść się fantazji, nie korzystałem z żadnych informacji, bardzo chciałem zrobić animację tej właśnie postaci. Już podczas tworzenia do zespołu dołączył się twórca animacji w grze ‚Gundam’ i pomógł nam w wykonaniu animacji REXa. Każdy z nas korzystał ze swoich dawnych doświadczeń.
A co z animacjami zwierząt?
Pracuje z nami kobieta animator, która wprost kocha zwierzęta. Ona zajęła się większością zwierzęcych animacji. Wszystkie zwierzęta są animowane oprócz myszy, którymi zajął się program. Najtrudniejsze do zrobienia były kruki, początkowo bałem się czy damy sobie z nimi radę. Zanim zaczęliśmy je robić widziałem kruki w grze ‚Biohazard’ i tam były naprawdę dobrze zrobione. Ostatecznie jednak udało nam się bardzo dobrze odwzorować ich ruchy. Bardzo ważna jest umiejętność przekazania emocji zwierzęcia poprzez jego ruchy.
Co było najtrudniejsze w wykonywaniu animacji na psx?
W przeciwieństwie do zwykłych filmów czy też anime, my byliśmy ograniczenie pamięcią PSX. Początkowo chcieliśmy, żeby Snake miał różne pozy podczas trzymania różnych broni. Nie mogliśmy pozwolić na to, żeby przy każdej zmiany broni poza była doczytywana z płyty, więc próbowaliśmy to wszystko wepchnąć do pamięci, to także nam się nie udało i musieliśmy zmniejszyć ilość póz przyjmowanych przez Snake’a.
Jaka animacja była najtrudniejsza w wykonaniu?
Najtrudniejsze były powiewające kawałki materiału, pojawiają się one tylko w dwóch momentach pod sam koniec gry. Chociaż nie jest to takie ważne, cały tydzień zajęło nam stworzenie tej animacji. Pan Kojima bardzo zwraca uwagę na takie szczegóły.
W której scenie jest najwięcej animowanych obiektów jednocześnie?
Kiedy Rex, Ninja i Snake pojawiają się jednocześnie na ekranie. Rex ma razem tyle części animowanych co trzech ludzi, więc można powiedzieć, że na ekranie przebywa jednocześnie pięć osób.
Czy programiści ograniczali animatorów co do ilości animacji będących widocznymi w danej chwili?
Każda scena była robiona metodą prób i błędów. Jeżeli gra się zatrzymywała to oznaczało to, że musimy zmniejszać ilość animacji dopóki nie działała płynnie. Na szczęście mogliśmy tak zrobić, ponieważ cały system był bardzo dobrze skonfigurowany. W grze kilka razy zmniejszaliśmy ilość animacji danego przedmiotu, ale w filmach nigdy nie robiliśmy czegoś takiego. Jeżeli jakiś film zwalniał to usuwaliśmy jakieś efekty wizualne.
Z którego momentu w MGS jesteś najbardziej dumny?
Ostateczna walka robi spore wrażenie, niestety jest ona pod sam koniec gry i nie mogę zbyt wiele o niej powiedzieć, ale akcja naprawdę jest wielka. Jeżeli ją obejrzysz to zrozumiesz, tam widać, że wyciągnęliśmy z PlayStation wszystko to co oferuje ta konsola.
Jeszcze nie komentowane.