Jak na slashera przystało w Metal Gear Rising przyjdzie nam walczyć głównie przy pomocy broni białej, w przeciwieństwie do innych gier tego typu w Rising poza podstawowym mieczem i dodatkowymi ostrzami zdobywanymi na bossach możemy również zastąpić pierwszy miecz innym, lepszym o dodatkowych i dość specyficznych właściwościach. Przed wami treściwy opis wszystkich ostrzy dostępnych w grze który pozwoli wam rozeznać się czym warto walczyć w Metal Gear Rising w każdej sytuacji.

HF Blade – Podstawowa broń Raidena z którą przyjdzie nam zaliczyć grę po raz pierwszy. Podniesiony do maksymalnego poziomu jest to trzeci najlepszy miecz w grze pod względem ilości zadawanych obrażeń, jednak brak specjalnych właściwości szybko sprawia że staje się on znacznie mniej użyteczny od innych nawet słabszych mieczy.

 

 

 

 

HF Murasama –  Miecz Sama przekazywany z pokolenia na pokolenie w rodzinie Rodriguez’ów której korzenie sięgają wysp japońskich z ery Szogunatu, usprawniony dzięki konwersji w HF Blade. Bez specjalnych właściwości jednak o 10% szybszy, nieco dłuższy i zadający 20% więcej obrażeń w stosunku do podstawowego HF Blade. Znacznie lepsze są także właściwości absorbujące energię z wrogich cyborgów, niestety w parze z tymi zaletami idzie także dwukrotnie większe zużycie energii trybu Blade Mode.
Dostępny dopiero w walce z ostatnim bossem a także do wykupienia w sklepie po jednokrotnym ukończeniu gry na jakimkolwiek poziomie trudności. Zdecydowanie najlepsza broń w całej grze z idealnie wypośrodkowanymi statystykami, miecz ten to idealny wybór przy zaliczaniu gry na najwyższych poziomach trudności z rankingiem S.

 

HF Machete – Maczeta którą używają szeregowe cyborgi w MGR. W wszystkich statystykach jest ona znacznie słabsza od podstawowego miecza a do tego jest zdecydowanie krótsza, jej jedynymi zaletami są szybkość i dobra kompozycja z meksykańskim ponczo i sombrero. Raczej ciekawostka niż coś co można brać za przydatny oręż.
Dostępna w sklepie po zebraniu 10 z 20 dysków z obrazkami.

 

 

 

 

Armor Breaker – HF Blade stworzony w oparciu o „Kabutowari” (inna nazwa „Hachiwara”) miecz pochodzący z feudalnej Japonii służący do walki z ciężko opancerzonymi przeciwnikami, nazwa ta pochodzi od zdolności do rozpłatania hełmu Kabuto jednym ciosem. Sam w sobie miecz dość słaby, zadający 20% obrażeń mniej, szybciej zużywający energię i nieco gorzej ją absorbujący. Zaletą tej broni jest jego właściwość do przełamania zbroi przeciwnika dochodząca do 20% na ostatnim levelu. Istnieje więc spora szansa na to że np potężny GRAD po jednym ciosie przejdzie w pełny niebieski stan sygnalizujący podatność na tryb Blade Mode. Dobra broń w walce z ciężko opancerzonymi UG jeżeli tylko chcemy się ich szybko pozbyć.
Dostępny w sklepie po zebraniu wszystkich 30 rąk z ID Chips.

 

Stun Blade – Miecz z wbudowanym generatorem prądu który wraz z każdym ciosem może ogłuszyć wrogiego cyborga lub UG wystawiając go na kontekstową egzekucję, wbrew pierwszym pozorom nie jest to broń z którą można przejść grę bez zabijania za to skutecznie podnosi możliwość efektownego wykańczania przeciwników. W statystykach miecz ten jest idealną kopią Armor Breaker’a i o ile nie nastawiacie się na efektowność i szybkość waszych potyczek to raczej w niczym się wam ona nie przyda.
Dostępny w sklepie dopiero po zebraniu wszystkich 20 dysków z obrazkami do galerii.

 

 

 

HF Long Sword – Dłuższa wersja podstawowego miecza Raidena, długość a przez to zasięg to jego kluczowa zaleta która razem z wysokimi obrażeniami plasuje ten miecz na drugim miejscu najlepszej broni białej w grze. Jednak nie ma róży bez kolców, wraz z zwiększeniem zasięgu znacząco spadła szybkość zadawania ciosów o 10% względem HF Blade i aż 20 % względem Murasamy. Zużycie energii jest niewiele większe od HF blade i nieco mniejsze o Murasamy ale tylko do trzeciego levelu, później to właśnie miecz Sama nieznacznie przejmuje pałeczkę. Odnawianie energii to pięta achillesowa tego oręża i tu cały czas plasuje się na trzecim miejscu z mocno nierównymi liczbami.
Miecz dostępny jest w sklepie dopiero po zdobyciu najwyższych wyników w wszystkich 25 misjach VR co jest koszmarnie trudne i raczej nie warte zachodu tylko po to żeby zdobyć tą katanę.

 

HF Wooden Sword – Kolejna po maczecie ciekawostka choć tym razem znajdująca dla siebie zastosowanie. Drewniany miecz od początku ma ujemną ilość zadawanych obrażeń a kolejne levele jeszcze bardziej tą liczbę zaniżają, zużycie i absorpcja energii są dość dobre jednak nie mają one w ogóle znaczenia skoro nie da się tym nikogo zabić. Haczyk tkwi w specjalnym efekcie tej broni dzięki któremu istnieje szansa na to że trafiony ciosem przeciwnik zniknie z pola walki tak jak w przypadku utraty kończyn w normalnej walce. Dzięki temu można łatwo zdobyć bonus do końcowej punktacji za nie zabicie nikogo w czasie trwania potyczki. Jednak przy okazji z wyniku odpadają nam punkty za wykonanie Zandatsu, zabitych przeciwników i w konsekwencji zdobytych Battle Points, przez co zdobycie bonusu za brak obrażeń staje się konieczne do otrzymania dobrej noty. Broń ta również kompletnie nie nadaje się do jakiekolwiek walki z UG czy bossami, efekt znikania działa tylko i wyłącznie na cyborgach.
Miecz będzie dostępny w sklepie po odnalezieniu i załatwieniu wszystkich pięciu cyborgów w kartonach.

Fox Blade – Miecz z DLC dołączonego do każdej europejskiej kopii MGR. Pierwszym właścicielem tej broni był sam Gray Fox i ponoć jego dusza zamieszkuje to ostrze. Statystyki tego miecza są identyczne jak u Murasamy jednak Fox Blade posiada specjalną właściwość przecinania każdego, nawet ciężko opancerzonego przeciwnika jak GRAD jednym podstawowym ciosem, bez wspomagania Ripper Mode, Blade Mode czy odpowiedniej peruki. Efekt ten jest oczywiście tylko procentową możliwością jednak szansa na wywołanie efektu jest bardzo wysoka. Niestety właściwość ta skutecznie eliminuje broń jako użyteczne narzędzie w zdobywaniu dobrej noty podczas walk z szeregowymi przeciwnikami, jest to po prostu zbyt potężny miecz nie pozwalający wykonać odpowiednio wysokiego comba i zazwyczaj uniemożliwia skuteczne wykonanie Zandatsu. Z kolei przy bossach na których specjalny efekt nie działa spisuje się świetnie.
Dostępny w sklepie za 200k po wykupieniu DLC, upgrade efektu cięcia kosztuje kolejne 100k.

 

Pole-arm „L’Etranger” – Bicz-włócznia złożona z rąk tripodów którą posługuje się Mistral. Idealne narzędzie do kontrolowania wrogiego tłumu i budowania wysokiego licznika combo, zadaje dość niskie obrażenia jednak z bardzo dużą szybkością. Podobnie jak reszta broni zdobywanych na bossach po wyekwipowaniu zajmuje przycisk odpowiedzialny za silny atak trzeba więc korzystać z tego oręża z rozwagą i planowaniem, znajomość możliwych do wykonania ciosów specjalnych również się przydaje.

 

 

 

Tactical Sai „Dystopia”  – Charakterystyczny sztylet Moonson’a dzięki któremu możemy przyciągnąć Raidena do przeciwnika z dużej odległości, szalenie przydatna rzecz na latające UG. Dodatkowo sztylet ma możliwość chwilowego ogłuszenia przeciwnika jednak zdolność ta podlega regeneracji w czasie gdy nie używamy tej broni.

 

 

 

 

Pincer Blade „Bloodlust” – Dwie ogromne maczety Sundowner’a połączone w swego rodzaju nożyce. Broń strasznie ciężka i w konsekwencji powolna jednak zadaje masę obrażeń, może nawet przeciąć osłabionego przeciwnika lub pozbawić go kończyn czy innych części, pozwala również na szybkie uporanie się z bossami a nawet całymi ich sekwencjami walk. Każdy atak tą bronią a zwłaszcza te ładowane powinien być dobrze przemyślany i wcześniej przećwiczony co pozwala uniknąć otrzymywania obrażeń w czasie użytkowania. Mimo iż Raiden ma w czasie animacji ataku za pomocą Bloodlust pierwszeństwo to jednak nie chroni go to od oberwania po głowie ale pomoże uniknąć ogłuszenia, odrzucenia lub pochwycenia przez wroga.

Autor: SALADYN