Demoniczny Snake, wycieczka do Afganistanu i walczące na polu bitwy dzieci. Kojima wie jak podnieść ciśnienie. Zapowiada się realistyczna wyprawa w głąb pola bitwy ale też nastrojowa historia, nie stroniąca od ciężkich tematów. W analizie zwracamy uwagę na wszystkie istotne detale oraz dajemy się ponieść dzikim domysłom.

Postacie

Chociaż Kojima wyjawił imiona części postaci, tajemnica z nimi związana wcale nie gęstnieje:

– Skull Face to już dobrze poznany poparzony z zapowiedzi Ground Zeroes i prawdopodobnie człowiek działający na zlecenie Patriotów. Opis mówi o duchu bez przeszłości
– Cipher, pada o nim wzmianka na koniec zwiastuna gdzie jest opisywany jako główny złoczyńca, stojący za upadkiem Big Bossa. Pewny obiekt zemsty brodacza i uzasadnienie hasła naczelnego gry
– Quiet to zupełnie nowa postać ale kontynuuje tradycję kultowych snajperów w sadze. Najwyraźniej posiada zdolności nadnaturalne co widać w momencie samoczynnej redukcji makijażu na twarzy a z opisu wygląda na to, iż dziewczyna jest niemową. Swoją drogą kiedy zostanie wprowadzona na scenę Sniper Wolf? W końcu Big Boss ją uratował w pewnym etapie swojego życia
– Chico, pojawia się na moment, tylko dlaczego Big Boss zakłada mu CQC?

Po chwili chłopak traci przytomność. Big Boss atakujący dzieci? Powrócimy jeszcze do tego.

– Eli, młodzieniec który przeklina swój los, nosi czerwony beret na ramieniu. Wygląda na okolice 12 lat co w praktyce czyni z niego idealnego kandydata na…Liquida! Płynny Wąż nienawidził swojego „ojca” natomiast skomponowany przez Akihiro Honde utwór przewodni o nazwie „Sins of Father” naprowadza na trop trudnych relacji Big Bossa z jego klonami. Niechciane dziedzictwo może odwoływać się do genetycznego materiału jakim został obarczony przyszywany syn Snake’a
– Code Talker, ciężko cokolwiek o nim powiedzieć, mędrzec o bogatym zasobie wiedzy
– Emmerich, stary znajomy powraca z kompletem mechanicznych nóg. Stawiamy iż to on jest głównym pomysłodawcą w projektowaniu egzoszkieletów tak popularnych w przyszłych częściach serii
– Kaz, wizjoner ograbiony z przyszłości. Z początku wtyczka w organizacji Big Bossa, teraz kolejna upadła ikona, co wyjaśnia czemu Miller nadal pozostaje u boku starego kompana. Został pozbawiony ręki i nogi, być może także jednego oka
– Ocelot, zdrajca wraca choć wydaje się stać po stronie Snake’a. Nie zdziwmy się gdy wbije mu nóż w plecy.

Sporo wątpliwości budzi persona w jednym z kadrów. Nie widzimy jej twarzy, jest ubrana w płaszcz oraz beret a także…opaskę na oku?

Niektórzy widzą w nim lustrzane odbicie Big Bossa co wpisuje się jednak w tematykę gry. Inni celują w Gene’a choć to mało prawdopodobne z racji zdystansowania się Kojimy od wydarzeń opisanych w Portable Ops. Prawda jest taka, że to równie dobrze może być Campbell. A co jeśli to jeszcze jedna z upiornych wizji Snake’a rodem z szpitalnego horroru? Iluzja lub złudzenia – część graczy wskazuje na identyczny zabieg jak z Ishmaelem, projekcji Big Bossa, która przy okazji ma głos Kiefera Sutherlanda.

Super żołnierze

Pojawiają się na moment w burzy piaskowej. Są numerowani i noszą technicznie zaawansowane zbroje. Ich wygląd przypomina miksturę eksperymentalnie hodowanych jednostek z czymś pokroju zombie.

„Ci, którzy nie istnieją” – taka fraza przewija się przez zapowiedź, jednocześnie w tle ukazując prześladującego Snake’a demona z medycznej placówki oraz Psycho Mantisa. Piekielne obrazy jakoś tutaj się łączą z nowym typem żołnierza, tradycyjnego zestawu postaci składających się na zestaw paranormalnej gruby bojowej na wzór FOX-HOUND tudzież Cobra Unit.

Odłamek

Fragment odłamka wystający z kości Big Bossa, teraz doskonale widoczny na rentgenowskim zdjęciu.

Afganistan

Snake wyrusza do kraju owładniętego wojną, gdzie przetrzymywany jest Miller. Skąd my to znamy? Tak, historia do bólu przypomina fabułę trzeciej części cyklu filmów o Rambo, który walczył u boku Mudżahedinów w okresie sowieckiej inwazji na państwo.

Tabu

Japończyk uwypukla w piątej odsłonie sagi rasowe motywy, coś co w konsekwencji może przerodzić się w główny zarzut przeciwko grze. Kontrowersyjna tematyka ujawnia się już przy dzieciach wyposażonych w karabiny, stary wątek dzieci żołnierzy zostanie tym razem należycie zilustrowany.

W pewnym momencie dostrzegamy czarnoskórych młodych żołnierzy zamkniętych w klatce, chwilę potem Snake zdaje się otwierać ogień do młodych więźniów. Zabijanie dzieci? Gra idzie w ciężką, przytłaczającą atmosferę podejmująca temat brudów wojny z całą dosłownością i bólem jaki niesie ze sobą zbrojny konflikt.