Co nowego w MGS4?
- niedziela 26 września 2010
- Przez La-Li-Lu-Le-Lo
Poprzednie gry z serii Metal Gear Solid były dość liniowe jeżeli chodzi o gameplay, MGS4 zmienia to nastawienie o 180 stopni. Prezentuje nam otwarte pola walki. Oczywiście dalej będą miejsca do których Snake musi się dostać (będą one zaznaczone na minimapie), jednakże sposobów i ewentualnych tras będzie kilka.
Konflikty na świecie nie są już spowodowane kryzysem dyplomacji. Wojna stała się czynnikiem ekonomicznym, podtrzymującym światową gospodarkę. PMC cały czas przenoszą się do innych regionów by toczyć walki. A te nie dotyczą już krajów, a frakcji angażujących inne frakcje. Nawet cywile nie są już bezpieczni, ponieważ większość ludzi rodzi się by walczyć i umrzeć, a nie mają powodu by iść na wojnę. Miasta są ciągle niszczone, a konflikt pomiędzy żołnierzami z nanomaszynami a ‘cywilami’ odgrywa istotną rolę w grze.
To właśnie w jeden z tych regionalnych konfliktów Snake zostaje wplątany na początku. Pierwszy raz widzimy go w stroju żołnierza bojownika o wolność który wykorzystuje by dostać się do wioski będącej pod obstrzałem. Pomimo stroju nie zdobył jeszcze zaufania towarzyszy broni. Walcząc z nimi ramię w ramię zdobędzie je z czasem. Dzięki temu będą go wspierać czy to amunicją czy lekarstwami. Niestety sojusz z nimi może okazać się bardzo kruchy zwłaszcza jeżeli słabo celujemy.
Wystarczą dwie, trzy sekundy w bezruchu by OctoCamo przyjęło teksturę otoczenia. To świetna sztuczka mająca na celu zmylenie wroga. Żołnierze nie chodzą już po ściśle określonych trasach. Aktywnie przeczesują otoczenie, przekazują sobie informacje o podejrzanych obiektach, wzywają pomoc. Stali się groźniejsi od poprzedników
Metalowa beczka ma nam zastąpić kartonowe pudło. Oczywiście w przypadku podejrzanego zachowania żołnierze zrzucą ją z bohatera, jednakże beczka ochroni nas przed wrogim obstrzałem. Można ją także wykorzystać by przewrócić wroga.
To tylko jeden z wielu sposobów by zająć się nimi. Snake ma zupełnie nowe ruchy CQC takie jak duszenie na ziemi. Przeciwnicy tracą przytomność na dłużej niż w poprzednich częściach, niezależnie od tego czy zostali ogłuszeni pięściami, porażeni prądem z ostrza noża, uśpieni, czy przewróceni beczką.
Czasem będziemy potrzebowali większej siły ognia, przykładowo by rozprawić się z opancerzonym transporterem. Można wtedy użyć moździerzu, dostosować trajektorię lotu i strzelać bez opamiętania.
Można zabierać broń zabitym i ogłuszonym przeciwnikom. Arsenał mamy podobny jak w poprzednich cześciach. Tym razem jednak członkowie PMC oraz rebelianci używają broni przypisanych tylko swoim nanomaszynom. Jeżeli ktoś poza nimi spróbuje je użyć nic się nie stanie.
Trzeba bronie wyprać, a zajmuje się tym Drebin. Tajemnicza nowa postać prowadząca sklep. Każda broń którą Snake zdobywa jest warta określoną ilość punktów Drebina, odzwierciedalających jej cenę w danym dniu. Im konflikt bardziej krwawy tym zapotrzebowanie na broń większą i tym więcej punktów dostajemy. Punkty owe można przeznaczyć na zakup nowych broni, albo dodatków takich jak uchwyty, latarki czy celowniki, oraz amunicje. Każdy dodatek ma jakiś wpływ na broń, przykładowo poprawia celność lub stabilność. Co więcej w przypadku odwiedzenia sklepu w określony dzień można uzyskać więcej punktów.
Na szczęście nie trzeba co chwilę wracać się by sprzedać broń. Można to zrobić przy pomocy Mark II. Dzięki zastosowaniu technologii OctoCamo stanie się niewidzialny i przeniesie broń. Oprócz tego może także ogłuszyć żołnierzy. Jednakże trzeba uważać, gdyż przestaje być niewidzialny gdy uderzy w przeszkodę, lub spadnie ze znacznej wysokości. Rzecz jasna ma ograniczony zasięg, oraz baterie, więc nie może za bardzo oddalić się od Snake’a.
Nie jest to jednak jedyny nowy gadżet. Otacon pracował ciężko nad Solid Eye, które łączy kilka przedmiotów z poprzednich części. Opaska zastępuje gogle termowizyjne, lornetkę, oraz pozwala widzieć w ciemnościach. Jest także powiązana z radarem, dzięki czemu łatwiej rozpoznać wroga od przyjaciela. Pozwala również przechodzić grę z zupełnie nowymi ustawieniami kamery. Nie jesteśmy już przywiązani do widoku z góry, kamera przesuwa się nad ramię gdy strzelamy. Teraz można strzelać i ruszać się zarówno w pierwszej jak i trzeciej osobie.
W części czwartej Snake będzie miał dwa wskaźniki oprócz standardowego wskaźnika zdrowia. Będą to Psyche (nastawienie), oraz Stress (stres). Pierwszy będzie określał jak Snake umysłowo reaguje na walkę, kiedy jest spokój celuje i strzela bez problemu, jednakże gdy się zmęczy po, przykładowo, wykonaniu kilku obrotów, lub dopiero co schował się pod obstrzałem wroga, koncentracja mu spada i ma problemy z celowaniem. Snake jest coraz to starszy dlatego też czasami będzie odczuwał bóle i przez to może wykonać jakiś gwałtowny ruch wywołany przez nagły ból. Jest to powiązane z wskaźnikiem stresu. Jeżeli napięcie psychiczne będzie trwało dość długo Snake wejdzie w stan Combat High (Haj Walki) w czasie którego to będzie celował z łatwością, oraz nie odczuwał bólu z postrzałów. Niestety po tym okresie oba wskaźniki zejdą do zera, co może mieć wpływ na zdrowie Snake’a.
Bycie podatnym na ataki podczas walki z PMC jest bardzo ryzykowane, ale nie tak jak walka z silniejszymi przeciwnikami takimi jak Gekko. Te metalowe potwory są w stanie bez problemu rozprawić się z plutonem żołnierzy. Potrafią wspinać się po ścianach, przeskakiwać blokady, są zagrożeniem zarówno na bliskim jak i dalekim dystansie.
Kolejnym zagrożeniem jest oddział FROGS. Kolejny oddział zmodyfikowanych żołnierzy składający się z samych kobiet potrafiących przywrzeć do ściany i strzelać z dowolnego kąta. Ich szybkość oraz umiejętności akrobatyczne sprawiają, że mogą unikać ognia.
Na szczęście w czasie spotkania z FROGS pomógł nam oddział Meryl. Składa się on z czterech osób, wielkoluda Jonathana, łysego strzelca wyborowego Ed, upośledzonego jelitowo Johnny’ego, oraz Meryl, która nie jest zaskoczona widokiem Snake’a. Aby ich wspólne cele zostały wykonane muszą odeprzeć ataki oddziałów Liquida.
Oczywiście Meryl nie jest jedyną znajomą postacią w pierwszej misji. Otacon dostarcza wsparcie z pokładu samolotu. To także on odpowiada za odprawę i przeprowadza nas przez liczne cutscenki. Naciskając L1, lub X w odpowiednich momentach Snake może obejrzeć obrazy, lub filmy z poprzednich części, co pomaga w zrozumieniu fabuły.
To oczywiście nie jedyny sposób by zdobyć informacje o tym co się dzieje na świecie. Pomiędzy misjami Snake uzyska informacje o kolejnym celu, ruchach Liquida, oraz zagrożeniu ze strony PMC w danym regionie.
Jeszcze nie komentowane.